Vilka verktyg bör man ha när man lägger laminatgolv? jag testade en laminatskärare från Jula senast, det var jus midigt då man slapp sågspån och man slipper ljudet från en såg, men den kapade ju inte alls så exakt som en såg gör vilket gjorde att man fick problem vid socklar, bakom element etc.

En multicutter verkar vara ett måste numera? Just för att t.ex. kapa lite av dörrfodret längst ner om man lägger laminat ovanpå gamla golvet.

Sticksåg med bra "laminatblad", dvs med "uppochner" tandning som sågar när bladet går neråt, tycker jag är smidigast. En del påstår att det funkar med fogsvans också...;)

Jag skulle inte säga att en multicutter är ett måste men visst kan den underlätta.

Bänksåg med anhåll är väldigt smidigt.

Jag använder sticksåg med vanligt träblad (sågar underifrån). Dörrfoder och karmar kapas med Multimaster och hål för elementrör körs med flatborr.

Jag har använt en laminatklipp några gånger och den klippte exakt. Fungerar dock bara för raka snitt.

en ordentlig baksmälla är också bra att ha

Thomas Lundquist
nino skrev:
en ordentlig baksmälla är också bra att ha
Du kanske borde förklara den typen av baksmälla d^_^b. Det har hänt att jag varit tvungen att jobba helg och har haft "båda" typer av smällor med mig.

:)
den som är i skallen är inget vidare att ha med

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.