Byggahus.se

Bättre lösning så att badkaret töms snabbare

1k läst  8 svar

1. D
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Jag har ett hörnbadkar där vattnet töms väldigt långsamt. Funderar på om det beror på dåligt "fall" mellan bottenventilen och golvbrunnen. Kan nuvarande lösning enkel justeras eller behövs en ny koppling till golvbrunnen av karaktären raka rör? :)

Tacksam för tips!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3548.jpg

2. P
    Medlem Nivå 7
    Kortare grövre rör ger mer fart på vattnet, frågan är om golvbrunnen hinner med då?

3. D
    Medlem Nivå 5
    bra fråga! Det nuvarande röret/slangen kan kanske vara dimensionerat efter vad golvbrunnen klarar av. Placeringen på golvbrunnen är problematisk då den är oroligt svåråtkomlig, gör det besvärligt att testa vad en klarar av. Enklaste kanske är att testa med ett billigt rakt rör för att kolla om golvbrunnen klarar större flöde. Att rengöra golvbrunnen är inte det enklaste, det går inte att komma år att rensa manuellt. Jag är tveksam till att hälla i kaustik soda genom befintligt rör/slang, den kan u bli liggande halvvägs och inte spolas ner i brunnen. hmm.

4. T
    Medlem · Nivå 15
    Lossa slangen vid duschkarets utlopp och korta ned slangen så det blir raka vägen.

5. D09
    Medlem · Nivå 25
    Bara spånar men kan de ha att göra med att avloppsslangen går förlångt ner i brunnen så att luften har svårt att komma förbi.

Har jag tokfel nu så skyller jag på förkylning, vab och fel storlek på fötterna

6. T
    Medlem · Nivå 15
    vård av bil?

7. D09
    Medlem · Nivå 25
    Viktig artär blockerad 😇

• Laddar…
  8. D
    Medlem Nivå 5
    hehe, ja den går ner ganska långt i brunnen. Finns helt klart lite olika saker att testa.

Korta slangen i kombination med att se till att L-kopplingen som går ner i brunnen inte gör det för långt.
    Borde inte kunna rinna undan mycket sämre än vad det gör nu :)

9. S
    Medlem Nivå 7
    Jag ser två saker som jag tror kan ha stor inverkan.

Dels om slangen inte är slät på insidan så bildas turbulens, dels en snäv 90° krök från slang ner i brunnen.

Testa med ett vanligt rakt fast avloppsrör, som har slät insida, och en böj med lite radie på, så tror jag det kommer gå kvickare.

Någon luft som ska ut/in är det ju inte tal om så det borde ju inte göra någon skillnad.

Ett första test kan ju vara att enbart ta bort 90°-böjen och köra från slangen direkt ner i brunnen.

Sen gäller det ju att silen i själva badkaret ger bra flöde också, utan att begränsa för mycket.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka