3 502 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Baka in renoveringskostnader INNAN försäljning
JAg köpte en stuga för 4 år sedan för 1M. Jag har sedan dess renoverat kontinuerligt och stugan är nu totalrenoverad till en kostnad av 350 000kr till. Jag har inga planer på att sälja i nuläget.
Men en regnig dag kanske man vill sälja säg om 10 år eller nått... då blir det ju meckigt att gå igenom alla kvitton och minnas allt man gjorde för att få rätt avdrag. I nuläget går det ju även mycket lättare att bevisa att altanen för 25000kr där kvittot står i min pappas namn faktiskt är betalt av mig och att virket sitter på min stuga inte på hans hus om ni förstår vad ja menar...
Frågan är alltså om man på nått sätt kan regga kostnaden man haft och få ett OK från skatteverket utan att man säljer? Hade ju varit smidigt att skriva upp inköptspriset 250k eller nått och "slänga" högen med kvitton
Men en regnig dag kanske man vill sälja säg om 10 år eller nått... då blir det ju meckigt att gå igenom alla kvitton och minnas allt man gjorde för att få rätt avdrag. I nuläget går det ju även mycket lättare att bevisa att altanen för 25000kr där kvittot står i min pappas namn faktiskt är betalt av mig och att virket sitter på min stuga inte på hans hus om ni förstår vad ja menar...
Frågan är alltså om man på nått sätt kan regga kostnaden man haft och få ett OK från skatteverket utan att man säljer? Hade ju varit smidigt att skriva upp inköptspriset 250k eller nått och "slänga" högen med kvitton
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
kopiera upp kvittona på ett papper som håller, häfta fast kvittot på pappert, lägg i en pärm som du lägger på ett bra ställe.
jovisst det är väll en bra ide och något jag i princip redan gjort men frågan va ju om man kunde på nått sätt registrera det på skatteverket eller nått.. .antar att så inte är fallet men det hade ju varit smidigt...
Jag tror inte du kan "anmäla" högre inköpspris......du får nog spara kvitton. Du har ju inte förändrat inköpspriset, värdering av hus bryr sig inte skatteverket om. Vem vet, om tio år kanske de till o med tagit bort möjligheten att räkna upp värde på hus. Det beror ju på politik som förs.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken taktik för att tränga tillbaka åkervinda?
Trädgård allmänt -
Hur ta loss filtren och sätta tillbaka dem efter rengöring?
Vitvaror -
Hur trycker man tillbaka vatten i ledningarna inför vintern?
Vatten & Avlopp -
Hur sätta tillbaka bult + sprint på Falke elgräsklippare
Verktyg & Maskiner -
Ej tillåtet att baka in renoveringskostnader i huslånet?
Köpa & Sälja hus