Byggahus.se

Balkongdörren går inte att öppna [bilder]

1. E
    Medlem · Uppsala · 17 inlägg

erikd88

Medlem
    Arbetade idag med att byta ut en list på dörrkarmen, efter att jag tagit bort listen går det ej att öppna balkongdörren, den kärvade lite när jag stängde den men inte så mycket att jag tänkte på det.

Det är tre "lås" i den, längst ned, i mitten och i överkant. Det är det längst upp som fastnat. Jag har ruckat och petat som fan men det vägrar ge med sig. Någon som kan hjälpa mig? Dörren är av märket Enomic.

Såhär ser låsanordningar ut, samma som på våra fönster, längst upp på dörren finns någon form av skena, misstänker att den är problemet då dörren inte rör sig ett dugg längst in mot gångjärnet i överkant:

t
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    dörrproblem1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    dörrproblem 2.jpg

2. 1
    Medlem · Stockholm · 3 439 inlägg

123abc

Medlem
    Varför sitter den fast?
    Rör den sig inte alls när du manövrerar handtaget?
    Rör den sig för kort väg p.g.a att dörren hänger? (testat att lyfta dörren lite i underkant).

3. E
    Medlem · Uppsala · 17 inlägg

erikd88

Medlem
    Det vet jag inte, handtaget går att manövrera som vanligt, dörren går att öppna ca 2cm förutom längst upp, där går det ca 0,5cm.

Har prövat att lyfta dörren i underkant och försöka dra upp den men det går inte. Längst upp vid överkanten rör den sig i princip ingenting, några m.m. bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.