6 901 läst · 6 svar
7k läst
6 svar
Bästa verktygen vid golvläggning laminat
Vilka verktyg bör man ha när man lägger laminatgolv? jag testade en laminatskärare från Jula senast, det var jus midigt då man slapp sågspån och man slipper ljudet från en såg, men den kapade ju inte alls så exakt som en såg gör vilket gjorde att man fick problem vid socklar, bakom element etc.
En multicutter verkar vara ett måste numera? Just för att t.ex. kapa lite av dörrfodret längst ner om man lägger laminat ovanpå gamla golvet.
En multicutter verkar vara ett måste numera? Just för att t.ex. kapa lite av dörrfodret längst ner om man lägger laminat ovanpå gamla golvet.
Produkter som diskuteras: "laminatskärare"
Laminatskärare LC 600 Wolfcraft
För vanlig läggning av laminat
699 kr inkl moms
Läs mer
Sticksåg med bra "laminatblad", dvs med "uppochner" tandning som sågar när bladet går neråt, tycker jag är smidigast. En del påstår att det funkar med fogsvans också...
Jag skulle inte säga att en multicutter är ett måste men visst kan den underlätta.
Jag skulle inte säga att en multicutter är ett måste men visst kan den underlätta.
Bänksåg med anhåll är väldigt smidigt.
Jag använder sticksåg med vanligt träblad (sågar underifrån). Dörrfoder och karmar kapas med Multimaster och hål för elementrör körs med flatborr.
Jag har använt en laminatklipp några gånger och den klippte exakt. Fungerar dock bara för raka snitt.
Jag har använt en laminatklipp några gånger och den klippte exakt. Fungerar dock bara för raka snitt.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Finn X fel i denna elvideo - flest vinner trådens bästa svar!
El -
Bästa golvskyddet vid nylagd och nylackad fiskbensparkett?
Golv -
Hur få till strukturen vid reparation av sockel på bästa sätt?
Fasad -
Bästa sätt att få bort limrester vid trapprenovering?
Golv -
Bästa takläggning vid låg lutning?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus