Bästa spånsug igen

6k läst  6 svar

1. L
    Medlem Nivå 8
    Jag vet att det har tjatats om spånsugar förut men jag hoppas att någon ändå orkar ge mig ett tips som kan passa mina (samtliga) maskiner.

Jag har följande spånproducerare: De Walt kap/ger maskin med två utsugsanslutningar med slangar, Bordcirkelsåg (Bosch blå)med uttag för slang, gammal bandsåg Luna utan särskilt uttag, handöverfräs monterad i fräsbord med uttag för slang.

Jag är beredd att investera i en bra sug som gör det möjligta att snabbt och enkelt skifta mellan maskinerna. Finns det någon sådan?

2. pär h
    Medlem Nivå 12
    Hej Luddet efter som utsugen på dinna maskiner är små så funkar inte vanlig spånsug typ(SÄCKMODELLEN).
    Utan du måste köra med damsugare.Men se till att dammsugaren har bra filter måste vara finfilter (filterklas: M . H10.H11. H12 alla betekningarna är samma klass 0,3 micron HEPA klassat.
    Festools CTM modeler (inte CTL) har filter klass M därav M i CTM .Men använd deras 36 mm antistat slang
    Nakdelen är små påsar då spån lätt fyller en påse det kan bli dyrt .(går att töma och återanvnda ex antal ggr)
    Allternativ två skaffa en central dammsugare dra lite rör fram till varje maskin med spjäll .Vips så har du väldigt bra spånsuganlägning

3. gwyrlim
    Medlem Nivå 5
  4. M
    Medlem Nivå 3
    Varför funkar inte en spånsug? Kan man inte bara ha en adapter som minskar ner rördiametern till en vanligdammsugarslang? Är det nått annat som skiljer förutom diametern? Känner mig dum :)

5. E
    Medlem · Nivå 11
    En dammsugare skapar ett mycket större undertryck än en spånsug vilket behövs när det är små dimensioner på slangar, anslutningar, etc. En spånsug transporterar å andra sidan en mycket större luftvolym än en dammsugare vilket behövs när slangar och anslutningar är grova.

6. pär h
    Medlem Nivå 12
    Mini cv06 är kanon ! MEN DEN TAR INTE BORT DET FINA DAMMET så en bra dammsugare med HEPA KLASSAT filter ÄR ett måste.
    gwyrlim vad har du för sug till din Mini ?
    mvh pär

7. gwyrlim
    Medlem Nivå 5
    Tyvärr har jag bara en Kärcher A 2074 PT Comfort. Jag trodde i min enfald att det fanns HEPA filter till alla dammsugare men så verkar inte vara fallet. Det är ansiktsmask på som gäller alltid.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: