4 281 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Balk för avlastning - vilken dimension?
Har själv ett liknande problem. Behöver en balk mitt under takstolarna på nedre våningen för att ta upp egenlasten från övervåningen (för visst är det så att snölast mm tas upp av ytterväggarna). Till frågan; vilken last skall man räkna med och hur nedböjnig kan man tolerera (byggtekniskt - ej estetiskt)?
Avståndet mellan ytterväggarna är 9,6m och den fria spännvidden är 6 m med pelare och 8 m utan. Vilken dimension tror ni att man behöver och vad tror ni om att sätta två balkar bredvid varandra?
Avståndet mellan ytterväggarna är 9,6m och den fria spännvidden är 6 m med pelare och 8 m utan. Vilken dimension tror ni att man behöver och vad tror ni om att sätta två balkar bredvid varandra?
Finns det innerväggar som kan överföra last från takstolar till övervåningsgolvet så kommer de att överföra last även om både takstolar och ytterväggar skulle räcka om innerväggarna inte fanns.lano skrev:
Det finns en innevägg ovanför (i alla fall 4 meter). Kan man göra väggen på övervåningen bärande på något sätt, dvs att den "håller upp" undersidan på takstolen ( mellanbjälklaget)?
Finns det några "tumregler" för vilka laster man skall räkna med?
Finns det några "tumregler" för vilka laster man skall räkna med?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag måla en limträbalk inohus med grundfärg för trä utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Gammal vattenskada, förstärka takbalk
Tak & Vind -
Förstärkning av Limträbalk
Byggnadsfysik -
Balkong: hitta lösning för väggpanel/spaljé utan att borra i fasaden
Byggmaterial & Byggteknik -
Ojämn balkong för trall — hur bör jag regla?
Altan & Uteplats