Byggahus.se

Bästa sättet att ta bort målningar från en vägg inomhus?

1. Simon Lessing
    Medlem · 5 inlägg

Simon Lessing

Medlem
    Mot bättre vetande, lät jag min son måla direkt på väggarna i sitt rum. Vi hade båda väldigt roligt och blev nöjda med resultatet:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot 2020-09-08 at 16.01.17.png

Nu har vi dock gjort lite rockader hemma, så rummet behöver återställas.
    Detta visar sig vara lättare sagt än gjort, de förra ägarna var arkitekter och envisades med takvärg på väggarna. Det är matt och härligt, men har blivit skitigt, och framförallt så verkar väggarna ha sugit åt sig färgen från min sons spritpennor rejält.
    Först var jag riktigt naiv och försökte måla över med vanlig vit färg, men det lös igenom som bara den. Köpte en basic grundfärg och tänkte att det är väl inga problem. Men trots att jag målar två gånger med grundfärgen så lyser det fortfarande igenom väldigt starkt:
    Screenshot 2020-09-08 at 16.01.08.png

Idag tänkte jag att jag skulle försöka tvätta bort en av målningarna. Tog lite olika rengöringsmedel jag hade här hemma och testade. Det gick åt helvete:
    Screenshot 2020-09-08 at 16.01.24.png

Alla tips mottages tacksamt!
    - Ska jag hitta något annat lösningsmedel att tvätta med?
    - Måla 5 gånger med grundfärg?
    - Slipa ner med slipmaskin?

Det jag jobbar mot är en mörk väggfärg, om det på något sätt kan vara förmildrande.

Tack!

2. T
    Medlem · 2 143 inlägg

tergo

Medlem
    ev spärrgrund

3. Bo arnold
    Medlem · 272 inlägg
    Prova spärrgrund annars är det bara kvistlack som hjälper eller slipa bort alltihop spritpennor är ett elände går igenom allt kan t.om gå igenom plastmattor om man ritat på baksidan

4. Simon Lessing
    Medlem · 5 inlägg

Simon Lessing

Medlem
    Aha, jag trodde att spärrgrund och grundfärg var samma sak?
    Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.