Byggahus.se

BAGA Easy eller kalksäck?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag har ett gammalt avlopp som ska bytas ut eftersom infiltrationen börjar bli igensatt. Förutsättningar:

• Skyddsnivå Normal, men kommunen vill ha fosforreduktion.
    • Ganska lerig jord, så det nya avloppet får markbädd istället för markinfiltration.
    • Permanentboende med dusch/WC/bad.
    • Huset står på en liten kulle, dvs bra fallhöjd till utloppet.
    Jag har anlitat en VA-konsult, men skulle gärna höra forumets åsikter om olika lösningar, framförallt om fosforreduktionen. Följande varianter har diskuterats:

(1) BAGA Easy (slamavskiljare med inbyggd flockningstillsats och pumpbrunn) före markbädd.
    (2) Traditionell, passiv slamavskiljare före markbädd. Flockningstillsats av annat fabrikat, monterad inne i huset/krypgrunden.
    (3) Kalkfilter (polonite) efter markbädd.

----- Lösning (1)
    Problemet med (1) är att BAGAs flockningstillsats kräver att man även installerar en pump för själva avloppsvattnet. Eftersom jag har bra fallhöjd har jag inget behov av en pumpbrunn av det skälet, och jag slipper helst rörliga delar av driftssäkerhetsskäl. Jag anser att det enda som ska röra sig i en avloppsanläggning är vattnet.

Jag har talat med BAGA, som påpekade andra fördelar med deras modell (pumpen sprider avloppsvattnet bättre över bädden än en passiv lösning, och flockningsmedlet kan doseras mer precist), men jag tycker driftsäkerheten väger tyngre. Tidigare diskussioner om BAGA här på forumet visar på blandade erfarenheter av driftsäkerhet, funktion och service:

https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/75027-baga-easy-erfarenheter-efeterlyses.html
    https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/146587-baga-easy-erfarenhet.html

Å andra sidan kan det ju finnas massor av nöjda BAGA-kunder som inte söker sig till ett forum för att skriva av sig. ;)

Mina driftskostnader (serviceavtal + flockningsmedel) skulle hamna runt 5 tkr/år enligt säljaren. Kostnad för att byta ut pumpar och elektronik så småningom tillkommer. Jag ser på forumet att vissa har fått problem ganska snabbt.

----- Lösning (2)
    Verkar vara en vettig modell.

----- Lösning (3)
    Min favorit, eftersom den saknar elektronik och rörliga delar. Säcken behöver bytas ut då och då, men driftskostnaden verkar bli jämförbar med de andra lösningarna. Installationskostnaden kan bli lite högre (mer grävjobb; å andra sidan sparas inköpskostnader för pumpar och elektronik).

Här hittade jag en sammanställning som verkar ha kommit till liknande slutsatser:
    http://www.sofielundarna.se/wp-content/uploads/Dokument/Jamforelse_mellan_Avloppsanlaggning.pdf

I princip kan man ha en mindre slamavskiljare (eftersom denna lösning inte använder flockningsmedel, som ökar slamvolymen), men jag funderar på att välja en större iallafall. Merkostnaden är rätt liten när man ändå har grävskopan där. Fördelen är att man enkelt kan byta till lösning (2) i framtiden om man skulle vilja (höjda reningskrav, höjt pris på polonite etc).

Just nu lutar det alltså åt en polonite-säck. Har jag glömt något viktigt?

Redigerat 16 apr 2015 15:06