Fairlane
Z Zodde skrev:
Se ovan för SEB, SHB å Swedbank.

nordea.com/sv
e hemsidan

Torde vara ställt utom all rimlig tvivel att Paralun återigen far med osanning.Telefonväxlarna finns kvar i ALLA banker.

Folk som resonerar typ "Jag å bekanta använder inte tjänsten längre, alltså finns den inte"
har jag bara svårt för, därför detta ältande
Jag skrev ju i inlägget som du kommenterade att det var lättare med SEB och SHB.

Jag tror att det är väldigt rimligt att man skriver nordea.se eller www.nordea om man tänker sig att komma till deras hemsida, inte nordea.com/sv, så då anser jag att man återigen gör det onödigt knepigt, man får jobba på sitt användargränssnitt. Handelsbanken dirigerar om handelsbanken.se till handelsbanken.com/sv automatiskt, så jag behöver inte veta att det finns en annan sida som jag ska till.
SEB har faktiskt informationen på seb.se, så man måste inte in via sebgroup (som känns väldigt onaturligt).

Swedbank, ja, där ligger det som du skriver under "https://www.swedbank.com/sv/om-swedbank/kontakta-oss.html". Jag testade swedbank.se och klickade på länken "Om Swedbank" och där hittar man inte vidare till några kontakt-uppgifter. Det går att söka efter "kontakt" och komma rätt, men söker man på växel så blir det inte rätt.

Ja, det finns växel fortfarande, men det är inte alltid lätt att hitta. Nordeas saknar jag fortfarande (eller iofs inte, jag bryr mig inte om den, men jag har inte hittat den.)
Den ligger också under https://www.swedbank.se/privat/kundservice-privat.html (men om man inte har ett kundärende är det inte den naturliga vägen).

När det gäller Swedbank, så ligger det alltså under

Telefonväxlar finns hos alla oberoende av hur lösningen är byggd, sedan hur det är byggt utifrån hur inkommande telefonisamtal hanteras är kundunikt och idag via contactcenterfunktion. Tidigare "telefonistfunktion" är en del av contactcenterfunktionen, men kan ha flera uppgifter än enbart koppla samtal.

• Gilla
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Telefonväxlar finns hos alla oberoende av hur lösningen är byggd, sedan hur det är byggt utifrån hur inkommande telefonisamtal hanteras är kundunikt och idag via contactcenterfunktion. Tidigare "telefonistfunktion" är en del av contactcenterfunktionen, men kan ha flera uppgifter än enbart koppla samtal.
Självklart finns växlar i alla banker, därför blir det helfel av paralun å skriva
"Jo nu har nog de flesta bankerna ingen "växel" kvar"

Eller än värre för å försöka rädda skinnet

"Sen var det väl någon inom SEB som tyckte att vi måste väl ha kvar ett gammaldags "växelnummer" och det gömde man då undan lite diskret"

Att sen ducka in absurdum istf å pudla direkt gör tråden onödigt längre med massa onödiga inlägg...
Att låta direkta lögner från bessewissrar stå oemotsagda är inte min grej

Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso sant, men just denna person hade nog regelbunden kontakt med externa leverantörer och hade varit anställd i mer än 15 åretc.

Att hitta ett växelnummer på Swedbanks och Nordeas hemsida är inte lätt för gemene man. Det är en väg som bankerna uppenbart inte vill att man använder.
På nordea är det hyffsat enkelt

https://www.nordea.se/privat/kundservice/
längst ner hittar man
Kontaktalternativ med bilder; Chattmeddelande, Telefon, Spärra kort/BankID, Platspinne för kontor/uttagsautomat.
Klickar på "Ring oss" finner man
Skärmdump av en mobilapp med knappen "Ring nu" och information om kundservice via app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fairlane
D Dilato skrev:
På nordea är det hyffsat enkelt

[länk]
längst ner hittar man
[bild]
Klickar på "Ring oss" finner man
[bild]
Jo jag hittade den också men under /privat/kundservice/ och "hjälper vi dig med din fråga" känns mer för en privatkund än för en leverantör som vill nå växeln.

Fairlane Fairlane skrev:
Jo jag hittade den också men under /privat/kundservice/ och "hjälper vi dig med din fråga" känns mer för en privatkund än för en leverantör som vill nå växeln.
Dom vill väl precis som jag inte bli uppringd av nån random säljare som inte är kund i banken 😆
Men annars finns det ju alltid växel...
Telefonnummer för företags- och privatkunder listade punktvis med blå text mot ljus bakgrund.

Fairlane
D Dilato skrev:
Dom vill väl precis som jag inte bli uppringd av nån random säljare som inte är kund i banken 😆
Men annars finns det ju alltid växel...
[bild]
Och om man inte är vare sig företagskund eller privatkund?
Ja, det är ju möjligt att de kan koppla fram mig till personen jag söker, men det är ju inte helt glasklart.

Som sagt, jag påstår inte på något sätt att det inte finns någon växel, utan att det inte är glasklart vilket nummer man ska ringa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Självklart finns växlar i alla banker, därför blir det helfel av paralun å skriva
"Jo nu har nog de flesta bankerna ingen "växel" kvar"

Eller än värre för å försöka rädda skinnet

"Sen var det väl någon inom SEB som vikttyckte att vi måste väl ha kvar ett gammaldags "växelnummer" och det gömde man då undan lite diskret"

Att sen ducka in absurdum istf å pudla direkt gör tråden onödigt längre med massa onödiga inlägg...
Att låta direkta lögner från bessewissrar stå oemotsagda är inte min grej
Det är verkligen en viktig sak att stå upp för huru vida en bank har en växel eller inte tycker du är värt att tjata om i inlägg efter inlägg. Det är så viktigt att du måste på peka i inlägg efter inlägg. Du kan inte släppa det? Det finns viktigare saker att visa att man har rätt om.....

Men det är bara jag.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är verkligen en viktig sak att stå upp för huru vida en bank har en växel eller inte tycker du är värt att tjata om i inlägg efter inlägg. Det är så viktigt att du måste på peka i inlägg efter inlägg. Du kan inte släppa det? Det finns viktigare saker att visa att man har rätt om.....

Men det är bara jag.
Det är inte viktigt i sig

Däremot är det viktigt att stå upp mot direkt felaktiga påståenden som lätt blir trådsanningar om de får stå oemotsagda.
(Det borde DU veta, då jag flera gånger bett dig sluta killgissa när du inte har koll)

Själv tycker jag det är den som sprider lögnen utan att pudla som har skulden i att tråden drar ut, INTE den hävdar get your facts right.
Förstår att du inte heller gillar att bli granskad för facts

Tänker du ett steg längre så förstår du att skribenten sannolikt har ett stort antal felaktiga påståenden som EJ blir motsagda för att ingen orkar säga emot… nåt Du verkar föredra?

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du?
Vilka banker ombesörjer en överföring till en annan bank snabbare än dagen efter att man har lagt ordern?
Nordea och SEB är de två banker jag har haft mest att göra med den senaste tiden. För båda bankerna gäller att om man lägger en betalorder så effektueras den dagen efter (eller snarare nästa bankdag).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo nu har nog de flesta bankerna ingen "växel" kvar utan telefoningången är via en telefonbank och en massa val. Har inte haft något ärende på många år till en specifik handläggare.
Om en banktjänsteman som ringde till mig ville något viktigt, men inte kan framföra meddelandet utan att jag legitimerar mig så ber jag om den banktjänstemannens namn och talar om att jag tänker ringa upp för att sen bankidentifera mig. I telefonproceduren brukar man alltid kunna få tala med en handläggare och då ber man förstås att bli kopplad till den handläggaren som ringde upp.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Som sagt, jag påstår inte på något sätt att det inte finns någon växel, utan att det inte är glasklart vilket nummer man ska ringa.
Ofta är det inte så noga. Jag har ganska ofta ringt "fel" nummer till ett bolag, och blivit vidarekopplad när det visade sitt att jag ringde till fel person.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
För båda bankerna gäller att om man lägger en betalorder så effektueras den dagen efter
Nej så illa är det inte längre. Ska försöka återkomma med bättre svar inom några dagar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej så illa är det inte längre. Ska försöka återkomma med bättre svar inom några dagar.
Om jag kommer ihåg rätt så finns det en bryttid, i min bank är det kl 15.

Betalordrar lagda före den tiden utförs samma dag.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hittade det här när jag sökte lite snabbt

• Skärmbild som visar SEB:s information om när överföringar till andra banker blir tillgängliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.