Hej,
Vi ska ge oss i kast med att lägga tak i vår/sommar och vill gärna ha enkupigt tegeltak, vi tycker det ser lugnare ut med enkupigt på stora takytor.
Är det svårare att lägga enkupiga pannor än tvåkupiga?
Moniers Vittinge ofalsade tegelpanna ser svårare ut att lägga en tex St Eriks falsade, vilken tegelpanna skulle ni rekommendera?
Vi har kikat lite på St Eriks Nibra H10 och Moniers KDN VH 410.
Mvh
Vi ska ge oss i kast med att lägga tak i vår/sommar och vill gärna ha enkupigt tegeltak, vi tycker det ser lugnare ut med enkupigt på stora takytor.
Är det svårare att lägga enkupiga pannor än tvåkupiga?
Moniers Vittinge ofalsade tegelpanna ser svårare ut att lägga en tex St Eriks falsade, vilken tegelpanna skulle ni rekommendera?
Vi har kikat lite på St Eriks Nibra H10 och Moniers KDN VH 410.
Mvh

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Att det skulle vara olika svårt att lägga olika sorters pannor vet jag inte om jag tycker, dock så ställer en ofalsad panna något högre krav på taklutning och underlag.
Att lägga ut pannorna är busenkelt om allt jobb innan är gjort rätt. Vinkelrännor är väl undantaget kanske.
Att lägga ut pannorna är busenkelt om allt jobb innan är gjort rätt. Vinkelrännor är väl undantaget kanske.
Vi har 45gr taklutning och ett perfekt underlag.
Rent spontant, utan att ha lagt ett enda tak så känns det som att en ofalsad enkupig panna ligger mer ostadigt än en falsad, men som sagt, jag har ingen erfarenhet.
Det är rätt stor takyta, och 6st vinkelrännor. Så vi försöker underlätta för oss genom att välja en enkel panna att lägga.
Rent spontant, utan att ha lagt ett enda tak så känns det som att en ofalsad enkupig panna ligger mer ostadigt än en falsad, men som sagt, jag har ingen erfarenhet.
Det är rätt stor takyta, och 6st vinkelrännor. Så vi försöker underlätta för oss genom att välja en enkel panna att lägga.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Med underlaget menade jag att det ofta rekomenderas en bättre underlagsduk till ofalsade pannor som ska vara mer uv tålig bl a.
Har bara petat och bytt någon enstaka panna på ofalsade så jag vet inte riktigt om det är någon verklig skillnad i svårighetsgrad.
Har bara petat och bytt någon enstaka panna på ofalsade så jag vet inte riktigt om det är någon verklig skillnad i svårighetsgrad.
Medlem
· västragötaland
· 1 540 inlägg
Att lägga ofalsat enkupigt lertegel är väldigt mycket jobb och det ligger inte jätte bra inget jag skulle välja.
Jag tycker om nortegel som är falsat men ändå går pannorna skuta om man behöver göra något på taket.
https://www.monier.se/produkter/äkta-tegeltak/nortegl
Jag tycker om nortegel som är falsat men ändå går pannorna skuta om man behöver göra något på taket.
https://www.monier.se/produkter/äkta-tegeltak/nortegl
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Frågan har flera dimensioner. Enkupigt tegel är äldst och har blivit populärt igen. Tvåkupigt blev allmänt på 20-talet och har dominerat fram till nyligen. Rent estetiskt tycker jag att ofalsat tegel är vackrare än falsat, som ser mer ut som betongpannor. Med duk som underlagstak är dock frågan om det ändå inte är bättre med falsat tegel, som blir tätare. Det kanske tar längre tid men är absolut inte svårt att lägga enkupigt ofalsat tegel. En ofalsad panna är faktiskt lite flexiblare läggningsmässigt. Med en taklutning på 45 grader är det ganska många pannor som ska kramlas, vilket bör tas med i beräkningen. Måttmässig noggrannhet är A och O när det gäller att lägga takpannor.
Vi har inte den typ av duk som jag tror du syftar på, Isola Isosteel YEP 1800 på råspont är det vi har lagt. Så det skulle gå utmärkt att lägga ofalsat.J justusandersson skrev:Frågan har flera dimensioner. Enkupigt tegel är äldst och har blivit populärt igen. Tvåkupigt blev allmänt på 20-talet och har dominerat fram till nyligen. Rent estetiskt tycker jag att ofalsat tegel är vackrare än falsat, som ser mer ut som betongpannor. Med duk som underlagstak är dock frågan om det ändå inte är bättre med falsat tegel, som blir tätare. Det kanske tar längre tid men är absolut inte svårt att lägga enkupigt ofalsat tegel. En ofalsad panna är faktiskt lite flexiblare läggningsmässigt. Med en taklutning på 45 grader är det ganska många pannor som ska kramlas, vilket bör tas med i beräkningen. Måttmässig noggrannhet är A och O när det gäller att lägga takpannor.
Vi är lite inne på att kanske lägga del av taket med St Eriks Nibra Solcellspanna i ena väderstrecket, så det talar för att använda deras h10 panna då, plus att den är större än Moniers dito vilket gör att vi behöver lägga färre pannor.
Svåra val det där, det ska ju ligga länge.
Vad jag kan läsa så ska det räcka med att klammra/fästa de två yttersta raderna med 45gr taklutning, det gör man väl ända ner till 14gr också?
Mvh
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Det här är ju att svära i kyrkan, men har ni inte funderat på att lägga betongpannor.
Ser likadant ut som tegel, men är formstabilt, tätt och lättlagt.

Ser likadant ut som tegel, men är formstabilt, tätt och lättlagt.

Nu ser inte betongpannor ut som tegel, faktiskt en väldigt stor skillnad.KnockOnWood skrev:
Själv tycker jag om dom här betongpannorna.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle tekelpannor inte vara formstabila?
De ändrar definitivt inte form.
De ändrar definitivt inte form.