Ska byta trallgolv i vårt uterum men behålla underliggande reglar. Har insett att tidigare ägaren till huset snålade in på bra skruv så var och varannan skruvhuvud går av. Min plan är att kapa trallvirket på båda sidor av reglarna med cirkelsåg, men vet inte hur jag bäst får bort skruvarna. Vilket är bästa sätt för att kapa/få bort en mängd rostfria skruvar som sitter på rad utan att förstöra regeln? Tigersåg? Vinkelslip?
Uterummet är 4x6 meter så det är typ 10 rader med typ 50 skruv i varje = jobbigt

sitter reglarna i balkskor eller liknande? kan du enkel vända dem? och låta skruvarna sitta kvar på undersidan

raasken raasken skrev:
Ska byta trallgolv i vårt uterum men behålla underliggande reglar. Har insett att tidigare ägaren till huset snålade in på bra skruv så var och varannan skruvhuvud går av. Min plan är att kapa trallvirket på båda sidor av reglarna med cirkelsåg, men vet inte hur jag bäst får bort skruvarna. Vilket är bästa sätt för att kapa/få bort en mängd rostfria skruvar som sitter på rad utan att förstöra regeln? Tigersåg? Vinkelslip?
Uterummet är 4x6 meter så det är typ 10 rader med typ 50 skruv i varje = jobbigt
Jag hade skruvat ur det som går, sedan försökt lyfta bort trallen med kofot. Till sist tagit av utstickande med vinkelslip.

• Gilla
raasken
  • Laddar…
ProductImage28904593.jpg

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
S Steppen skrev:
sitter reglarna i balkskor eller liknande? kan du enkel vända dem? och låta skruvarna sitta kvar på undersidan
Smart! Har inte kommit så långt än så jag vet inte. Men är det så kör jag på det. Tack!

Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[bild]
Hjälp mig. Vad är detta för best till verktyg:oops:?

Är det rostfria skruv skulle jag gissa att en kraftavbitare gör jobbet enkelt...

• Gilla
raasken
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det rostfria skruv skulle jag gissa att en kraftavbitare gör jobbet enkelt...
Ok! Och sen slå ner resten som blir kvar?

Klipp så nära som möjligt, så räcker det nog med en lätt massage för att de inte ska sticka upp..

Vill man ha ur dem hela kan man köra med en svetstång, men det tar ju tid att skruva ur dem en och en för hand...

• Gilla
raasken
  • Laddar…
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[bild]
Intressant tingest. Läste lite om den men finns det blad till den som klarar RF?

mexitegel mexitegel skrev:
Intressant tingest. Läste lite om den men finns det blad till den som klarar RF?
Jag skulle nog säga att du får svårt att hitta ett blad som INTE tar rostfritt, så länge vi pratar om trallskruv...

Jag provade att sätta en 4,2 mm "a2" skruv i skruvstädet, och sågade av den. 3,23 mm tjock, det tog exakt 7 drag med bågfilen innan den gick av...

Det jag reagerade på var att bladet bara specificerade mjuka metaller (järn, mässing osv).

Hursomhelst så tror jag mer på vinkelslip eller bara klappa till med hammaren.

• Gilla
raasken
  • Laddar…
L largab skrev:
Jag hade skruvat ur det som går, sedan försökt lyfta bort trallen med kofot. Till sist tagit av utstickande med vinkelslip.
Sticker dom ut så brukar det gå bra att nypa fast dom direkt i chucken och skruva ut dom.

• Gilla
raasken och 2 till
  • Laddar…
Det brukar vara förvånansvärt enkelt att dra ut dom med skruvdragare om dom är frilagda. Fäst bara chucken runt vad som är kvar av skruven och skruva ut. Antagligen inte lika snabbt som att såga av med vinkelslip men man blir av med skruven helt.

• Gilla
raasken
  • Laddar…
Vanlig hederlig hovtång är ett underskattat verktyg....

• Gilla
raasken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.