Byggahus.se

Bandsåg för hobbysnickeri

1. J
    Medlem · Kronoberg · 219 inlägg

JS80

Medlem
  2. H
    Medlem · Österbotten · 6 593 inlägg

heimlaga

Medlem
    Vad de än heter så är det en extrem billighetsmaskin med kvalitet på samma nivå som priset. Har du litet tur kan den fungera en tid.
    Just den där versionen känner jag inte men de här billiga kinasågarna brukar hålla ungefär samma kvalitet vad de än heter.

Om du tänker använda den någon längre tid föreslår jag att du köper en gammal Ejca eller Lini eller liknande på www.blocket.se för ungefär samma pengar och sedan har du en bandsåg som håller så länge du lever och så länge barnbarnen dina lever också.

Redigerat 29 jul 2017 00:34
  3. L
    Medlem · Jönköping · 111 inlägg

lolukokasos

Medlem
    Heimlagas kinafobi är säkert korrekt utifrån hans vy men jag har egen erfarenhet av vad som kan tillverkas där (tro mig det finns både hög och lågteknologi i ett land 100ggr större än sverige), och ägt 2 bandsågar tydligt gjorda i folkrepubliken och har även en stor rackare som är gjord i konungariket af Sverige...det är nog helt riktigt att en begagnad Ejca med stor sannolikhet är bra men om man punktbelastat/borrat eller oförsiktigt transporterat maskin med gjutjärnsbord så är det inte helt säkert att det blir jättebra. De kineserna jag haft har varit förvånansvärt bra men kanske också för att jag gärna skruvar och vill förstå. Men vikten är alltid positiv på en bandsåg...
    Tyvärr är det som med mycket i denna värld, man måste ha en massa erfarenheter för att förstå vad som är bra och inte (och vad man tänkt använda den till).
    Har du någon erfaren kamrat som kan hjälpa dig klämma och känna så är det nog det bästa, oavsett om du köper nytt eller begagnat. En fördel med nytt är väl att man kan lämna tillbaka...å andra sidan så är inte en begagnad ejca/lini svårsåld heller om man ångrar sig.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.