Byggahus.se

Bästa sättet att kapa en bit av dörr?

14k läst  51 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Lägger om golvet i ett rum, och då det nya bygger extra så måste jag få till så att en dörr fortfarande går att öppna sen.. Vad är bästa sättet att "korta av" en innerdörr a la 50-tal?

Tror det kallas gabondörr? Lånad bild:
    http://images.styleroom.se/image/scaled/normal/bzmu/1/120000-gabondörr.jpg

Vet inte hur tjock själva "ramen" är inuti.. och kan nog behöva få bort åtminstone en-två centimeter nertill.

Går man på med sticksåg, hyvel, vad? Kanske är en dum fråga, men vad sjutton...

2. B
    Medlem Nivå 1
    Jag hade kört försiktigt med en fintandad cirkelsåg. Tejpa en linje runt för att undvika att du slår bort massa flisor på dörren. Alt ta fogsvansen och såg på i lugn takt. Samma där tejpa en Linje runt där du ska såga så undviker du till stor del flisor :)

3. A
    Medlem · Nivå 14
    Cirkelsåg med skena är ett måste för att få det rakt.

4. B
    Medlem Nivå 1
    Inte ett måste men det underlättar. Har kapat många gamla dörrar med bara cirkelsågen eller fogsvansen. Man bara måsta göra det när man hade snål chef ;) numera är man sin egen och det första jag köpte var en cirkelsåg med skena ;)

5. S
    Medlem Nivå 3
    Tack för råden :) Har ingen cirkelsåg öht.. så får väl bli fogsvansen så noggrannt som möjligt :)

Sticksåg funkar inte? Har nämligen funderat på att köpa en egen sån ändå (brukar låna annars), och funkade det till detta å så hade jag nog köpt den nu direkt.

Emil du som har gjort detta några gånger, vet du hur mycket det finns "att ta av" nedertill på dylika dörrar?

6. B
    Medlem Nivå 1
    Sticksågen är tyvärr inget att rekommendera till detta då den lätt kan vandra och det blir fult. Svårt att säga men testa och knacka längs ner på dörren så lär du höra hur långt upp regeln går. Men gissar på 3-4 cm.

7. S
    Medlem Nivå 3
    Okej! Då vet jag, blir att ta till den manuella kraften :) Eju bara en dörr så det ska nog gå bra..känns inte regeln tjock nog så får det bli både uppetill och nere.

8. V
    Medlem · Nivå 9
    Stopp! Kapa uppe ska du inte göra! Bara där nere om du inte planerat att flytta gångjärnen.

9. S
    Medlem Nivå 3
    Borde ha förklarat... förstår absolut vad du menar, det jag borde tillagt var att jag i värsta fall tänkte kapa lite uppetill och lägga några brickor i gångjärnet som distanser och därmed skjuta dörren en gnutta uppåt.. Men tror inte det behövs ändå!

• Laddar…
  10. J
    Medlem Nivå 7
    Om du upptäcker att det blir för lite kvar av regeln alt att den kapas bort helt så är det ju bara att du limmar dit en ny regel. Bara mäta tjockleken, för mig så stämde 34mm rätt så bra.

• Laddar…
  11. 1
    Medlem · Nivå 13
    Sänksåg med skena är min rekommendation.

• Laddar…
  12. T
    Medlem · Nivå 11
    Om du sätter en rak bräda som anhåll för sticksågen kommer det bli rakt och fint. Tejpa först som sagt.

Sänksåg på skena är förstås bättre, men man får ju använda de verktyg man har också.

13. Norrhyttan
    Medlem Nivå 8
    Fogsvans är ett underskattat hjälpmedel i dagens elektrifierade samhälle.

14. B
    Medlem Nivå 1
    Problemet med sricksågen när man ska kapa nått så grovt som en dörr(40mm) är att bladet inte är styvt nog. Så på undersidan kommer det att bli snett och fult. För bladet liksom "vandrar". Cirkelsåg eller fogsvans är det som gäller om resultatet ska bli snyggt! :)

• Laddar…
  15. J
    Medlem · Nivå 9
    Kan inte begripa att ni använder orden snyggt resultat och fogsvans till att kapa ett dörrblad....
    Att få till en kapning av dörrblad med endast fogsvans, både ett rakt snitt samt i 90gr hela dörrbladsbredden tror jag inte på,inte ens för en erfaren snickare.
    Men alla är vi olika på vad vi tycker är ett snyggt resultat.
    Sänksåg med skena gäller....