Byggahus.se
Jag har skaffat en utomhusrouter för mobilt bredband till sommarstugan. Tanken är att sätta den ganska högt upp på ena gaveln. Den drivs av PoE så behövs bara en nätverkskabel. Tänkte borra genom väggen (träfasad och gips invändigt) med liten lutning snett nedåt. Därefter i med ett vp-rör och sedan dra en nätverkskabel avsedd för utomhusbruk ut till routern, därefter in på insidan av väggen där jag tänkte installera ett nätverksuttag, så man inte har en lös kabel ur ett hål. Går det att göra ett infällt uttag i befintlig vägg på ett snyggt sätt? Annars får det bli ett utanpåliggande. På utsidan tänkte jag eventuellt täcka det utstickande röret med en kopplingsdosa som jag spraymålar med en färg så nära falu röd jag kan hitta. Låter detta som en bra idé, eller har ni bättre lösningar på att göra det snyggt? Routern i sig är väl inte den snyggaste, men är ju ett måste. Däremot vill jag göra resten så snyggt som möjligt både på utsidan och insidan.

Borde väll gå bra att sätta en senildosa i väggen på insidan så får du det infällt där. Om du skall ha TP-kabel utomhus så skall det helst vara kabel som är gjord för det,

• Gilla
irrbloss
  • Laddar…
O
I irrbloss skrev:
Jag har skaffat en utomhusrouter för mobilt bredband till sommarstugan. Tanken är att sätta den ganska högt upp på ena gaveln. Den drivs av PoE så behövs bara en nätverkskabel. Tänkte borra genom väggen (träfasad och gips invändigt) med liten lutning snett nedåt. Därefter i med ett vp-rör och sedan dra en nätverkskabel avsedd för utomhusbruk ut till routern, därefter in på insidan av väggen där jag tänkte installera ett nätverksuttag, så man inte har en lös kabel ur ett hål. Går det att göra ett infällt uttag i befintlig vägg på ett snyggt sätt? Annars får det bli ett utanpåliggande. På utsidan tänkte jag eventuellt täcka det utstickande röret med en kopplingsdosa som jag spraymålar med en färg så nära falu röd jag kan hitta. Låter detta som en bra idé, eller har ni bättre lösningar på att göra det snyggt? Routern i sig är väl inte den snyggaste, men är ju ett måste. Däremot vill jag göra resten så snyggt som möjligt både på utsidan och insidan.
Måste du verkligen ha router på utsidan? Jag hade min 4g-router inne och det gick hur bra som helst.

Gällande dosa så kan du köra på en senildosa/rotdosa. Då behöver du bara borra med en hålsåg.

https://www.bauhaus.se/rotdosa-schneider-electric-bio-multifix

O Ossian K Olsson skrev:
Måste du verkligen ha router på utsidan? Jag hade min 4g-router inne och det gick hur bra som helst.

Gällande dosa så kan du köra på en senildosa/rotdosa. Då behöver du bara borra med en hålsåg.

https://www.bauhaus.se/rotdosa-schneider-electric-bio-multifix
Ska testa utomhusroutern på insidan först, men har testat ett antal olika inomhusrouters och det är verkligen usel täckning. Utomhusantenn hade säkert funkat också, men har då ändå problemet med kabelgenomföring. En annan nackdel är att det inte är så snyggt att ha routern inomhus, båda gavlar är sovrum så vill helst inte ha mer ful elektronik än nödvändigt där :).

I irrbloss skrev:
Köper du en sån här dosa så slipper du måla https://www.elbutik.se/product.html...P_g3ZQ55KjNHq00Veg7tovhFA11O4KbsaAhNJEALw_wcB
Å andra sidan, vad är det för fasad? Om du verkligen vill ha det dolt så kanske du kan lossa nån fasadbräda och leda ett flexrör innanför fasaden till rätt ställe.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.