Köpt Hammer N2-38 trefas och ny skarvkabel 5m från Jula. Läst att det finns något som heter fasvändare. Står inget om fasvändare på kabeln.
Vid första uppstart gick bladet åt fel håll. Varför? Var ska jag felsöka? Är ny på bandsågar och trefas.
Läst på hur man ska iordningställa maskinen och installerat bandsågsbladet.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...cee/forlangningskablar/skarvkabel-cee-023094/
Uttag på väggen installerat av elektriker. Jag öppnade och tittade i uttaget: L1 brun, L2 svart L3 grå.
Har sett att det finns kablar med fasvändare som kanske skulle lösa problemet men vill helst att allt ska funka som det är tänkt.
//Anders
Vid första uppstart gick bladet åt fel håll. Varför? Var ska jag felsöka? Är ny på bandsågar och trefas.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...cee/forlangningskablar/skarvkabel-cee-023094/
Uttag på väggen installerat av elektriker. Jag öppnade och tittade i uttaget: L1 brun, L2 svart L3 grå.
Har sett att det finns kablar med fasvändare som kanske skulle lösa problemet men vill helst att allt ska funka som det är tänkt.
//Anders

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du själv skriver finns det kablar med fasvändare. Det finns en standard som inte alla elektriker föjljer. Tyvärr gör inte alltid Felder det heller. Jag har slutat lita på den där standarden och är beredd att byta ordning när jag skaffar ny maskin.
Om du känner att du kan och vågar är det bara att byta plats på två av ledarna i uttaget eller i maskinen.
Edit - här måste man tydligen vara snabb om man vill hinna svara först...
Om du känner att du kan och vågar är det bara att byta plats på två av ledarna i uttaget eller i maskinen.
Edit - här måste man tydligen vara snabb om man vill hinna svara först...
Du behöver byta plats på 2 av faserna. Jag skulle byta i den fasta väggkontakten och markera att färgerna för fasordningen inte stämmer men elektrisk fasordningen är rätt. Detta förutsatt att själva bandsågens fasordning är korrekt.
Kolla på handsken i maskinen om det inte redan sitter en fasvändare där. Om du tittar in i handsken ser du i så fall att två av stiften är monterade på en liten bricka med ett spår för en spårskruvmejsel i mitten. Man trycker ned brickan och vrider 180° år det håll som går lättast. Tar det emot så kan ledarna vara tvinnade åt andra hållet, och du riskerar att dra loss en av ledarna. Det har hänt mig. Då är det bara att ta isär och fixa.
gruset skrev:
Köpt Hammer N2-38 trefas och ny skarvkabel 5m från Jula. Läst att det finns något som heter fasvändare. Står inget om fasvändare på kabeln.
[länk]
//Anders
[bild]

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Foto från frun som precis fotade in i uttaget på bandsågen. Tolkar det som att det sitter en fasvändare i uttaget. Ska testas när jag kommer hem från jobbet. Happy days! Tack för tipsen!
Är likadan, vill kunna koppla in valfri maskin med valfri kabel i valfritt uttag utan att hålla på och meckla med fasordningen. Men det är inte så lätt det där tydligen, senaste uttaget som elektrikern satte upp fick av någon anledning fel fasordning.gruset skrev:
Det räcker med att en del av elektrikerna i Sverige inte vet, kan eller bryr sig om den standard som finns, för att det ska bli ett problem som dyker upp lite då och då.
Om elektriker utanför Sverige är mer eller mindre kunniga/slarviga kan man säkert ha en lång tråd om här på forumet, mem problemen lär finnas i alla länder oavsett vad som står i någon standard.
Om elektriker utanför Sverige är mer eller mindre kunniga/slarviga kan man säkert ha en lång tråd om här på forumet, mem problemen lär finnas i alla länder oavsett vad som står i någon standard.
Nej, det är självklart inte några elektriker som gör fel med fasföljden. Alla fel, större som mindre, görs av hempulare utan auktorisation, utan egenkontrollprogram och utan anställningsförhållande till en firma som har allt detta.Hep skrev:
Det räcker med att en del av elektrikerna i Sverige inte vet, kan eller bryr sig om den standard som finns, för att det ska bli ett problem som dyker upp lite då och då.
Du förstår att det blir problem när redan etiketten för motorinkopplingarna är helgalen. Följer man den som bör vara aktuell här dvs den vänstra blir det rejäl kortis.gruset skrev:
[länk]
//Anders
[bild]
Det var ju bra att intaget på maskinen hade möjlighet att fasväxla enkelt. Annars bör du om du skaffar mer maskiner se till att du har det rätt i alla dina uttag och förlängningssladdar och bara skiftar på de individuella maskinerna. Att som en del föreslog här att ändra "någonstans" är alltid riktigt dåligt och givetvis helt onödigt. Håller man i lite och gör rätt är det snart ordnat överallt.
Klicka här för att svara