Hej

Jag blev just med en beg bandsåg. Luna Proofy BS 330. Det verkar vara omöjligt att få bandet att stanna kvar på det undre hjulet. Det går att ställa in så att det löper fint på det övre hjulet men på det undre kryper det ganska snabbt mot mig och av.

Gummit är ok. Inte torkat och inte slitet.

Är det någon som har tips?

/Anders

Hade liknande problem med min beg Inca. Ordentlig rengöring och nya blad löste problemet. Har du någon justeringsskruv för bladcentrering kan du kolla att den funkar som den ska. Den snedställer det övre hjulet, men vad jag förstår så är det just på det övre hjulet som man får problem om denna inställning är felaktig. Kolla att det undre hjulet inte är skevt.

Jag tror snarare att det är det undre hjulet som behöver justeras. Så var det på min BS, när den var ny från fabrik.

Anders>Ställer du in utan styrningar inblandade? Är de med i leken här så blir det fel direkt.

/Kent

Kolla så inte något lager i hjulen är dåliga.

Hej på er och tack för alla svar.

PatrickE. Justeringsskruven för det övre hjulet funkar som den ska och den går att använda för att få bladet att gå på det övre hjulet utan att vandra i sidled. det är det undre hjulet som trasslar. Gummina är som sagt rena och inte slitna.

Snickarboden. Inga styrningar är inblandade.

Sen kommer då frågan om justering av den undre hjulet och om lagren är dåliga. Jag har aldrig justerat det undre hjulet på en bandsåg så där behöver jag er hjälp. Jag misstänker att det är så att lagret är dåligt. det behöver kanske bytas. Jag gick ut i garaget med videokameran och hoppas kunna lägga en film på youtube om jag lyckas lista ut hur. Det finns ett tydligt glapp/spel i undre hjulets lager/axel. men detta borde väl gå att byta.

Fästet till axel/lager ser ut så här utvändigt:

• Lagerfäste1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK. Jag lyckades med skakig filmning med en hand och ett konverteringsprogram att få till en liten film. Den finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=o235WQuZfcE

Nytt lager? Räcker det med att justera hjulet själv?

/Anders

Det där axialspelet är ju säkert orsaken till att bandet hoppar. Axeltappen ska väl sitta med presspassning på lagret? Byter du bara lager blir du inte av med den glappande axeln.

Om axeln glappar så mycket i axialled så är det inte konstig att bladet vill hoppa av. Har det dessutom körts sådär är det risk att axeln är sliten då den vandrar runt i lagret.

Det måste saknas någon distansring och eller en skruv som låser axeln i axialled.

Lägg också av remmen till motorn så kan du känna om lagren är glappa.

Protte

E
Det saknas inte en segersäkring på axeln?
Det är inte ett tunt spår på axeln?

Jag har samma problem med den såg som jag övertagit. Det är också en Luna Proofy BS 330. Vet någon var jag kan hitta reservdelar? (Axeln till nedre bandhjulet är sliten så lagret glappar/vandrar)...

/F

• Gilla
Chrille.B
  • Laddar…
LUNA dom skall du ringa till

Pär

OK - jag har skrivit ett mail till dem men det kanske är bättre att ringa. Jag kanske skulle hemsöka dem i Alingsås - bor inte så långt därifrån :=)

Jag fick svar från Luna om reservdelar till bandsågen Luna Proofy BS330 och tyvärr var beskedet att leverantören i Taiwan "inte finns kvar". Nu undrar jag om någon har en aning om vilken orginaltillverkaren av bandsågen är (var :confused:)?

/F

Ta med delarna och prata lite snällt med en mekanisk verkstad.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.