Tomture61
M marw77 skrev:
En annan fråga angående luba. Om man har wifi täckning över hela tomten. Då behöver man väl inte prenumerera på deras tjänst?
Stämmer bra .
Har du utomhus antenn till WiFi 🤔
Ovanligt med WiFi över hela tomten med enbart antenn inomhus.

• Gilla
marw77
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Stämmer bra .
Har du utomhus antenn till WiFi 🤔
Ovanligt med WiFi över hela tomten med enbart antenn inomhus.
Har två som är kopplade med varandra. Dom täcker en bra bit utanför tomten.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
M marw77 skrev:
Har två som är kopplade med varandra. Dom täcker en bra bit utanför tomten.
Själv har jag 3 st WiFi antenner (router + 2st extender)
Täcker ej hela tomten , max 15-20 m sträcka .
Klipparen är ju så nära backen man kan komma .

Jag har två st Asus RT-AX92U som är sammankopplade med nätverkskabel En är på nedre plan och andra på baksidan. Bor i ett suterränghus. Har täckning bortanför grannens hus. Har ca 1000m3 stor tomt.

M marw77 skrev:
En annan fråga angående luba. Om man har wifi täckning över hela tomten. Då behöver man väl inte prenumerera på deras tjänst?
Det är inget krav att klipparen har uppkoppling hela tiden, den går ändå.

• Gilla
marw77
  • Laddar…
Walle85
Så här löste jag det, använde pinnen till gamla TV-antennen, rensade bort allt för analog TV och satte dit RTK, Wi-Fi accesspunkt, kamera (nu kan man se merparten av ytan klipparen kör på, hålla koll ifall den kör fast) och väderstation istället. Nu har vi bra Wi-Fi på hela tomten samt att RTK får fri sikt uppåt.
Den vita cylindern längst ner är Wi-Fi accesspunkten.
TV-antennstolpe med installerad RTK, Wi-Fi accesspunkt, kamera och väderstation, i en trädgårdsmiljö med soligt väder i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
breakman och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
Walle85 Walle85 skrev:
Så här löste jag det, använde pinnen till gamla TV-antennen, rensade bort allt för analog TV och satte dit RTK, Wi-Fi accesspunkt, kamera (nu kan man se merparten av ytan klipparen kör på, hålla koll ifall den kör fast) och väderstation istället. Nu har vi bra Wi-Fi på hela tomten samt att RTK får fri sikt uppåt.
Den vita cylindern längst ner är Wi-Fi accesspunkten.
[bild]
Aaa , du har urmodern av Luba 👍
Har du ingen regnhatt till RTK 🤔

Walle85
Aaa , du har urmodern av Luba 👍
Har du ingen regnhatt till RTK 🤔
Hade ingen aning om att det fanns eller ens behövs. Än så länge har detta iaf funkat bra. Återstår väll att se om det hade varit bra med en hatt.

https://www.husqvarna.com/se/utfors...r-nera-serien-nu-med-ai-baserad-kamerateknik/

Husqvarna har ju berättat att dom kommer med kamera på 400 serien 2026, (X byts till ett V i modellnumret). Tyvärr tror jag Husqvarna gör bort sig på minst en punkt.

Husqvarna skriver i pressmeddelandet:
"Att robotgräsklipparen ser gräsmattan, betyder inte att den ser dig. Människor är endast en detalj i bakgrunden – och bilder från IR-kameran behandlas direkt i klipparen och sparas eller delas aldrig. Data som lämnar klipparen lagras i Europa i enlighet med gällande lagstiftning."

Husqvarna försöker alltså vara duktiga här och tänker sig uppfylla svenska/europeiska lagar, med marginal.

När kunderna sen får reda på att man inte kan titta i kameran på klipparen i mobilen eller surfplattan så kommer kunderna blir besvikna och välja något annat.

Jag vill gärna att det ska gå bra för Husqvarna (har själv Husqvarna). Men jag tror dom måste sänka priserna och vara lite mindre"duktiga" framöver för att inte tappa kunder.

Tomture61
Walle85 Walle85 skrev:
Hade ingen aning om att det fanns eller ens behövs. Än så länge har detta iaf funkat bra. Återstår väll att se om det hade varit bra med en hatt.
Ops , glömde svara här .
Fick min Luba 1 5000 levererad Maj 2023 .
Så första varianten på Luba .
Fick min RTK vattenskadad av regn , fick en ny på garantin + skydd till både RTK och knappar på klipparen .
Allt detta utan kostnader .
Kanske ngt du bör se över 🤔
Luba 2 fick en annan design på dessa så problemet är borta .

B
[länk]
Vad ska jag se där?

Tomture61
B Bus1t skrev:
Vad ska jag se där?
Tester av många slinglösa klippare , kommer dock ej ihåg varför jag skickade den länken .
Du får vara lite snabbare med kommentarer 😉

Walle85
Ops , glömde svara här .
Fick min Luba 1 5000 levererad Maj 2023 .
Så första varianten på Luba .
Fick min RTK vattenskadad av regn , fick en ny på garantin + skydd till både RTK och knappar på klipparen .
Allt detta utan kostnader .
Kanske ngt du bör se över 🤔
Luba 2 fick en annan design på dessa så problemet är borta .
Jag fick min andra halvan av 2023, vill minnas att jag var tvungen att vänta på en ny leverans. Så kanske fick en batch senare då de åtgärdat detta eftersom jag inte märkt några problem med RTK fram tills nu.

Ni som har Mammotion, vad är det för blad? Speciellt ni med Yuka mini.

På nästan alla bilder så är det med 2 hål i. Men på vissa återförsäljares bilder på Yuka mini 600 är det med avlånga hål likt Husqvarnas nedan. Man skulle då kunna tro att återförsäljarna själva råkat montera icke orginal innan bilden togs. Men tittar man på Mammotions egna hemsida, så visar filmen på Yuka mini blad med avlånga hål. Stillbilderna visar dock med 2 hål.

Ingen stor sak, men lite intressant.

Avlånga hål gör att bladen har fler ytor att slita på utan att man behöver vända på dom själv. I Husqvarnas fall blir det 4 ytor eftersom den byter håll på knivdisken då och då.

https://www.husqvarna.com/se/knivar-till-robotgrasklippare/automower-endurance-hss-knivar/

Tomture61
G Gustav E skrev:
Ni som har Mammotion, vad är det för blad? Speciellt ni med Yuka mini.

På nästan alla bilder så är det med 2 hål i. Men på vissa återförsäljares bilder på Yuka mini 600 är det med avlånga hål likt Husqvarnas nedan. Man skulle då kunna tro att återförsäljarna själva råkat montera icke orginal innan bilden togs. Men tittar man på Mammotions egna hemsida, så visar filmen på Yuka mini blad med avlånga hål. Stillbilderna visar dock med 2 hål.

Ingen stor sak, men lite intressant.

Avlånga hål gör att bladen har fler ytor att slita på utan att man behöver vända på dom själv. I Husqvarnas fall blir det 4 ytor eftersom den byter håll på knivdisken då och då.

[länk]
Alla Mammotion modeller har lika knivar , 2 hål möjliggör att använda 4 sidor .
Kan köpas lite billigare från https://www.bauhaus.se/grasklippark...RgNyWRyaLp9IGBXL1KduM8coTuLWBRlEaAlgUEALw_wcB

För mig med Luba2 X modellen och gräsyta på 500 kvm , inga stenar eller rötter så är det nog dags att köpa nya om 3 år 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.