Byggahus.se

Vilken universalskruv är DIN favorit?

• Antal röster
    69
Som vi alla vet finns det en hel skruvdjungel därute..:|
Nu tänkte jag se vilket märke och vilken universalskruv, typ 5x50mm till 6x80mm NI tycker är bra och köper själva..

Detta är de jag känner till:
  • Heco
  • Arvid Nilsson
  • Essve (Cutters)
  • Gothia ( TT-skruven)
  • Grabber
  • SPAX
  • Wurth (Assy)
Finns det nån skruv du saknar här, som du tycker vi andra borde veta - SKRIV PÅ EN GÅNG! :rolleyes:

Vilka har du testat och vad tyckte du om dem? Men.. korta svar som "**** rules" eller "**** är bara skit!!" tycker jag vi kan hålla oss ifrån.. Isf får ni skriva VARFÖR de är så, OK? d^_^b

Använder oftast Essve, mest för att de är lättast att få tag på för min del. Beijer och Bygma som finns i närheten har bra sortiment ur Essves produkter. Sen är de otroligt tåliga, det händer sällan att de går av och tål att återanvändas flera gånger. Har byggt en hel del betongformar så jag har monterat ner efter gjutningen och återanvänt skruvarna i flera omgångar. Haft dem utomhus hur länge som helst utan att visa tecken på oxidering eller liknande. Sen gillar jag skarpt att Essve tycks fokusera på torx framför Ph och Pz.
Använder även Spax (torx givetvis) och de är likvärdiga Essves när det gäller styrka. Däremot tycks de inte trivas lika bra ute i regnet.

Ja just de.. Jetting skruv finns ju oxå!..

Om vi skulle värdera dem efter pris.. hur skulle ni kategorisera dem då? Misstänker att Essve Cutters, Wurth o Grabber ligger högst i pris, :S o sen Gothia, SPAX och V/S/B Jetting, sen billigast är Heco och Arvid Nilsson.. Kan det stämma?

Würth går fetbort bort.. Förstår inte varför man måste ha deras egen "Torxbits" för... varför inte följa standarden för nöjda kunder. Dom Würths jaghar jobbat med har varit egna bitsar för iaf.

Heco... (Byggmax, jem&fix odyl) ingen dålig skruv egentligen men precisionen i skallen är inte den bästa, en del bits glappar, en del för trånga, och en del går det inte få i någon bits alls just för att det sitter nån fräsgrad kvar i dom...
men Prisvärda tycker jag dom är, dock så är dom även lite sämre i att borra sig in.. Ofta man får skruva lite längre med dragaren, för att den ska borra sig in.... Lite jobbigt då man håller dragaren med fel hand över huvudet och på en stege tex...

Cutters är min favorit. Precision ut i minsta detalj, vanliga hederliga Torx går att använda oxå. samt att dom "fläker" inte upp så mycket när skallen går in i träet..