Byggahus.se

Bästa sättet för att leda bort vattnet?

1. M
    Medlem · 6 inlägg

Micke1830

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    09003D13-063D-4ABA-8D2B-23A4E7B36305.jpeg
    B1A70F33-03E2-4294-BD0E-E1A9B6A9FB66.jpeg
    1BFF0027-00B5-45B8-A552-9D78674720E5.jpeg
    Hejsan, jag har gjort mitt garageuppfart bredare och jämnade även till marken. Marken består av sand, grus och singel i olika storlekar. Jag har jämnat till det med paddan men som ni ser på bilden skapas det en pöl i slutet av garageuppfarten. Vattnet rinner både från huset och den lilla backen.

Jag ska lägga duk och bärlager och slutligen 8-16 på marken som syns på bilden. Men misstänker att det ändå kommer att bildas en liknande vattenpöl.

Så min fråga är, har ni några tips på vad jag kan göra för att leda bort vattnet från att samlas där?

2. L
    Medlem · Linköping · 382 inlägg

lassebrun

Medlem
    Gräv ner dräneringsrör till dike/avvattningspunkt.

3. J
    Medlem · 7 087 inlägg
    Bara gräva ner dräneringsslangar tex 2 st paralellt ca 20 cm under nuvarande nivå och kross runt, som lutar bort mot någon slänt.

4. M
    Medlem · 6 inlägg

Micke1830

Medlem
    vart ska dräneringsröret sluta?
    29BD357C-0900-464E-A804-C4BC5ED7B16D.jpeg

Skall dräneringsröret grävas ner på det viset menar du? Och vart ska den sluta?

5. L

lassebrun

Medlem
    Finns det inget dike eller annan naturlig avledning så är det kanske läge att gräva en stenkista.

6. M
    Medlem · 6 inlägg

Micke1830

Medlem
    Jag har planterat häckar runtom tomten , skall dräneringsröret sluta där bakom häcken? Hade det fungerat? Bakom häcken är det blandade växter som växer (kommunens mark, dock oanvänd).

7. J
    Medlem · 7 087 inlägg
    Du ska ha fall ut, dränrören skarvas med 110 avloppsrör ut till punkt som är lägre, finns ingen sådan så blir det stenkista. Vart har du tänkt att takvattnet( stuprören ) ska gå, det vattnet kommer att vattna bra i marken runt.

8. M
    Medlem · 6 inlägg

Micke1830

Medlem
    Ursäkta dumma frågan men Jag är jätte dålig på detta. Hur kan jag ta reda på vart/om det finns avloppsrör/rör som jag eventuellt skulle kunna koppla dräneringsröret till?

9. P
    Medlem · Gävleborg · 846 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Du får inte koppla dräneringen till något befintligt avloppsrör.
    Du behöver gräva ner dräneringsrör och markavloppsrör, med fall, med avslut i något lämpligt dike alternativt en stenkista som du gräver.

10. J
    Medlem · 7 087 inlägg
    Dränrören är 110 mm och avloppsrör är 110 mm, finns slarvar och s.k T-stycken att koppla ihop det med, så 2 dränrör till 1 avloppsrör går bra

11. M
    Medlem · 6 inlägg

Micke1830

Medlem
    något förslag på vart denna stenkista eventuellt skulle kunna grävas?

12. L

lassebrun

Medlem
    Kolla vart dina stuprör går. Går dom till kommunalt vatten (dagvatten/ytvatten) eller till en stenkista eller bara rakt ut på gräsmattan?

13. M
    Medlem · 6 inlägg

Micke1830

Medlem
    Hur kollar jag vart stuprören går?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.