klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Inloggning på separat enhet är egentligen inte osäkrare på det sättet: Det är fortfarande MFA: Man behöver enheten + koden. Sen har det en del andra för- och nackdelar: Tex märker de flesta om man tappar mobilen: Vilket gör att man kan byta certifikatet. Om man loggar in fjärrmässigt så kan ju ngn annan på något sätt (teoretiskt) ha kommit åt ett certifikat och logga in utan att du vet det. Men då behöver dom också koden.

Å andra sidan: På samma finns risken att man sparar ned koden på något sätt, eller att någon hackar så den sparas: Och då behöver man bara komma åt enheten så har man allting. Det finns olika risker.

De aktuella problemen ligger ju i att en människa instrueras att göra vissa saker, dvs man "hackar människan", då spelar det mindre roll om du loggar in på banken på dator eller via mobil. Då är det inte tekniska skydd i BankId som är problemet utan hur vi utför banktjänster och hur lätt vi kan manipuleras att göra detta åt bedragare.

Nu kommer bankerna skärpa säkerheten för att minska riskerna (även om dom aldrig blir noll)
[länk] ska till exempel kunna,kunna stoppa bedrägerier och penningmålvakter.

Problemet då är förstås att vissa vanliga kunder kan bli klämda och få en mindre smidig hantering av sin vardagsekonomi. Men samhället vill ju se krafttag, så då får vi acceptera detta...
Men det är inte bank id som är problemet
utan telefonen. Om man lyckas knäcka koden. Men det krävs att du får fatt på koden. Min misstanke är att man får ganska få försök. Jämför det med att tappa plånboken. Då kan det bli jobbigt. en hyffsat lik och slarvig kassapersonal. Då blir det.
Då behöver du ingen kod. Bättre tappa mobilen.

Hur är säkerheten med Bank-ID på fil? Som man använder på sin dator.

Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bank id har allting i molnet
Va? Det tror jag inte är korrekt.

Fairlane Fairlane skrev:
Va? Det tror jag inte är korrekt.
Inte? hur fungerar det då?
Hur ska allting kunna fungera? Det är massa handskakningar som ska ske. innan något blir godkänt.
Eller menar du att banken inte behöver skaka hand hand bank id?

Redigerat:
Fairlane
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hur är säkerheten med Bank-ID på fil? Som man använder på sin dator.
Betydligt sämre än med mobilt BankID.
Din nyckel ligger i filer. En fil från din dator kan kopiera utan att du märker något. Nyckeln kan inte kopieras ut från telefonen (vad vi vet iallafall) eller från ett kort.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Inte? hur fungerar det då?
BankID (Finansiell ID-teknik) har mig veterligen egna datorhallar.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Betydligt sämre än med mobilt BankID.
Din nyckel ligger i filer. En fil från din dator kan kopiera utan att du märker något. Nyckeln kan inte kopieras ut från telefonen (vad vi vet iallafall) eller från ett kort.
OK, det är väl därför jag såg att detta skulle försvinna som tjänst i min bank snart...Men jag gillar att ha Bank-ID på datorn!

Internetbanken om något är beroende på molnet.
Vilken banks internetbank syftar du på?

Fairlane Fairlane skrev:
BankID (Finansiell ID-teknik) har mig veterligen egna datorhallar.
Och dessa serverhallar har ingenting med internet stt göra

Och dessa serverhallar har ingenting med internet stt göra
Vad menar du egentligen? Nyss pratade du om molnet nu om internet.

Alfredo Alfredo skrev:
Vilken banks internetbank syftar du på?
Vad jag vet fungerar alla banker likadant.
Du loggar in med hjälp av bank id oavsett hur du är uppkopplad? Eller behöver du använda någon variant av hårdvara inkopplad till datorn sen lite trix med uppkopplingen? I så fall då är det inget moln.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du egentligen? Nyss pratade du om molnet nu om internet.
Om du läser lite mer så kanske du förstår.
Är inte molnet en del av internet?

• Haha
Zodde och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, det är väl därför jag såg att detta skulle försvinna som tjänst i min bank snart...Men jag gillar att ha Bank-ID på datorn!
Det du kan göra är att köra kort och kortläsare till datorn. Då ligger nyckeln skyddad på kortet.
BankID på fil har alltid varit usel säkerhet. Praktiskt kanske, men det kan ju vara praktiskt att skriva koden på Visa-kortet också...

Vad jag vet fungerar alla banker likadant.
Du loggar in med hjälp av bank id oavsett hur du är uppkopplad? Eller behöver du använda någon variant av hårdvara inkopplad till datorn sen lite trix med uppkopplingen? I så fall då är det inget moln.
Jag loggar in i min internetbank med en dosa med QRkodläsare.

I så fall då är det inget moln.
Vad har inloggningsmetoden att göra med moln eller ej? 🤔

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.