BirgitS
P pmd skrev:
Jag umgicks nog inte i så välbärgade kretsar att checkar behövdes till vardags. Kontanter räckte till. Min egen användning av checker inskränkte sig mest till att betala räkningar via postgirot. Ett och annat köp i butik blev det också, men inte ofta och inga stora summor. Det var bekvämt att slippa gå till en bankomat eller en Minuten.

Kan det ha varit det största problemet? Oftast legitimerade man sig när man betalade med check, enligt min erfarenhet. Visst förfalskades ID-kort även i forntiden, men var det speciellt lönsamt att stjäla ett checkhäfte och förfalska ett ID-kort?

Ja, så är det ju. Det är en ständig kapprustning.
Jag kommer inte ihåg så mycket från tiden innan bankomaterna men jag kommer ihåg att jag under några år som vuxen hade checkhäftet i handväskan. I början med bankomaterna var det ju rätt glest mellan dem och ibland tog pengarna slut i dem

Jag kan inte svära på att det var det största men jag minns det som att det talades allmänt om det och skrevs i tidningarna om det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men man borde kunna skippa "registret" så länge som får vissa att gå i spinn.
För att kolla upp Tant Agda's och Fabror Svens överföringar inkl att det kan vara till en annan bank så kan ju det hanteras som ett "löpande ärende" mellan banker.
Jag tror inte att någon bank är så pigg på att bli av med sitt oktroj.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I början med bankomaterna var det ju rätt glest mellan dem och ibland tog pengarna slut i dem
Och på vissa "småorter" fanns det kanske inte ens bankomater medan checkhäftet fungerade i princip överallt. Minns exempelvis att Systembolaget var mer eller mindre de enda som vägrade fakturera vår studentpub, men en check till budet vid leverans accepterade de.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Och på vissa "småorter" fanns det kanske inte ens bankomater medan checkhäftet fungerade i princip överallt. Minns exempelvis att Systembolaget var mer eller mindre de enda som vägrade fakturera vår studentpub, men en check till budet vid leverans accepterade de.
Systembolaget är lite lustigt. Ganska länge kunde man inte betala med kreditkort i butikerna, men betalkort gick bra. Det var väl för att hindra att folk söp ner sig på kredit, antar jag …

Å andra sidan kan man sen rätt länge köpa alkohol på postorder från Systembolaget, med hemleverans. Mycket bra!
Tyvärr är dock Systembolaget ett snäpp sämre än ICA. ICA kan leverera till en annan adress än min hemadress. Det vill inte Systembolaget göra.

P pmd skrev:
Det vill inte Systembolaget göra.
Så man kan inte beställa till sommarstugan? Rätt dåligt då många kan bo en rätt stor del av året där...

Alfredo Alfredo skrev:
Så man kan inte beställa till sommarstugan? Rätt dåligt då många kan bo en rätt stor del av året där...
Men.. Inte ska du väl dricka alkohol i sommarstugan? Skäms!

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Åter till trådens ämne. TS får medhåll av Claes Martinson, professor i civilrätt, Juridiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Och mothugg av Marcus Jerräng, chefredaktör på Computer Sweden.

https://computersweden.se/article/2133995

Artikelrubrik "Bank-id är det bästa vi har" med författarinformation och bild på Marcus Jerräng.

C
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns ett stort hönan och ägget problem i detta med tillitsnivåer och legitimation.
Ja, den gordiska cirkeln är på sätt och vis redan sluten. Du måste ha BankID för att boka tid för passansökan och du måste ha ett pass för att få BankID... 🙄

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Och mothugg av Marcus Jerräng, chefredaktör på Computer Sweden.

[länk]

[bild]
Ja, oavsett vad så är ju trenden att digitala signaturer används allt mer och det lär fortsätta så, det är ju i många avseenden säkrare än fysiska sådana.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kollade nyss och man kan tydligen ange en alternativ adress, men jag tror inte att det går att få Systembolaget att leverera till tant Agda, vilket ICA gärna gör. Tant Agda har svårt att få med sig så varorna från ICA på bussen så jag brukar beställa åt henne från ica.se, vilket går jättebra.

Systembolaget lär nog däremot vägra att leverera om det inte är jag som tar mot leveransen. Jag har dock inte lyckats hitta något dokument hos Systembolagaget om leveransvillkoren. Bara en ofullständig lista av frågor och svar.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
galento
Nån som börjat använda bank id på blocket sen de införde det 1 juni ?
Vad tycker ni om detta , verkar ju vara en del skojeri på blocket . Var en
stund sen man köpte / sålde nåt där men det kanske blir dags att sälja
en bil snart.

Ps , har inte läst alla nästan 1700 inläggen så det kanske har varit uppe
tidigare.

D djac skrev:
Jag tycker också att det är bra att Freja är väldigt tydligt med vad som delas vid varje autentisering, det syns också tydligt i loggen, Freja var också före med tydliga kvittenser på det man signerat.
Nja, även Freja släpper ibland igenom implementeringar där man ”identifierar sig” när man egentligen ”signerar”.

Men det ligger ju egentligen inte hos Freja utan hos tjänsten som använder dem.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
AndersPS AndersPS skrev:
Nja, även Freja släpper ibland igenom implementeringar där man ”identifierar sig” när man egentligen ”signerar”.

Men det ligger ju egentligen inte hos Freja utan hos tjänsten som använder dem.
Men man ser väl vad som delas när man signerar med Freja, det kommer upp en ruta med "Data som ska delas" och där anges det, menar du att detta inte stämmer, jag har bara utgått från att detta är sant?

D
galento galento skrev:
Nån som börjat använda bank id på blocket sen de införde det 1 juni ?
Vad tycker ni om detta , verkar ju vara en del skojeri på blocket . Var en
stund sen man köpte / sålde nåt där men det kanske blir dags att sälja
en bil snart.

Ps , har inte läst alla nästan 1700 inläggen så det kanske har varit uppe
tidigare.
Japp

D djac skrev:
Men man ser väl vad som delas när man signerar med Freja, det kommer upp en ruta med "Data som ska delas" och där anges det, menar du att detta inte stämmer, jag har bara utgått från att detta är sant?
Ah, det förutsätter jag. Tänkte mer på detta kring inloggning vs signering.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.