hsd
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det habndlar ju om att kontrollen att ngn swishat är för dålig.
Appen i sig är ju inte hackad, utan någon har kopierat utseendet och använder det för att luras att man har betalat, fast man inte har det.

Hade butiken haft en skärm där dom kollar inkommande betalningar hade dom kunnat kolla det.
Tydligen funkar det inte så, dessutom har de fullt med skärmar för trav tips dhl å post ,bil &släphyan går förmodligen på egna kassaskärmen
Det är nara faktum,de slutade med swish.

Varken internetbank eller bank id har ensamrätt på att lura folk. Folk har lurats i alla tider.
Vad jag vet är det inte många som fått sitt bankkonto hackat ellet bank id. Det är självkänslor som hackats efter att de blivit lurade. Samma med swish.

Det finns ingen anledning att inte använda bank id eller swish. Det är bara foliehattar som tror att de blir.lurade

C
hsd hsd skrev:
Tydligen funkar det inte så
Som sagt, Swish har både en företagsapp där man kan bevaka inkommande betalningar i flera mobiler och ett api för att integrera med kassasystemet.

A AndersS skrev:
Och att lura personer är inte enbart BankID relaterat, det har kunnat göras i princip så länge internetbank funnits.
Se denna från idag och då bankdosa, tidningen Barometern.
[bild]
Antar att det inte var bankdosa koppla via USB..

Foliehattar är det gott här!
Så länge banken godkänner det så kommer jag få ersättning om mitt bank id blir hackad

Bananskalare Bananskalare skrev:
Varken internetbank eller bank id har ensamrätt på att lura folk. Folk har lurats i alla tider.
Vad jag vet är det inte många som fått sitt bankkonto hackat ellet bank id. Det är självkänslor som hackats efter att de blivit lurade. Samma med swish.

Det finns ingen anledning att inte använda bank id eller swish. Det är bara foliehattar som tror att de blir.lurade
Problemet är på "folk-nivå".
Dvs enskilda individer kan tro att man inte kan bli lurad, och i en hel del fall kan det stämma: Men över 10 miljoner mäniskor så kommer ett antal procent "halka dit".
det handlar inte alltid om att man är lättlurad, utan ofta att man kanske är empatisk, blir utsatt för stress osv.

Tex: Du skulle kanske inte logga in och föra över 15000 kr till ett okänt konto för att någon på telefon säger det. Men om nu din dotter var utomlans (går troligen kolla upp på sociala media) och ambassaden i det landet ringer och säger att dom behöver lägga ut pengar för en akut operation då hon varit med i en bilolycka: Skulle du vara lika tveksam att överföra 5000 kr då ?

Eller nu med AI än värre: Om hon själv ringer (från okänt nummer kanske) och vill ha häjlp för tat hon är strandad någonstans och har blivit rånad på sin plånbok tex: Hjälper du till då (Rösten kan tyvärr rätt lätt fejkas av en AI)

Om detta blir tillräckligt utbrett så kommer åtgärder behövas, tex med dubbelkontroller, ökad tröghet i systemet osv

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Eller nu med AI än värre: Om hon själv ringer (från okänt nummer kanske) och vill ha häjlp för tat hon är strandad någonstans och har blivit rånad på sin plånbok tex: Hjälper du till då (Rösten kan tyvärr rätt lätt fejkas av en AI)
då ställer man en fråga som hon borde kunna svara på

T tergo skrev:
då ställer man en fråga som hon borde kunna svara på
Tror du att speciellt många i dagens läge verkligen gör det om man får ett samtal från sitt barn i kris utomlands?

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du att speciellt många i dagens läge verkligen gör det om man får ett samtal från sitt barn i kris utomlands?
troligen inte så många. tex. kunde man säga är det du emma om dottern heter alice

T tergo skrev:
kunde man säga är det du emma om dottern heter alice
Jag tänkte mer på att jag inte tror, ännu så länge i alla fall, att man ens kommer på tanken att något skulle kunna vara fejk om man känner igen sitt barns röst och inget annat väcker varningssignaler.

Det lär ändras i framtiden på samma sätt som att när någon idag ringer och vill hjälpa mig att bli av med virus är min första tanke: "Vad kul! Undrar hur länge det går att driva med dem?" och inte "Hjälp, jag har fått virus!".

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Foliehattar är det gott här!
Så länge banken godkänner det så kommer jag få ersättning om mitt bank id blir hackad
Var med och lanserade en tjänst -98 med kortläsare och med fingeravtryck på kortläsaren, men den sågs inte tillhöra företagets kärnverksamhet och försvann vid besparingskrav året efter. Däremot användes den av federala myndigheter i USA men då via tillverkaren.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle motringa!

Mikael_L
Tex: Du skulle kanske inte logga in och föra över 15000 kr till ett okänt konto för att någon på telefon säger det. Men om nu din dotter var utomlans (går troligen kolla upp på sociala media) och ambassaden i det landet ringer och säger att dom behöver lägga ut pengar för en akut operation då hon varit med i en bilolycka: Skulle du vara lika tveksam att överföra 5000 kr då ?
Om nu folk skulle kunna bli lite lagom misstänksamma och tänker till lite så kan man t.ex. prata om, eller ställa frågor som inte kan besvaras rätt av en bedragare.
Och om man bestämmer sig för att föra över pengar så gör man lämpligtvis det med hjälp av någon annans konto (så riskerar man max beloppet som förs över).

Problemet är på "folk-nivå".
Dvs enskilda individer kan tro att man inte kan bli lurad, och i en hel del fall kan det stämma: Men över 10 miljoner mäniskor så kommer ett antal procent "halka dit".
det handlar inte alltid om att man är lättlurad, utan ofta att man kanske är empatisk, blir utsatt för stress osv.

Om detta blir tillräckligt utbrett så kommer åtgärder behövas, tex med dubbelkontroller, ökad tröghet i systemet osv
Jag tror du har för höga tankar om ai.
Även om det är bra, så måste den veta hur rösten låter. Det bara i CSI där folks röster finns inlagda.

Sen är dessa lurendrejerier väldigt simpla
Man har hyffsad koll på åldern. Sen är bara att man chansar.

Jag tycker ändå det är intressant att folk fortfarande går på det. Det har hållt på länge nu. Det började med phishing.
Säkerheten är enkel att om någon vill ha pengar Swisha.det vanliga numret.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag skulle motringa!
+1
Om någon ringer upp mig och vill att jag ska göra något som att föra över pengar, signera något eller liknande förväntar jag mig att de förväntar sig att jag vill motringa. Om de inte frivilligt föreslår det blir man ju misstänksam på riktigt!

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.