F
Vår trägrind har ruttnat. Jag vill inte göra en egen utan köpa färdig. Tittat på jemfix men deras grindar är gjorda av mycket tunt virke. Någon som nyligen gjort samma resa? Finns det att köpa 1000mm grind med lite design och 20mm brädor? Finns ju massor online men svårt att säga hur tjocka brädorna är.

Vit trägrind med ruttnat trä vid gångjärn och lås. Stående på stenbelagd mark. Grindens övre del har flera smala lodräta brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vitmålad träbräda som mäts med en linjal, visar cirka 2 cm tjocklek.
Skapa konto

Kolla ekgrindar.se

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
A
Du kan även kosta på dig en grind med snedsträva också, så hänger den inte ner sig så mycket med tiden :)

F
A Alexander HB skrev:
Du kan även kosta på dig en grind med snedsträva också, så hänger den inte ner sig så mycket med tiden :)
Ja nuvarande hänger såpass att den tar i marken och knappt går att öppna.

F
Hittade ingen bra så jag tillverkar en själv 😂

Fråga kring ytbehandling. Jag tänkte skruva ihop den och testa så den passar. Sedan antingen:

1.Skruva isär den och grundolja alla sidorna. Måla alla sidor en gång, skruva ihop och måla igen.

2. Skruva isär den och grundolja alla sidorna. Skruva ihop och måla två gånger?

Med alt 2 så blir ju då fästsidora omålade. Håller det bättre eller sämre tro?

Träribbor på golvet i en verkstad, redo att monteras ihop. Verktyg och förpackningar syns i bakgrunden.
Skapa konto

F Fideliox skrev:
Med alt 2 så blir ju då fästsidora omålade. Håller det bättre eller sämre tro?
sämre

F
T tergo skrev:
sämre
Gott, då gör jag ettan. Men bör jag måla i skruvarna efter montering? Har rostfria men träet håller väl längre om även skruvarna är övermålade tänker jag? Jobbigare att få loss men då är väl grinden ändå slut så skitsamma.

Blev ganska nöjd ändå för att ha tummen mitt i handen. Snittet på liggaren där nere blev lite bajs då sticksågen högg till..men aja, struntsamma. Första grinden jag gjort.
Handbyggd trägrind med lodrätta plankor och snedställt stag, omgiven av verktyg och byggmaterial i ett garage.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Men bör jag måla i skruvarna efter montering?
sista strykningen när den är färdigskruvad

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Fan också..skulle hänga upp grinden idag. Men jag har gjort den ngt smalare än förra då den ju tog i stolpen tillslut när den hängde. Det innebär nu att grindklinkan jag hade ( https://www.jemfix.se/grindklinka-elfoerzinkad-habo/5109/9015905/ ) inte längre passar.Tyckte den var bra då den knappt syns och är självstängande. Men nu är den ca 10mm för kort...Har letat en halvtimme på nätet nu men verkar inte finnas längre grindklinkor tyvärr. 🤬 Det enda jag hittar är denna men den har handtag på utsidan vilket jag inte vill ha. Gaaah. https://www.jemfix.se/grindklinka-staal-varmgalv-habo/5100/9010140/

En annan lösning kunde varit ett annat gångjärn, men alla gångjärn jag tittar på verkar ha skruvhålet för långt ut så att säga, träet lär bara spricka..

F Fideliox skrev:
Fan också..skulle hänga upp grinden idag. Men jag har gjort den ngt smalare än förra då den ju tog i stolpen tillslut när den hängde. Det innebär nu att grindklinkan jag hade ( [länk] ) inte längre passar.Tyckte den var bra då den knappt syns och är självstängande. Men nu är den ca 10mm för kort...Har letat en halvtimme på nätet nu men verkar inte finnas längre grindklinkor tyvärr. 🤬 Det enda jag hittar är denna men den har handtag på utsidan vilket jag inte vill ha. Gaaah. [länk]

En annan lösning kunde varit ett annat gångjärn, men alla gångjärn jag tittar på verkar ha skruvhålet för långt ut så att säga, träet lär bara spricka..
Låt bli att installera handtaget, använd en genomgående bult i stället?

F
Redigerat:
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
F
Låset blev bra! Dock fick jag sätta gångjärnen lite snett. Den högra stolpen, alltså där gångjärnen sitter, är sne. Den lutar mot den andra stolpen där låset sitter, den stolpen är rak.

Några idéer hur man kan rikta upp stolpen igen? Den sitter bara nerstucken i marken med en jordankare eller vad det heter. Så grindens tyngd gör att den tryckts neråt..

Vit trägrind med snett gångjärn och rakt lås, omgiven av två stolpar; den högra stolpen lutar något mot vänster. En röd pil är ritad på marken.
Skapa konto

Stolpen behöver dras åt höger. Fick sätta det nedre gångjärnet längre ut för att grinden skulle bli rak mot marken. Inget jätteproblem men lite småstörigt.

A
Var sitter de horisontella stakeplankorna fast längre till höger? En annan (vinglig) stolpe? Eller kan du använda dem för att hålla grindstolpen på plats?

F
A Alexander HB skrev:
Var sitter de horisontella stakeplankorna fast längre till höger? En annan (vinglig) stolpe? Eller kan du använda dem för att hålla grindstolpen på plats?
De sitter på egna stolpar, så här vid grinden ligger de bara emot stolpen så att säga. Vet inte om de är vingliga, får kolla när det är bättre väder.🤓 grindstolpen är inte vinglig utan sitter rejält.

F
F Fideliox skrev:
De sitter på egna stolpar, så här vid grinden ligger de bara emot stolpen så att säga. Vet inte om de är vingliga, får kolla när det är bättre väder.🤓 grindstolpen är inte vinglig utan sitter rejält.
Sitter ett vinkeljärn. Hade man plockat bort det, kanske kapat de.tvp brädorna 10mm så kanske man kunde dragit stolpen närmare och skruvat.

• Vinkeljärn fäst vid stolpe, med vita plankor och grå plattor runt omkring.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.