Byggahus.se

Bättre färg - förr?

1. kengren51
    Medlem Nivå 3
    För varje år som går så upplever jag att det växer mer och mer "grönt" på alla målade ytor. På marknaden finns en del tillsatser som man kan blanda i färg för att förhindra "växt" - det kanske inte är tillåtet men är det någon som har erfarenhet att "spetsa" sin färg. Är det någon som vet vilka ämnen som färgen var "spetsad" med förr som gjorde att det "växte" mindre. Tacksam för svar

kenneth lundgren

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Klimatet vet jag har påverkat färgerna negativt, varmare och fuktigare har det blivit. Slamfärgerna drabbas mest. Men förmodligen har vissa färger blivit sämre.

Och om det största testet i branschen endast kollar hur färgerna ser ut efter 2 år kan man optimera färgerna efter detta test och sedan efter 5 år är dom skit, allt för att producenten ska få sälja.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/kaianders/article224000.ece

Redigerat 3 mar 2015 08:47
  3. T
    Medlem Nivå 5
    Vilka tillsatser det var spelar väl mindre roll, många beväxtningsförhindrande tillsatser som varit tillåtna förbjuds eller så begränsas mängden som får användas. Blyföreningar har varit tillåtna tidigare.

Det är inte bara tillsatserna som spelar roll. Stor roll spelar även vilket/vilka bindemedel som ingår i färgen.

Antifoulingfärger för båtar måste vara det perfekta för färgindustrin, man måste måla om varje år plus att produkterna är så dåliga så det växer ändå. Snacka om usla produkter.

Redigerat 3 mar 2015 08:51
  4. kengren51
    Medlem Nivå 3
  5. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Blyersättning fungerar också som extraskydd mot påväxt. Ungefär 1 dl till 10 liter färg är rådet jag fått från en som använt det. Det är inte bly i dessa flaskor, så jag vet inte vad det är i dem som gör att fasaderna håller sig fria från påväxt.

6. M
    Anonym
    Jag har hört en del bönder prata om att blanda i spillolja i slamfärg men jag har inte testat själv, känns inte så himla fördelaktigt för växtlighet i närområdet direkt...

7. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    När mögelmedel inte får användas i färgen så ska man istället behöva tvätta huset vartannat år med mögelmedel, går inte ihop för mig...
    Nu pratar vi säker om äpplen och päron men varför ska det vara så svårt att få fram en färg där inte påväxten biter!?

• Laddar…
  8. L
    Medlem · Nivå 8
    Färgbranschen har väl bara lärt sig av vitvarutillverkarna. Det är dumt att tillverka en produkt som håller för länge. Sälj istället en dålig produkt som gör att kunden måste komma tillbaka snart och handla nytt.

9. kengren51
    Medlem Nivå 3
    Något måste ju ha tagits bort eftersom det växer. Mögelmedel får ju inte användas i Sverige, men det finns ju andra länder där mögelmedel är tillåtet. Vi har ju också tillgång till nätet att handla globalt. Fick man bara reda på vad man skall "spetsa" färgen med så skulle jag vilja testa - det är framförallt de vita färgerna som tillväxten syns. På nätet har jag sett "silvertillsatser" som säljs för att förhindra att det växer. Båtfärger säljs olika för väst och ostkusten - skall man inte kunna hitta samma lucka när det gäller färger?

10. N
    Medlem · Nivå 8
  11. N
    Medlem · Nivå 8
    På bilen också?

12. A
    Medlem · Nivå 19
    Skulle husen tvättas lika ofta som en bil skulle de aldrig bli gröna.
    Däremot om du låter bli att tvätta bilen så börjar det växa grönt, men det dör sedan om du kör på saltade vintervägar så det hinner inte bli något som du ser ;)