3 705 läst · 14 svar
4k läst
14 svar
Bästa tillvägagångssätt för att kapa många rostfria skruvar
Ska byta trallgolv i vårt uterum men behålla underliggande reglar. Har insett att tidigare ägaren till huset snålade in på bra skruv så var och varannan skruvhuvud går av. Min plan är att kapa trallvirket på båda sidor av reglarna med cirkelsåg, men vet inte hur jag bäst får bort skruvarna. Vilket är bästa sätt för att kapa/få bort en mängd rostfria skruvar som sitter på rad utan att förstöra regeln? Tigersåg? Vinkelslip?
Uterummet är 4x6 meter så det är typ 10 rader med typ 50 skruv i varje = jobbigt
Uterummet är 4x6 meter så det är typ 10 rader med typ 50 skruv i varje = jobbigt
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Jag hade skruvat ur det som går, sedan försökt lyfta bort trallen med kofot. Till sist tagit av utstickande med vinkelslip.raasken skrev:Ska byta trallgolv i vårt uterum men behålla underliggande reglar. Har insett att tidigare ägaren till huset snålade in på bra skruv så var och varannan skruvhuvud går av. Min plan är att kapa trallvirket på båda sidor av reglarna med cirkelsåg, men vet inte hur jag bäst får bort skruvarna. Vilket är bästa sätt för att kapa/få bort en mängd rostfria skruvar som sitter på rad utan att förstöra regeln? Tigersåg? Vinkelslip?
Verktygstokig
· Sörmland
· 300 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 8 908 inlägg
Är det rostfria skruv skulle jag gissa att en kraftavbitare gör jobbet enkelt...
Produkter som diskuteras: "kraftavbitare"
Kraftavbitare
Kraftavbitare, även kända som bultsaxar eller klipp, är ett tungt och kraftfullt verktyg utformat för att klippa genom hårda material som bultar, metallstänger, kättingar och tjocka trådar. De har långa handtag för att ge användaren ökad
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 8 908 inlägg
Klipp så nära som möjligt, så räcker det nog med en lätt massage för att de inte ska sticka upp..
Vill man ha ur dem hela kan man köra med en svetstång, men det tar ju tid att skruva ur dem en och en för hand...
Vill man ha ur dem hela kan man köra med en svetstång, men det tar ju tid att skruva ur dem en och en för hand...
Allvetare
· Västra götaland
· 8 908 inlägg
Jag skulle nog säga att du får svårt att hitta ett blad som INTE tar rostfritt, så länge vi pratar om trallskruv...mexitegel skrev:
Jag provade att sätta en 4,2 mm "a2" skruv i skruvstädet, och sågade av den. 3,23 mm tjock, det tog exakt 7 drag med bågfilen innan den gick av...
Produkter som diskuteras: "bågfilen"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Det brukar vara förvånansvärt enkelt att dra ut dom med skruvdragare om dom är frilagda. Fäst bara chucken runt vad som är kvar av skruven och skruva ut. Antagligen inte lika snabbt som att såga av med vinkelslip men man blir av med skruven helt.
Besserwisser
· östergötland
· 1 950 inlägg
Vanlig hederlig hovtång är ett underskattat verktyg....
Produkter som diskuteras i tråden