Byggahus.se

Balk hjälp

1. rascalsrule
    Medlem Nivå 2
    Håller på att renovera en källare och tänkte utvidga ett fönster och en dörr i en yttervägg av lättbetong(det är ett envåningshus i sutteräng med källare).

det sitter idag ett fönster som är 60x60 precis i innertakshöjd. jag vill flytta ner det en bit och sätta in ett större fönster (B140, h100) och då måste jag väl avväxla för mellanbjälklaget, har mha detta forum listat ut att balken måste överlappa fönstret med min 150mm på varje sida
    vilket innebär att den måste vara minimum 170 lång. men hur grov måste den vara? har tänkt sätta HEA Balk.

vidare cirka 1.5 meter till vänster om fönstret sitter det idag en "dvärgdörr" ca 170 cm hög.
    den vill ja förstora till en normalstor ytterdörr, vilket skulle innebära att balen blir minimum 130cm lång. återigen dimension är frågan.

jag antar att detta är svårt att svara på utan faktiska siffror. kommer väl slutligen få ta in en byggmästare som får råda. men det vore intressant att få reda på andra som gjort liknande arbeten, vilka dimensioner de använde och om det finns nån "standard" för vad man ska använda för ett 140 fönster och en 100 dörr med en övervåning.

Novis som ni förstår....:surprised: