Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Bandsåg riktning - fas

1. malakang
    Medlem · 6 inlägg

malakang

Medlem
    Hej, min bandsåg snurrar åt fel håll, och det finns tips på att byta plats på faserna för att åtgärda det. Då jag inte förstår mig på det här undrar jag vad som menas med det. Uttaget ser ut som på bilden om det är till nån hjälp. Uttaget i garageväggen är av samma typ.

2. A
    Medlem · Stockholm · 13 inlägg

Arwin

Medlem
    Ring din elektriker då kommer hen att fixa den på ett säkert och rätt sätt

• Laddar…
  3. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 668 inlägg
    Hej
    Byta faser gör man på 3fasmaskiner 400V, det där ser ut som 240V, stämmer det?
    Jag tror TS (förlåt) inte vet vilket håll bandsågen ska gå åt och satt bandet fel väg.

4. S
    Medlem · 1 833 inlägg
    Om det är allt du har att säga kan du lika gärna låta bli. Vi vill inte ha den attityden här i forumet.
    Växelström innebär att spänningen varierar över tid. Skillnaderna mellan faserna är att de är förskjuta i tid. Så L1 ligger efter L2, som ligger efter L3. Om man kopplar in en 3-faselmotor på det så snurrar den åt ena hållet. Om du kastar om ordningen på två av faserna så snurrar den åt andra hållet. Av den anledningen är vanligt att 3-faskablar har en mekanism i ena handsken där stiften sitter på en liten platta som går att snurra på. Genom att rotera den med en skruvmejsel så byter man plats på två stift och kastar därmed om faserna. En del maskiner har motsvarande switch innanför en lucka eller liknande. Finns inte det så får man antingen fysiskt flytta anslutningarna internt i maskinen, eller i uttaget.

Som @Workingclasshero säger gäller det här enbart för 3-fasmotorer och din kontakt ser ut att vara 1-fas. Nu går det visserligen att ändra rotationsriktning även på enfastmotoer (t.ex: ) men det är mer troligt att du missförstått hur sågbladet skall snurra.

Redigerat 23 jan 12:45
  5. malakang
    Medlem · 6 inlägg

malakang

Medlem
    Snabba svar, uppskattas! Jag får se över det med bandet :crysmile:

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Skåne · 48 inlägg

Bombus pratorum

Medlem
    Milde himmel vad svenska elektriker är tröttsamma.

7. Workingclasshero
    Förlåt om jag misstror dig, men vad som hels kan hända, jag vet...... ta bara den gången jag skulle laga tvättmaskinen, lyft upp den på en bänk och börjat skruva isär den, när det hade räckt med att trycka på "ON".......

8. malakang
    Medlem · 6 inlägg

malakang

Medlem
    Tummen är mitt i handen och jag kan inget om el, så jag tar inte illa upp. Bandet sitter dock rätt.. lite synd då det kändes som en smidig lösning på det hela

9. E
    Medlem · 2 565 inlägg
    Är det bara på/av på bandsågen? Det är inte så att det någonstans sitter en fram/bak-switch? Vad man nu ska med den funktionen till på en bandsåg :thinking:

10. O
    Medlem · 38 inlägg

Onkelborg

Medlem
    Kondensatorproblem?

11. Workingclasshero
    Skicka en bild på typskylten på motorn.
    Det kan vara så att det är en 3fasmotor som är lite tokigt kopplat.
    Öppna gärna i anslutningarna till motorn så kan vi hjälpa bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.