Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bäste flugfångaren / hur bekämpa flugor

1. M
    Medlem · Värmland · 19 inlägg

Martin Knockonwood

Medlem
    Hej allihopa! Detta är en fråga om flugor, hoppas den hör hemma här!

På min före detta hästgård i Värmland, finns inga hästar, men hämskt mycket flugor! Det finnns flugor i typ alla hus på gården, och jag ogillar dom.

Jag önskar att hitta ett enkelt, billigt och inte arbetssamt sätt att bli av med flugorna. Har köpt in flugfångare me fluoricerande ljus och hög spenning från Jula och Lidl. Tycker det funkar lite si så där, då det tar ett tag innan flugorna dör och dom inte är av dom effektivaste. Frågan är därför:

Finns det någon flugfångare där ute som är effektiva och billiga, samt inte kräver mycket jobb?

Berättta mycket gärna om Era erfarenheter!

2. C
    Medlem · 12 437 inlägg
    Köpte också en sådan UV-fälla modell större på Granngården i somras (denna: https://www.granngarden.se/insektsdodare-halley-2138/p/1158732). Efter en säsong kan man väl säga att den funkat okej. Framför allt så funkar den inte så bra under dygnets ljusa timmar, vilket som bekant är ganska många på försommaren, och vi har inte vågat köra den utan hyfsad uppsikt då det ibland tar eld ganska ordentligt när någon nattfjäril råkat hamna i fällan.

Har inte provat den själv, men jag tyckte denna variant verkade vara ett intressant alternativ:

Den lockar ju med ett doftämne så den funkar nog bättre än en UV-fälla när det är ljust, och så kan man placera ut ett antal där flugorna uppehåller sig, t.ex. i fönster. Nackdelen är förstås att man måste fylla på bete och ha sig.

3. M
    Medlem · Värmland · 19 inlägg

Martin Knockonwood

Medlem
    Tack för mycket bra svar! Jag ska titta på detta alternativ!

Mvh Knockonwood

4. K
    Husägare · Skåne · 2 738 inlägg

knipo

Husägare
    Vill inte dissa ditt förslag.
    Men om man har problem med flugor så inte fasen vill man ha dem levandes när man fångat dem.
    Skall man gå ut i skogen o släppa ut dem?
    Nja, jag är skeptisk.
    Om den nu funkar o fångar många så hade i varje fall jag köpt en burk Radar o sprayat in i kammaren.

Men även jag är intresserad av ett bra sätt att bli av med flugor.
    Vi har alltid massor med flugor.
    Nu kryllar det av små flugor.

5. C
    Medlem · 12 437 inlägg
    Ha ha, hade samma tanke, men tänker att om man struntar i att släppa ut dem så lär de väl självdö ganska snabbt.

6. FreQa
    Husägare · Östergötland · 1 737 inlägg

FreQa

Husägare
    Denna har jag haft två somrar och fyllt den på någon vecka
    8874608230430_1063326_a_23811_jpg.jpg
    Nackdelen är att den luktar så man ska inte ha den i närheten där man äter eller så!

7. K
    Husägare · Skåne · 2 738 inlägg

knipo

Husägare
    Som svar på cpalms inlägg, #5

Mysigt.:rolleyes:
    Om den nu, mot alla odds, är väldigt effektiv så skall men rensa ut några hundra eller tusen flugor som kladdat ihop.
    Urk.

Jag har testat uv-fångare, klibbiga hängande flugfångare, och flugpenna.
    Inte något gör något mycket åt antalet flugor.
    Det mest effektiva jag har gjort var i somras när jag komponerade en särskild mix som jag sprayade i det organiska facket i soptunnan ett par gånger om dagen.
    Då minskade faktiskt antalet flugor markant under en period.

8. C
    Medlem · 12 437 inlägg
    Varför skulle det bli kladdigt? Tror det blir kladdigare med en sådan där vätskefylld strut. Alla återanvändbara fällor måste ju tömmas på något sätt.

9. harry73
    bra på allt · Skåne · 14 831 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Jag hade en petflaska där jag tog av ovansidsn och stoppade den upponer i botten.
    Flaskan fyllde jag med surströmming och ställde k trädgården.
    Det blev många flugor i fällan

10. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 203 inlägg

ricebridgePremiumikon: Hand

Husägare
    ...men inte många besök, antar jag? Och inte kan man ha den inomhus heller.

11. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 654 inlägg

thomas33

Renoverare
    Jag var igår på ICA och skulle köpa en vanlig flugsmällare.
    De hade inga, för det är inte säsong nu!!!:thinking:

12. harry73
    bra på allt · Skåne · 14 831 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Nej inte inomhus, men är trädgården tillräcklig stor, påverkar det inte besöket

13. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 203 inlägg

ricebridgePremiumikon: Hand

Husägare
    Jag kan rekommendera en prenumeration på NATO Review, den är jättebra att smälla flugor med. (Tyvärr är det också det enda den duger till...)

14. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Det är rätt så patetiskt.
    Efter hundra år av användande av kemikaliebekämpningsmedel har vi sett konsekvenserna. Likt förbannat kryllar det av tips på detta forum, hur vi skall fortsätta med att i stort ock smått, förgifta platsen där vi bor. Att släppa ut flugorna en bit från huset är däremot en utmärkt ide`, iallafall om du är en talgoxe. Alla vinner. Mindre gift, mer mat. Kan det vara så svårt att förstå?

Staffan

15. O
    Medlem · . · 327 inlägg

Olaf3

Medlem
    Flugpenna är en fantastisk lösning som hjälpt oss. Visst får man ta rätt på en massa döda flugor och tvätta insida fönster med jämna mellanrum men inga flugor som flyger omkring inomhus och döda flugor skapar inga nya flugor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.