jag behöver hjälp med dimensionering på ett balk ramverk som ska stå i en ladugård.

Bifogar bild på hur jag tänkt mig. förutsättningarna är som följer på denna ramen kommer jag lägga ett mellanbjälklag som ska "hålla ihop" väggarna och agera innertak. På detta bjälklag blir det ingen belastning.

På balkarna som mäter 8m skulle jag gärna sätta en travers om det är möjligt.

2014-11-10 11.57.36.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så mina frågor:
1. Har du någon bättre konstruktions lösning?
2. Vilken dimension behöver jag på de olika balkarna?
3. Vilken dimension behöver jag om jag vill kunna lyfta säg ett ton i en travers på 8m balkarna?
4. Hur hög blir punktbelastningen på plattan där balkarna står?

Om ni inte kan svara, tar jag gärna tips (email adress) till någon som jobbar med sådant och kan lämna offert på beräkningarna.

Mvh
Da

5*Q*L^3/384*E*I

Q = Utbredda lasten i Newton
L = Spännvidden
E = 210000 för stål
I = finns i balktabeller och ökar med balkens dimensioner

Att beräkna punktlaster är en annan sak och det kommer kräva rejäla balkar om det ska klara ett ton.

Ok, men hur ska man tänka när det är två balkar...
Screenshot_2014-11-06-10-58-40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur läser man denna tabell? Är det belastning och nedböjning som anges i tabellen?

Inte för att jag vill vara negativ, men..

Det är ingen idé att räkna på den föreslagna konstruktionen eftersom det aldrig kan bli stabil i sidled. Dessutom måste man räkna på knäckning av stolparna, mm.

Börja om från början, och ta då hjälp av en konstruktör. Det kommer att bli betydligt billigare, effektivare och inte minst säkrare.

mycke_nu skrev:
Inte för att jag vill vara negativ, men..

Det är ingen idé att räkna på den föreslagna konstruktionen eftersom det aldrig kan bli stabil i sidled. Dessutom måste man räkna på knäckning av stolparna, mm.

Börja om från början, och ta då hjälp av en konstruktör. Det kommer att bli betydligt billigare, effektivare och inte minst säkrare.
Det kommer att fästas i mellanbjälklaget, så i sidled kan jag fästa i cc60.

Ja, som jag skrev vet någon av någon konstruktör som överhuvudtaget svarar på mail skulle det tacksamt tas emot :)

Är inte att inte kontakta "proffs" hela meningen med ett forum? :rolleyes:

Men tack för svar!

Redigerat:
Jag kan inte konstruera, bara hitta fel. :)

Hej.
Är ej byggingenjör, och du bör nog konsultera en sådan, men med en IPE300 balk så får du en maximal nedböjning på straxt över 7 mm vid punktlast 1000 kg samt egenvikt. Följer man krannormen, som tillåter en maximal nedböjning av 1/1000, så klarar IPE300 alltså detta krav.

mmar2087 skrev:
Hej.
Är ej byggingenjör, och du bör nog konsultera en sådan, men med en IPE300 balk så får du en maximal nedböjning på straxt över 7 mm vid punktlast 1000 kg samt egenvikt. Följer man krannormen, som tillåter en maximal nedböjning av 1/1000, så klarar IPE300 alltså detta krav.
Tack för svar!

Lite följdfrågor har du bara räknat för punktbelastningen?

Har du räknat på att det är två balkar, antar att de inte "behöver klara" 1000kg var?

Vet av några IPE360 balkar, som kanske skulle kunna funka men fattar inte hur jag räknar på det, även fast jag fått formeln ovan... :o

Hej.
Nej, detta är för 1000 kg punktlast i mitten + egentyngd på 1 st balk, läste uppenbarligen inte ditt inlägg tillräckligt noga.

Punktlast: PxL^3/48*E*I => 1000kg*9,81*8000^3/48*210000*83560000 = 5,96 mm
Utbredd last: 5*Q*L^3/384*E*I => 5 * 337,6kg * 9,81 * 8000^3/384*210000*83560000 = 1,26 mm

Totalt alltså 7,2 mm
Fördelar du 1000 kg jämnt mellan de 2 balkarna (500 kg/balk) så blir nedböjningen (5,96/2) + 1,26 = 4,24 mm

Med en IPE360 ökas tröghetsmomentet från 83560000 till 162700000 och egentyngden ökar från 337,6 till 456,8 i beräkningarna ovan. För 2 balkar som delar på lasten får du nu en nedböjning på ca 2,41 mm. För en balk med punktlasten på mitten får du ca 4 mm.

Dock mycket viktigt att staga upp så här långa balkar, men jag tolkar att du avser göra det med mellanbjälklaget.

Redigerat:
mmar2087 skrev:
Med en IPE360 ökas tröghetsmomentet från 83560000 till 162700000 och egentyngden ökar från 337,6 till 456,8 i beräkningarna ovan. För 2 balkar som delar på lasten får du nu en nedböjning på ca 2,41 mm. För en balk med punktlasten på mitten får du ca 4 mm.

Dock mycket viktigt att staga upp så här långa balkar, men jag tolkar att du avser göra det med mellanbjälklaget.
Ok, stoort tack!

En fråga bara, det du räknade på var alltså punktbelastning eller fördelad last, sanningen kommer ju att bli konstant fördelad last plus punktbelastning. Om jag förstått rätt så när man hissar 100kg så blir belasningen närmare 300-400kg på balken?

Så min fråga är hur beräknar man både för jämnt fördelad last från ett bjälklag plus punktbelastningen?

Kommer även att rita in två stag imellan balkarna för att ytterligare eliminera "vipp" riskerna...

Beräkningarna är ju både på punktlasten 1000 kg samt egentyngden (fördelad last). Punktlasten ger ju störst påverkan som du ser i inlägg 9.

Edit: Eller menar du även lasten för bjälklaget? Den har jag ej med i beräkningen då information om detta saknas. Detta är enbart nedböjning p.g.a. balkens vikt samt en punktlast på 1000 kg.

Redigerat:
mmar2087 skrev:
Beräkningarna är ju både på punktlasten 1000 kg samt egentyngden (fördelad last). Punktlasten ger ju störst påverkan som du ser i inlägg 9.

Edit: Eller menar du även lasten för bjälklaget? Den har jag ej med i beräkningen då information om detta saknas. Detta är enbart nedböjning p.g.a. balkens vikt samt en punktlast på 1000 kg.
Ahh. Det är precis det jag menar ;)

Belastningen på bjälklag blir ingen förutom själva bjälklaget och gips innertak. Har för mig att man räknar på 200kg/m2 när det är ett "vanligt" bjälklag för mig räcker det med 100kg (om ens det, det kommer att bli kallvind ovanför).

Edit: glöm tidigare meddelande. 8x8 m skall det vara men gissar att bjälklaget även vilar på något annat än balkarna? Behöver nog mer info för att räkna på detta.

Om hela bjälklaget skall bäras, enbart av 2 st IPE360 så blir nedböjningen 16,19 mm.

Redigerat:
mmar2087 skrev:
Edit: glöm tidigare meddelande. 8x8 m skall det vara men gissar att bjälklaget även vilar på något annat än balkarna? Behöver nog mer info för att räkna på detta.

Om hela bjälklaget skall bäras, enbart av 2 st IPE360 så blir nedböjningen 16,19 mm.
Bjälklaget fästs i väggarna och sedan vilar de på balkarna...

Ska rita upp hur jag tänker!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.