Byggahus.se

Bättra på och förstärka hårdvaxat golv i kök

1. S
    Husägare · 116 inlägg

straffarbete

Husägare
    Vi slipade och behandlade vårt trägolv med Osmo Hårdvaxolja förra sommaren (med vitt pigment). Vi håller nu på att färdigställa köket (huset hade 2 lägenheter med kök, nu ska vi utöka detta kök och sedan plocka bort det andra).

Det är öppen planlösning och ganska ojämnt slitage på golvet, så min fråga är om man kan vaxa ett extra lager på bara vissa ställen för att göra det mer stryktåligt? Eller finns det andra tips för vad vi kan göra för att minimera slitage vid spis och diskbänk?

Som ni ser är det redan lite märken i golvet efter att vi flyttat ut gammal kyl osv.

2. Silver78
    Självbyggare · 1 847 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Märkena kommer att synas oavsett utan ytterligare slipning. Man kan prova att ånga skadan och se om fibrerna reser sig. En blöt handduk med strykjärn på skadan. Ju mjukare golv desto lättare är det att jämna ut skadan. Hårdvax i all ära ger inte samma tålighet som ett lackat golv. Alla behandlingar har sina för och nackdelar.

• Laddar…
  3. S
    Husägare · 116 inlägg

straffarbete

Husägare
    Ok tack ska prova med strykjärn. Större jack har jag fixat genom att droppa kokhett vatten i jacket.

Men vad tror du om mer behandling, kommer det se jättekonstigt ut om jag lägger ett extra lager vax i köksdelen, då det ju är samma golv? Gör det varken till eller från för att förhindra slitage ändå?

4. Silver78
    Självbyggare · 1 847 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Hur många lager har du? Vanlig hårdvaxolja? Det blir ofta bättre resultat om man polerar in det sista lagret.

5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 814 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Det är bara att lägga på extra där det slits mycket. Det är ganska lätt att gnugga in till en matchande finnish

• Laddar…
  6. S
    Husägare · 116 inlägg

straffarbete

Husägare
    Vi strök på ett lager vitpigmenterad vax och ett utan, ingen polermaskin. Funderar på att skura ordentligt, slipa lätt på några ställen och sen lägga på ett lager till på hela golvet..

7. S
    Husägare · 116 inlägg

straffarbete

Husägare
    Jag fick tag på en tekniker från Osmo som rekommenderade underhållsvax istället för vanlig hårdvaxolja. Jag tog lite lätt med kloss med 120 papper på några ställen och sen på med underhållsvaxet med mikrofibertrasa. Blev mycket bra än så länge, ser bättre ut än när det var nyvaxat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.