Byggahus.se

Bästa sätt att tvätta och måla putsad fasad?

1. Blueline
    Medlem Nivå 5
    Hej gott folk!

Nu är det dags att måla bort den förskräckligt fula rosa färgen som sitter på vårt hus, vitt ska det bli!

Frågan är hur spritputs tvättas på bästa sätt innan målning? Eller behövs det tvättas?

Och sen till själva målningen, går det att rolla spritputs och dutta med pensel på de hålor som inte rollern når? Att spruta fasaden känns väldigt omständigt..

Bifogar bilder på fasaden;

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    91AFEC18-968C-4950-8E92-BB800732A3C0.jpeg

23F015DA-8092-4384-A651-63CB80A70DDB.jpeg

AA21683E-6B3D-4757-9C00-398201DA24B4.jpeg

Väldigt tacksam för svar.

Fridens liljor!

2. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 15
    Jag hade inte gett mig på att rolla en sån yta. Spruta istället.

• Laddar…
  3. Blueline
    Medlem Nivå 5
    Utveckla gärna :)

4. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 15
    Kommer bli svårt att få in färgen i alla vrår. Ser framför mig ett himla gnidande fram och tillbaka med rollern. Jobbigt...

5. Blueline
    Medlem Nivå 5
    Ja det har du rätt i. Min tanke var att rolla och använda pensel som komplement.

6. tobbe72
    Medlem Nivå 5
    • Laddar…
  7. Blueline
    Medlem Nivå 5

Härligt att höra!! Målar du på spritputs?

Vill du dela med dig om hur du gjorde med tvättningen?

8. M
    Medlem · Nivå 12
    Har rollat stänkputs (inte spritputs) och det går bra med tätt sorts roller. Finns extra breda och med extra långa/tåliga "borst".
    Ytan var ny så kan inte svara på rengöring, men skulle ta en högtryckstvätt och sedan låta det torka ur ordentligt nån vecka med varmt väder.

9. tobbe72
    Medlem Nivå 5
    Använd mögeltvätt om du har påväxt,låt verka ngr dagar för att sen köra en vända med målartvätt,egentligen samma procedur till de flesta hus.

10. Blueline
    Medlem Nivå 5
    Härligt! Antar att mina ”korn/stenar” är större i fasaden än din, eller vad är din bedömning utifrån bilderna jag la upp, jämförelsevis med din?

11. Blueline
    Medlem Nivå 5
    Och mögeltvätt samt målartvätt penslas på? Låter som ett evighetsjobb.. :crysmile:

12. tobbe72
    Medlem Nivå 5
    Vät ner fasaden,(inga problem att använda högtryckspruta om man håller avstånd) därefter lägger du på tvätten med en sån här.Arbeta in med borste och avsluta med tvätt uppifrån och ner.
    a Fri_sprutan.jpg

13. M
    Medlem · Nivå 12
    Har tyvärr ingen ingen närbild tillgänglig nu där jag sitter, bara denna, men stänkputsen ger som du säger inte samma stora korn som spritputs (där ballasten kan vara 5 mm).
    I mitt fall eftersom ytan var ny primade jag med silikatbinder och rollat 2 gg med Beckers silikatfärg. Behövs väl en vända till egentligen om det ska bli riktigt bra. Och det går åt MYCKET färg!
    //PS gjorde en del själv och hade hjälp av två polacker - annars hade det blivit drygt med ca 200 m2
    20171001_133725_b.jpg

14. Blueline
    Medlem Nivå 5
    Tack för tipsen! Låter fortfarande väldigt tidskrävande men det är väl bara att göra det. När du säger tvätt uppifrån och ner menar du bara vatten med högtryck antar jag?

15. Blueline
    Medlem Nivå 5

Ja då är dina korn något mindre, funderar att prova på en yta av 1x1 meter och se om det fungerar. Min förhoppning var att kunna stå på marken och rolla på skaft.. Behövde du eftergå med pensel?