Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förutom att du sabbar trådar så är du dessutom ohyfsad.
Alla har rätt till en åsikt. Att skriva off-topic är alltså inte att sabba trådar… där ser man.

Vi har olika åsikter om det, men det är ok för mig. 😊

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det finns inget svar där och det vet du nog.
Nu är jag övertygad om att du skämtar. Du har ju uppenbarligen inte läst det jag länkade till. Så jag klipper in texten här istället om det blir lättare. Där står det du undrar över. Det är alltså inte så vanligt längre, men finns fortfarande.

”Postväxlar är ett äldre sätt att betala som numera används ganska sällan.
Om du inte vill betala en större penningsumma kontant, eller genom att göra en banköverföring till betalningsmottagaren, kan du köpa en postväxel. Postväxeln köper du hos banken. Den skrivs ut på ett visst belopp och till en namngiven mottagare. Därefter ger du postväxeln till betalningsmottagaren som i sin tur löser in den i en bank.

Postväxel vid köp av begagnad bil​

Tidigare var det ganska vanligt att ta ut en postväxel när man till exempel skulle köpa en begagnad bil eller båt.”

Nissens Nissens skrev:
Det är alltså inte så vanligt längre, men finns fortfarande.
Men svara på frågan då!

Hos vilka banker kan en privatperson idag köpa en postväxel för att använda vid exempelvis bilköp?

Jag vill uppriktigt veta för jag känner inte till någon bank som längre erbjuder detta.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Men svara på frågan då!

Hos vilka banker kan en privatperson idag köpa en postväxel för att använda vid exempelvis bilköp?

Jag vill uppriktigt veta för jag känner inte till någon bank som längre erbjuder detta.
Jag vet inte vilka banker som har det idag. Jag vet att det går att lösa in postväxlar, men har inte koll på hur det är med att ställa ut dem.

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Nu är jag övertygad om att du skämtar. Du har ju uppenbarligen inte läst det jag länkade till. Så jag klipper in texten här istället om det blir lättare. Där står det du undrar över. Det är alltså inte så vanligt längre, men finns fortfarande.

”Postväxlar är ett äldre sätt att betala som numera används ganska sällan.
Om du inte vill betala en större penningsumma kontant, eller genom att göra en banköverföring till betalningsmottagaren, kan du köpa en postväxel. Postväxeln köper du hos banken. Den skrivs ut på ett visst belopp och till en namngiven mottagare. Därefter ger du postväxeln till betalningsmottagaren som i sin tur löser in den i en bank.

Postväxel vid köp av begagnad bil​

Tidigare var det ganska vanligt att ta ut en postväxel när man till exempel skulle köpa en begagnad bil eller båt.”
Ser inte namnen på de banker som erbjuder tjänsten, kan du förtydliga?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tänker faktiskt inte ringa runt till banker och reda ut exakt vilka banker som har postväxlar, men det borde ju finnas på många.
Sorry! Din självsäkra, på gränsen till dryga, attityd fick mig att tro att du hade kunskap om ämnet.

Nissens Nissens skrev:
Du kan väl länka till något som stöder ditt påstående.
Jag tänker heller inte försöka leta runt bland alla tänkbara banker och dessutom är det ofta svårt att länka till något som inte erbjuds. Swedbank som exempel säger dock så här:

https://www.sparbankennord.se/privat/rantor-priser-och-kurser/vanliga-tjanster.html

Tabell som visar inlösen av postväxel för 100 kr på bankkontor, inte mobil/internetbank.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte vilka banker som har det idag. Jag vet att det går att lösa in postväxlar, men har inte koll på hur det är med att ställa ut dem.
Det borde finnas många banker som ställer ut dem skrev du, sen redigerar du ditt inlägg å säger nu att du inte har koll. ?

Att ändra åsikt (å erkänna fel) är ok, gör det då öppet istf att i efterhand smygredigera redan citerade inlägg.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
i efterhand smygredigera redan citerade inlägg.
Ja ska man "smygredigera" bör man se till att originalet inte redan är förevigat... 😉😂

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Alla har rätt till en åsikt. Att skriva off-topic är alltså inte att sabba trådar… där ser man.

Vi har olika åsikter om det, men det är ok för mig. 😊
Ojoj, jag har faktiskt trott att du är äldre, men jag inser nu att du tillhör generation snöflinga.
Jaja, då fattar jag jag också att jag blivit helt lurad av din egenredovisade "CV".

Nåja, hälsa morsan din när du kommer upp från källaren, vem vet, vi kanske gick i samma klass.

• Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja ska man "smygredigera" bör man se till att originalet inte redan är förevigat... 😉😂
Ja, för då är det väl synonymt med det som förr kallades ”tagen med byxorna nere”🤣

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I
Gillar Bank-Id, det skulle varit en global lösning som även tillämpades i online spel så vi kunde få ner antal fuskare.

Ja, det finns absolut problem men det gäller även traditionell legitimation. Har man otur kan man hamna i ett moment 22.

I Ironside skrev:
Gillar Bank-Id, det skulle varit en global lösning som även tillämpades i online spel så vi kunde få ner antal fuskare.

Ja, det finns absolut problem men det gäller även traditionell legitimation. Har man otur kan man hamna i ett moment 22.
Jag tänker att BankID för att spela (bort pengar) är en dålig ide.

I
blackarrow blackarrow skrev:
Spela bort pengar? Nej, jag var kanske otydlig. Jag tänker på någon form av globalt digitalt ID som inte kan förnyas enkelt, och som knyts till spelkonton. Om man blir bannlyst ska det vara väldigt svårt att ta sig in igen. Självklart måste en ban granskas noggrant så att ingen blir bannlyst av misstag.

BankID används ju till så mycket mer än bara pengar. Det är inte ovanligt att man använder det för att logga in på olika webbplatser utan att det har något med pengar att göra.

blackarrow blackarrow skrev:
Bra eller dåligt men Mobilt BankID används för att logga in på vissa spelsajter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och att lura personer är inte enbart BankID relaterat, det har kunnat göras i princip så länge internetbank funnits.
Se denna från idag och då bankdosa, tidningen Barometern.
Nyhetsartikel om en äldre Kalmarbo som blivit lurad på 200 000 kronor, relaterat till bankdosa-bedrägeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.