Vi valde redan på 80-talet bort utedass med tunna och har vanlig toa med trekammarbrunn/infiltration nyligen besiktad och godkänd.
Alla i området, det är ganska lantligt och inte så många fastigheter (ett tiotal) har bytt till samma lösning de senaste 10-15 åren.

Mats-S
Vi har sedan 1998 haft en Separett Villa på fritidshuset (typ exempel 1 i artikeln), se beskrivning:
https://www.byggmax.se/fritidstoalett-villa-separett-p68715761

Fortfarande efter typ 23 år fungerar den problemfritt. Fungerar som ett gammalt hederligt utedass med hink, men är betydligt fräschare och helt luktfritt. Urinen separeras och leds ut till en behållare, eller som jag har gjort med en infiltrationsslang i jorden.
Enda underhållet har varit 1 st. fläktbyte. Den löpande kostnaden är minimalt med ström till fläkten (den fungerar även utan fläkt men luktar då) samt latrinpåsar typ 5kr st.

Kräver lite inlärning på hur man ska hantera skithinkarna så att dom blir till jord, låter bökigt men när man lärt sig hanteringen är det minimalt med jobb.
Jag har byggt ett "hinkförråd" där jag låter skithinkarna stå och lufta i minst 6 månader (roterar 4st hinkar). Vid varje byte ska man röra om i skithinkarna och tillsätta lite jord för att dom ska komposteras. När dom i princip blivit till jord tömmer jag hinken i vanliga trädgårdskomposten där det blandas med övrig kompost. Slutprodukten är bra jord för trädgården.
Alternativt kan man ju gräva ner skiten om man har en tomt som är stor nog med rätta förutsättningarna :)

Ett bra val om man inte vill vara beroende av el eller vatten och ha en 100% driftsäker lösning :)

• Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
Mats-S Mats-S skrev:
Vi har sedan 1998 haft en Separett Villa på fritidshuset (typ exempel 1 i artikeln), se beskrivning:
[länk]

Fortfarande efter typ 23 år fungerar den problemfritt. Fungerar som ett gammalt hederligt utedass med hink, men är betydligt fräschare och helt luktfritt. Urinen separeras och leds ut till en behållare, eller som jag har gjort med en infiltrationsslang i jorden.
Enda underhållet har varit 1 st. fläktbyte. Den löpande kostnaden är minimalt med ström till fläkten (den fungerar även utan fläkt men luktar då) samt latrinpåsar typ 5kr st.

Kräver lite inlärning på hur man ska hantera skithinkarna så att dom blir till jord, låter bökigt men när man lärt sig hanteringen är det minimalt med jobb.
Jag har byggt ett "hinkförråd" där jag låter skithinkarna stå och lufta i minst 6 månader (roterar 4st hinkar). Vid varje byte ska man röra om i skithinkarna och tillsätta lite jord för att dom ska komposteras. När dom i princip blivit till jord tömmer jag hinken i vanliga trädgårdskomposten där det blandas med övrig kompost. Slutprodukten är bra jord för trädgården.
Alternativt kan man ju gräva ner skiten om man har en tomt som är stor nog med rätta förutsättningarna :)

Ett bra val om man inte vill vara beroende av el eller vatten och ha en 100% driftsäker lösning :)
det här är nog bästa lösningen

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
PeterFalun PeterFalun skrev:
det här är nog bästa lösningen
Instämmer, funkar alltid oavsett vad, inga ovälkomna "driftsavbrott" som kan bli ganska förödande ;-)

Men ...
Den här lösningen förutsätter att någon i familjen kan hantera bytet av skithinken samt tömningen av skithinken. Min fru och mina barn skulle aldrig fixa det, jag har absolut inga problem med den hanteringen, så på vårat sommarställe är det en utmärkt väl fungerande lösning, dessutom typ noll kronor i driftskostnad ...

Egentligen går man med vinst på den här lösningen eftersom den producerar utmärkt kompostjord för trädgården, inga besök på Granngården för köp av den jorden ;-)

• Gilla
PalomaG och 3 till
  • Laddar…
S
Ursäkta mig @Mats-S, men "betydligt fräschare" och "minimalt med jobb" förknippar jag inte med att jonglera fyra hinkar med bajs som man också regelbundet vispar runt i (det är ju nästan jord!) på ett sätt som fru och barn aldrig skulle kunna fixa. Jag tror att jag förstår dig, jag tog hand om vår separett när vi hade en sådan, men låt oss inte skönmåla den. Intorkad avföring på den roterande skivan m.m. - roligare kan man ha det. Min fru ville inte heller bära ut skithinken, eller röra om i den.

Den stora utmaningen är nog att vattenklosetten är så bra, att alternativen, trots att de är okej, upplevs som så mycket sämre. Inklusive separetten.

@Hallandsbyggaren det vore mycket intressant att ta del av dina erfarenheter. Jag tänkte nämligen skaffa en Jets vacuum-toalett.

Mats-S
S stugfar skrev:
"betydligt fräschare" och "minimalt med jobb" förknippar jag inte med att jonglera fyra hinkar med bajs som man också regelbundet vispar runt i (det är ju nästan jord!)
Läs om läs rätt, jag refererade till ett gammalt hederligt utedass.
Absolut ingen skönmålning, missade du beskrivningen hur man ska hantera skiten? Någon intorkad skit utanför hinken har jag aldrig upplevt under våra 23 år med Separett.
S stugfar skrev:
Den stora utmaningen är nog att vattenklosetten är så bra
Jo, men nu handlar ju det här om när man INTE har det alternativet, eller missade du hela artikeln?

• Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Mina erfarenheter av att ha använt Separett i 20 år i fritidshuset, är enbart positiva!
Jag har totalt 6 st hinkar, som jag skiftar emellan ( har även en "Separettinsats" i "utedasset" ). Tar en hink och sätter en påse i den. Sätter i den i toaletten. Vid användning, så ströar vi ibland lite i påsen. När det är dags att byta, så lyfter man bara ut tunnan ( efter att man snurrat ihop påsen för att slippa närkontakt med innehållet), tar den utomhus öppnar påsen igen och skyfflar i ett par spadar jord. Sätter på ett lock, men med en glipa för lufttillträde. Lagrar i 6-12 månader. Går upp i skogen och gräver en grop, som fylls med det nu halvkomposterade innehållet i tunnan/påsen. Träden blir JÄTTEGLADA och man får byta plats ibland, för det blir svårt att gräva bland alla nya rötter!

• Gilla
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
Hur gör ni med BDT-vattnet när man inte har WC - idag börjar man ha samma krav på nivå av rening som med WC-vatten med slamavskiljare och infiltrering men i en mindre skala på brunnen och yta på infiltreringen.

Vet att väldigt många sommarstugor och gamla torpar utan WC ofta har en slang från vasken i köket ut i något dike och den lösningen kommer inte att vara godkänd framöver, vilket kommer bli ett problem med sommarstugor med lågt värde ut i landsbygden och ägaran finner att de måste investera i en BDT-reningsanläggning som kostar lika mycket som stugans värde bara för några veckors vistelse per år...

Om man ändå forceras att gräva för att hantera BDT-vatten så skulle jag i alla fall se till att anläggnngen blir så kapabel att den är godkänd för att hantera klosettvatten, visst det kanske kostar 50% mer än för BDT-vatten men samtidigt höjer man stugans värde den vägen när det plötsligt fins möjligheter för vattentoalett och med detta möjlighet för dusch/bad, tvättmaskiner, diskmaskiner i samma svep och stugan kan byggas om för vinterbonad och möjlighet för permanentboende

X xxargs skrev:
Hur gör ni med BDT-vattnet när man inte har WC - idag börjar man ha samma krav på nivå av rening som med WC-vatten med slamavskiljare och infiltrering men i en mindre skala på brunnen och yta på infiltreringen.

Vet att väldigt många sommarstugor och gamla torpar utan WC ofta har en slang från vasken i köket ut i något dike och den lösningen kommer inte att vara godkänd framöver, vilket kommer bli ett problem med sommarstugor med lågt värde ut i landsbygden och ägaran finner att de måste investera i en BDT-reningsanläggning som kostar lika mycket som stugans värde bara för några veckors vistelse per år...

Om man ändå forceras att gräva för att hantera BDT-vatten så skulle jag i alla fall se till att anläggnngen blir så kapabel att den är godkänd för att hantera klosettvatten, visst det kanske kostar 50% mer än för BDT-vatten men samtidigt höjer man stugans värde den vägen när det plötsligt fins möjligheter för vattentoalett och med detta möjlighet för dusch/bad, tvättmaskiner, diskmaskiner i samma svep och stugan kan byggas om för vinterbonad och möjlighet för permanentboende
det finns lösningarr på det men inte alla kommuner som har godkänt lösningarna som redan finns på marknaden

X xxargs skrev:

Vi har bara sommarvatten från en sjö åkte på att installera slamavskiljare + infiltration som klarar 5 pers och godkänn av kommunen..

Försökte komma undan med billiga BDT filter men icke 50k gick det bara i material och arbete..

Handläggaren på kommunen hade noll kunskaper satt och hänvisade avloppsguiden.se och dom är ju inte direkt "neutrala" om man säger så...

G Greger_08 skrev:
Vi har bara sommarvatten från en sjö åkte på att installera slamavskiljare + infiltration som klarar 5 pers och godkänn av kommunen..

Försökte komma undan med billiga BDT filter men icke 50k gick det bara i material och arbete..

Handläggaren på kommunen hade noll kunskaper satt och hänvisade avloppsguiden.se och dom är ju inte direkt "neutrala" om man säger så...
hur kom dom på er eller frågade ni själva?

H Hallandsbyggaren skrev:
Jag avråder bestämt från vacuum-toalett. Har haft ett sådant system tidigare innan vi fick kommunalt avlopp. Det krånglade konstant och krävde nån åtgärd i princip varje dag.
Vilket system var det? Vi har den med pumpen inomhus och funkat bra i 10år nu förutom när åskan slog ut elektroniken.

M maria01 skrev:
hur kom dom på er eller frågade ni själva?
Kommunen inventerade dom enskilda avloppen i området.

Och det kommer att hända hos alla kommunerna förr eller senare då kommuner har ett tryck från vatten och havsmyndigheterna att utföra det under ett antal år framöver och man betar av område efter område efter fastighetskartorna typ.

Har erfarenhet från Separett, Mulltoa och förbränningstoa (inte direkt men som granne).

Förbränning skulle jag aldrig rekommendera. Vid vindstilla dagar lägger sig ett os av bränd skit över området. När grannen lagt morgonkabeln får man stänga fönster och dörrar.

Mulltoa hade vi men fick aldrig ordning på den. För torrt, för blött om vartannat. En gång när luckan öppnades rann det ut skit över hela golvet. Säkert handhavandefel men gjorde mitt bästa. Är man inte skit & kompostnörd är det nog inget att ha.

Separett = enkelt, billigt, luktfritt - rekommenderas!

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.