Byggahus.se

Balkong på tre järnbalkar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Det finns alltid bra råd att få från det här forumet, så det är ju lika bra att slänga ut frågan.

Vi bor i en villa där förra ägaren rev sin gamla ruttna balkong. Kvar finns nu järnbalkarna, tre till antalet. De löper minst lika långt in i bjälklaget som de sticker ut från fasaden. Se bild.

Har nu tänkt att återuppföra balkongen i samband med att vi byter panel. Min fråga är hur jag lämpligast konstruerar bärlaget? Genom att bygga en ram vilandes på balkarna, eller på annat vis? Lurar även på hur vattenavrinningen löses på bästa sätt. Vill ju inte gärna bygga så många lager med reglar/spont/trall att däcket täcker dörrhålet.

2. Silver78
    Självbyggare · Nivå 9
    Skulle nog ha byggt en ram där man skruvar fast ramen i t-balkarnan och lagt trallen ovanpå. Då bygger det inget mer än trallen. Alternativet är att svetsa dit mer material med lämpligt cc så du kan borra och skruva trallen direkt i balkarna.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för tips! Men ska man verkligen lägga trallen direkt på ramen? Tänker på vattenavrinningen. Bör man inte skydda balkar+reglar (och givetvis genomföringen i fasaden) med papp eller plåt?

4. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    Vi har den där konstruktionen på vår balkong från 50-talet. Den var också rutten vid inflytt 2005.

Lösning: Rostskyddade balkarna efter slipning med isotrol. Sen skruvande vi på tryckade reglar på I-balkarna underifrån. Det fanns skruvhål borrat i I-balken för detta ändamål. Jag har för mig att vi la dem på sidan så att de byggde 45 mm eller så använde vi något tunnare som trall. Minns inte. Sen fick vi köpa tjockare trall för att slippa svaj och detta spikades i reglarna på balkarna.

5. P
    Medlem Nivå 1
    Skruva på reglar underifrån? Hänger inte riktigt med.
    Dessa balkar har enbart förborrade hål i sidorna. Finns bultar med mutter i några av dem, med syfte att kunna fästa längsgående reglar antagligen.

6. Silver78
    Självbyggare · Nivå 9
    Du lägger inte trallen dikt vid. En glipa på två cm räcker. Sen behandlar du balkarna med något rostskyddande som är långtidsverkande. Sen kärnvirke eller tryckat i ramen.

• Laddar…
  7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    Då har konstruktionen varit annorlunda hos er.