Hej,

Har påbörjat en takomläggning här hemma och det har blivit några frågetecken vilket gjort att vi kollat närmre på hur företaget har gjort med andra saker.

Underlagspappen är isola isosteel och då det ska på bandtäckning sen så har jag förstått det som man enbart kör dold klamring? I det här fallet har man klamrat skarverna synligt, nu undrar jag givetvis om det är fel eller inte?
Sen har man använt en tejp vid genomföringar (isover vario multitape) som enligt tillverkaren är tänkt till plastfolie och ångbroms, är det ändå rekordeligt val av produkt i sammanhanget?

Bonusfråga: i offerten är material specificerat plannja greencoat och Icopal flexisteel men utbytt till dala-plåten green coat och isola isosteel, finns det några åsikter om skillnader i kvalité?
Enligt produkspecifikation uppfattar jag underlagsduken likvärdig men hade svårt att jämföra plåten.

En liten bild slänger jag med också

• Tak med underlagspapp och synlig klamring vid skarvarna kring skorsten, verktyg syns på skorstenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rickard.
Tejpen är helt okej på uppvik och sådant som på bilden. Klammerna är av lättja för att det går fortare än att limma som man ska. Jag tycker du kan leta rätt på monteringsanvisningen och påpeka det, inget som behövs göra om totalt tycker jag men givetvis ska dom följa anvisningarna även om dom tycker det är överkurs...

Kvalitén är nog okej men det är fult att skylta med sannorlikt europas största tillverkare för att sen montera något annat.

Tack för svar! Vi har fört diskussioner här under dagen men vet inte riktigt om vi kommer någonstans.
Dom tejpar snedskurna (klamrade) skarvarna med samma tejp har svårt att få klarhet i huruvida det är enligt monteringsanvisning.
Jag tolkar det inte så, företaget menar att det är rekordeligt enligt ama/besiktningsman/erfarenhet.
Tycker kanske att uppviket på ventilationshuvarna är lite snålt med.

Utöver utbytta material så ska dom nu klä in ventilationshuvarna istället för att riva dom gamla och tillverka samt montera dit nya. Lyckas inte hitta något kring hur det blir rent kvalitetsmässigt.

Man börjar om inte annat fundera på om dom kommer pruta på sitt eget jobb när vi kommer till betalning...

Rickard.
Tror inte en sekund att det är godkänt ur montagebeskrivningen,AMA eller något annat relevant för dig men det betyder inte heller att det inte kommer att funka. Det bildas nästan ingen kondens under slätplåt och läcker plåten brukar det hitta genom pappen oavsett. Det är då min erfarenhet men jag är inte heller en plåtslagare så jag går aldrig på plåttak som inte läcker, och då ofta mycket. Har du tur får du input från någon av plåtisarna här på forumet.

Att klä in dom och tillverka ett nytt lock så det blir snyggt och fint borde fungera precis lika bra tycker jag, dock så skulle jag vilja att dom pappade ända upp på dom vertikala ytorna innan om dom gjorde så.

Redigerat:
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.