Byggahus.se

bättra på parkett..

1. A
    Medlem · 39 inlägg

affischeraren

Medlem
    Hej!jag har ett parkettgolv i v-rummet som jag vill bättra på ytan på.
    vet ej om det är olja eller lack på det(hur ser man det?)
    vilket som, kan man stryka på lack eller olja utan att måsta slipa så mycket?
    om det är olja,kan man lacka då och vise versa?

hoppas ni hajar och kan hjälpa mig.../X

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 933 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: bättra på parkett..

Oljade golv har en matt, torr, yta. Lackade golv ser ofta glansiga och glätta ut. Oljat känns mer "träigt".

Jag gissar att det är svårt att göra något vettigt åt golvet utan att först slipa det. Det kostar faktiskt inte så mycket att få hjälp med slipning och ytbehandling och resultatet brukar bli fantastiskt bra.

3. G
    Medlem · 6 970 inlägg

gaia

Medlem

Man kan deffinitivt inte olja en lackad yta utan att man först slipar bort lacken! Att lacka en oljat golv med en vattenbaserade lack är jag också tveksam till.
    gaia

4. A
    Medlem · 39 inlägg

affischeraren

Medlem

oki,jag verkar ha oljat parkettgolv.då e det bara till att slipa först då..

tack så mycket för hjälpen!/X

5. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Är det äldre än några år så är det förmodligen lackat. Det var väl ingen som oljade parkettgolv på 90-talet??

Prova att olja en liten bit av golvet. Om oljan inte visar något tecken på att tränga ner i golvet utan bara blir småsegt efter några timmar så är det lacket. Eller prova att hälla någon matsket med vatten på golvet. Är det ett dåligt underhållet oljat golv så kommer vattnet att tränga ner i golvet (det torkar upp så småningom). Annars lägger det sig bara ovanpå.

Om golvet är lackat så behöver du *inte* slipa ner det trärent för att bättra på det. Det räcker med att rengöra det ordentligt, matta det med fint slippapper, och lägga på ett lager ny golvlack. Enda problemet är om det vaxats tidigare -- då fäster inte den nya lacken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.