Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
I USA?
Tråden handlar om Bank-id, menar du att de har det i USA?

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Apropå bilar och Swish verkar 100 tkr vara en vanlig maximal beloppsgräns. Vet inte om det finns banker med högre gräns.

Handelsbanken
[bild]

Swedbank
[bild]

Nordea
[bild]
Jag vet att det gör det eftersom jag tog emot 120 tkr på Swish. Tror killen hade företag, men vet inte vad hans Swish var reggat på eller vilken bank han hade. Vet bara att det funkade för 4 år sedan.

Nissens
P pmd skrev:
Vi köpte vår lagom gamla och lagom billiga bil kontant, med sedlar och mynt. Det var dock promenadavstånd både till banken och bilaffären så det gick(!) bra att ta ut pengar och köpa bilen.
N.B. svenskt promenadavstånd. En amerikan skulle nog aldrig promenera så långt.
Jag köpte en båt för typ 20 år sedan för ca 200 tkr kontant, det berodde på att säljaren inte ville att pengarna skulle synas på sina bankkonton.

Det var innan gängkriminilalitetens tid, idag hade jag nog inte gjort det.

Idag laddades det ned nytt mobilt BankID. Fick ange kod alt. ändra på nytt, samt aktivera fingeravtryck och läsa in ID-kort från pass. Gäller till 2027.

Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Tråden handlar om Bank-id, menar du att de har det i USA?
Om du hade läst det du citerade innan du citerade och skrev så hade du fattat hur tokig tunna du hoppat i.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Antar att du skämtar, men här kommer info:
Nej jag skämtar inte det minsta. Jag har fått uppfattningen att bankerna mer eller mindre slutat att ställa ut postväxlar så jag upprepar frågan.

Hos vilka banker kan en privatperson idag köpa en postväxel för att använda vid exempelvis bilköp?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du hade läst det du citerade innan du citerade och skrev så hade du fattat hur tokig tunna du hoppat i.
Ok, eller också var det jag kommenterade off-topic?

Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Ok, eller också var det jag kommenterade off-topic?
Om du nu tycker så, varför fortsätter du då?

Alltså du BEHÖVER inte förstöra alla trådar du ser ... bara en tanke ...

• Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du nu tycker så, varför fortsätter du då?

Alltså du BEHÖVER inte förstöra alla trådar du ser ... bara en tanke ...
Jadu, att du inte gillar att det finns andra åsikter än dina är inte nytt. Men jag skrev inte något som var off topic.

Släpp det nu och gå vidare.. 😊

Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag skämtar inte det minsta. Jag har fått uppfattningen att bankerna mer eller mindre slutat att ställa ut postväxlar så jag upprepar frågan.

Hos vilka banker kan en privatperson idag köpa en postväxel för att använda vid exempelvis bilköp?
Skitsamma var, man ska inte använda postväxlar vid bilköp. Det har förekommit bedrägerier runt detta.

Kan man inte betala bilen med swish så gör man transaktionen på ett bankkontor eller hos bilhandlaren.

Kontanter är för min del helt uteslutet idag, i första hand för att jag inte vet hur sedlarna ser ut idag, i andra hand för att det garanterat är svarta pengar, i tredje hand för att det är förbannat krångligt att bli av med kontanterna (sätta in på banken).

• Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Problematiken är att det finns en fejkapp som ser exakt ut som Swish, reagerar på samma sätt, detta upptäcktes bland annat av en servicbutik här i närheten då Swish beloppen inte stämde med kassan och kontroller med övervakningskameror visade förloppet och personalen (även ägarna) kan inte upptäcka någon skillnad , enklaste lösningen valdes dvs. neka swishbetalning överhuvudtaget
Det habndlar ju om att kontrollen att ngn swishat är för dålig.
Appen i sig är ju inte hackad, utan någon har kopierat utseendet och använder det för att luras att man har betalat, fast man inte har det.

Hade butiken haft en skärm där dom kollar inkommande betalningar hade dom kunnat kolla det.

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:

Du kan ju läsa tråden jag postade… du fick svaret där…

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju läsa tråden jag postade… du fick svaret där…
Nej det finns inget svar där och det vet du nog.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Jadu, att du inte gillar att det finns andra åsikter än dina är inte nytt. Men jag skrev inte något som var off topic.

Släpp det nu och gå vidare.. 😊
Förutom att du sabbar trådar så är du dessutom ohyfsad.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.