Byggahus.se

Bandsåg Ejca B45 uppfräschning

1. nivv
    Medlem Nivå 5
    Någon som vet varför bordet är så litet? Begränsar inte det kapbredden väldigt mycket? Tänker att borde kunde fortsätta närmre stolpen till vänster. Eller tänker jag fel?

2. Frustrator
    Medlem · Nivå 19
    Det ska få plats när man vinklar också. Går utmärkt att bygga en bordsbreddning.

3. V
    Snickerinörd · Nivå 23
    Ser inte riktigt hur bordet begränsar kapbredden? Det är väl snarare stolpen som är den begränsande faktorn?

Men jag håller med om att bordet ser väldigt litet ut.

4. Frustrator
    Medlem · Nivå 19
    Stolpen begränsar, en bordsbreddning ger mest ett extra stöd.

5. nivv
    Medlem Nivå 5
    Tackar för svaren! :) Men anhållet kan inte löpa utmed bordsbreddaren eftersom skenan anhållet ligger på inte är tillräckligt ”lång”. Eller kör man utan anhåll i sådana situationer?

6. Klaugust
    Medlem · Nivå 10
    Hej! Jag såg ditt PM men har inte haft tid att gå ut i verkstan och kolla upp svaren på dina frågor. Angående anhållet så löper den på ett tjockt plattjärn som är skruvat i bordet på distanser, borde inte vara några problem att använda ett längre plattjärn också om man väl har skaffat sig bordsbreddare.

Jag har mest figursågat mindre saker eller klyvt långa brädor så för mig har inte bredden på bordet varit några bekymmer men längden hade såklart kunnat få vara lite längre. Man vill väl alltid ha större?

Såghöjden är ju rätt bra, säkert 30-40 cm ur minnet. De vinklade trästavarna till bladstyrningen tar upp några centimeter så vill man maxa får man köra utan dem. Generellt skulle jag säga att höjden är högre än nått jag skulle kunna tänka mig att såga.

• Laddar…
  7. nivv
    Medlem Nivå 5
    Superbra svar! Gjorde mig mycket klokare!

8. Klaugust
    Medlem · Nivå 10
    Själv funderar jag lite på hur man på enklaste sätt får fram ett ilägg till det runda hål i bordet som bladet går i. Hittills har jag sågat utan (mina arbeten har inte krävt särskilt hög precision) men det vore bra att få lite mer stöd just vid sågytan. När jag har mätt är översta falsen 4,1 mm djup har jag för mig, så jag tänkte testa om det går att göra en lite överstor cirkel i 4 mm plexiglas och pressa dit den så att den inte rör på sig. Att få till en exakt fals på ett cirkelformat ämne känns som att det överstiger min kompetensnivå.

Undrar också om det är nån som har bytt lager med framgång? Min såg låter en ganska rossligt men sågar bra, så är lite orolig för att lagren är på väg att ge sig. Mina egna ansträngningar att få av hjulen och/eller axlarna gick bet, men sen ville jag inte vålda för mycket när jag inte helt förstod hur det sitter ihop.

Edit: jag lyckades få i en hel del nytt fett i lagren med en gammal smörjspruta farsan hittade på en loppis, men oklart om det påverkade missljuden i någon större omfattning

9. nivv
    Medlem Nivå 5
    Nu är jag också ägare till en B45! Men jag har en annan typ av bladstyrning, runda plattor (inte kullager) på en stång på vardera sida om bladet. Ser precis ut som styrningen i djupled.

Ska byta tre-fas-handske på min, sen är det dags att prova att ställa in den

Ang platta till hålet så har jag lagt en rund mdf-bit. Den hoppar dock runt när jag provkörde sågen, så nåt tyngre hade nog varit bra, eller att man klistrar fast den på något vis.

En annan sak, kan detta bordet tiltas? Hittar ingen justeringsratt. Är det meningen att man ska lossa bultarna vid trunnionsen?

10. Frustrator
    Medlem · Nivå 19
    • Laddar…
  11. nivv
    Medlem Nivå 5
    Tackar @Frustrator !

Var köper man bandsågblad? Tuffsaws skickar inte till Sverige längre och hakansaw har inga priser på hemsidan.

12. Frustrator
    Medlem · Nivå 19
    Vi som ska tacka för din manual ;)

Jag har köpt lite på http://www.bandsagblad.se/page2.html det är helt ok blad men inte som tuffsaws. Köpte en bladsvets för några veckor sen så får jag den att funka tar det tid innan jag behöver köpa blad igen..