Våren är kanske på intåg och jag börjat planera hur underhållsarbetet kan minimeras till förmån för roliga projekt i sommar.
Därav min fråga: vilken slinglös roborgräsklippare borde man satsa på för säsongen 2025?
Själv funderar jag på om jag ska våga satsa på ett lite nyare märke eller om jag borde fega och ta något av de gamla beprövade märken som vår lokala butik säljer för att enkelt kunna vända mig dit NÄR det blir problem. Är inte så händig själv, och det blir alltid problem (eller?).
Min tomt är ganska kuperad, massa buskar och träd, leksaker som glöms lite varstans och 2500 m2 stor.
Därav min fråga: vilken slinglös roborgräsklippare borde man satsa på för säsongen 2025?
Själv funderar jag på om jag ska våga satsa på ett lite nyare märke eller om jag borde fega och ta något av de gamla beprövade märken som vår lokala butik säljer för att enkelt kunna vända mig dit NÄR det blir problem. Är inte så händig själv, och det blir alltid problem (eller?).
Min tomt är ganska kuperad, massa buskar och träd, leksaker som glöms lite varstans och 2500 m2 stor.
Själv beställde jag en Lymow efter att ha följt utvecklingen av dessa i ett par år.
Har du bara beställt maskinen eller har du använt den 1-2 klippsäsonger?e_kjellgren skrev:
Personligen tycker jag man ska ha använt en maskin någon eller några säsonger för att kunna ge ett omdöme om funktion och prestanda.
Det cirkulerar en del nya modeller eller modeller som är i något kick-start-läge, jag hade då inte hoppat på en helt oprövad maskin, det är ändå en hel del pengar det handlar om imho
En bra eftermarknad i form av support, service och tillgång till reservdelar är viktigt. Under klippsäsongen vill man inte ha någon längre stilleståndstid på maskinen.
Redigerat:
Det är min oro också. Men jag är medveten om att jag kanske överdriver den oron och då blir det till förmån för de stora jättarna som kanske inte alltid ligger i framkant?E etompau skrev:Har du bara beställt maskinen eller har du använt den 1-2 klippsäsonger?
Personligen tycker jag man ska ha använt en maskin någon eller några säsonger för att kunna ge ett omdöme om funktion och prestanda.
Det cirkulerar en del nya modeller eller modeller som är i något kick-start-läge, jag hade då inte hoppat på en helt oprövad maskin, det är ändå en hel del pengar det handlar om imho
En bra eftermarknad i form av support, service och tillgång till reservdelar är viktigt. Under klippsäsongen vill man inte ha någon längre stilleståndstid på maskinen.
Vad är förresten standard garantitid? Såg att Lymow hade 2 år. Tyckte det lät lite kort?!
Tittar på Mammotion Yuka. Men inte bestämt mig än. Har en äldre robotklippare som antingen skulle behöva en rejäl service, nytt batteri etc. Samtidigt är frågan hur länge man kan hålla liv i den gamla även med sådan. Risk att det är att bort kasta pengar och tid. Om en slinglös nu fungerar så smärtfritt som reklamen säger.
Har en hel del träd och höga häckar så är osäker om det verkligen fungerar.
https://eu.mammotion.com/products/y...ariants=48724562379029&variant=48724562346261
Har en hel del träd och höga häckar så är osäker om det verkligen fungerar.
https://eu.mammotion.com/products/y...ariants=48724562379029&variant=48724562346261

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dreame A1 ligger bra till hos Råd & Rön, med kommentaren att den håller lite väl stor marginal till kanter och hinder. Det sagt så har inte Råd & Rön testat alla slinglösa som finns på marknaden.
Vår över 10 år gamla Husqvarna som följde med huset var kaputt hela förra säsongen, så vi behöver en ny, men jag vet inte om det är för tidigt att satsa på slinglösa eller om de fungerar tillräckligt bra.
Dom kommer att ha service i resp region, vi i Sverige kommer att hamna under ett företag i Tyskland som dom har avtal med.J JLM-A skrev:
https://wetech-gmbh.com/
Jag chansar helt enkelt, tycker att produkten verkar bra utformad och konstruerad. Plus att det fortfarande är en bra rabatt via kickstarter. Var nära att gå på Luba 2 men den är dyrare och är mindre robust.E etompau skrev:Har du bara beställt maskinen eller har du använt den 1-2 klippsäsonger?
Stör mig lite på Mammotion att de verkar begränsa modellerna mjukvarumässigt.
Vad jag förstår så är det identisk hårdvara ink. batteri på t.ex. en Yuka 1000 och en Yuka 2000.
Tror det är samma med Luba 2 AWD 3000 vs 5000.
Skiljer €300 i pris de två Yuka men tillverkningskostnaden måste vara identisk.
Vad jag förstår så är det identisk hårdvara ink. batteri på t.ex. en Yuka 1000 och en Yuka 2000.
Tror det är samma med Luba 2 AWD 3000 vs 5000.
Skiljer €300 i pris de två Yuka men tillverkningskostnaden måste vara identisk.