7 378 läst · 46 svar
7k läst
46 svar
Bästa sätt att snöröja liten gård, uppfart, parkeringar
Hej jag undrar vad är det bästa sättet att snöröja hemma. Tidigare har jag använt skyffel och snösläde. Men har lånat snöslunga av grannen. Vi har även en åkklippare med plog men den är komiskt dålig så fort det blir någon snövall. Nu har vi en ny liten gård istället för villa med ca 50m uppfart som behöver plogas sen flera parkeringar och några gångar. Jag funderar på fyrhjuling med plog eller snöslunga? Eller en snöslunga på åkklipparen? Eller en liten traktor? Men tror att en traktor kommer bli för dyrt. Service och diesel kostnader kommer nog bli en stor förlust affär så länge jag inte börjar med plog jobb åt andra men det är inte planen.
Jag hade en 400cc 4x4 fyrhjuling med plog en vinter i stugan vi hade i Dalarna (innan den stals) den var kanon att ploga med. Där kunde det vara ngn meter snö, plus plogvall att ta sig igenom. Det var inga problem, och därtill gansksa roligt, så länge man inte behövde göra det för oftaMcLovin skrev:Hej jag undrar vad är det bästa sättet att snöröja hemma. Tidigare har jag använt skyffel och snösläde. Men har lånat snöslunga av grannen. Vi har även en åkklippare med plog men den är komiskt dålig så fort det blir någon snövall. Nu har vi en ny liten gård istället för villa med ca 50m uppfart som behöver plogas sen flera parkeringar och några gångar. Jag funderar på fyrhjuling med plog eller snöslunga? Eller en snöslunga på åkklipparen? Eller en liten traktor? Men tror att en traktor kommer bli för dyrt. Service och diesel kostnader kommer nog bli en stor förlust affär så länge jag inte börjar med plog jobb åt andra men det är inte planen.
Jag snöröjer inte så ofta vid sommarstugan, så ibland har det hunnit bli ganska mycket snö, men det blir väl 4-6 ggr varje vinter. Då snöröjer jag en bilväg ( c:a 80 m ) + 1 parkering/vändplan + några gångvägar på tomten ( c:a 50 m ). Det gör jag med en bensindriven 4-takts snöslunga. Fungerar bra tycker jag, även om man får gå fram och tillbaka 2 ggr för att röja vägen, så att bilen ska kunna köra där.
Fundera över var du kan göra av snön. Finns det ordentligt utrymme så fungerar en plog till gräsklippare eller fyrhjuling, men om snön måste lyftas är en slunga att föredra. 50 meter väg är ändå rätt mycket att handskotta om det kommer mer än en dm snö.
En traktor är ju bra till annat än bara snöskottning och det behövs egentligen inte någon särskilt stor, men den måste starta även när det är kallt och ha fräscha snökedjor.
En traktor är ju bra till annat än bara snöskottning och det behövs egentligen inte någon särskilt stor, men den måste starta även när det är kallt och ha fräscha snökedjor.
Du har ingen granngård som kör snöröjning på uppdrag?
Går så oändligt mycket fortare med riktiga grejor. Att svänga förbi dig och dra av de stora ytorna när man ändå är ute och kör är inte många minuters extrajobb, så där finns klar potential att göra en bra deal. Istället för att du själv skall slita i timtal. Finliret kan du göra med en snöslunga och/eller skyffel.
Går så oändligt mycket fortare med riktiga grejor. Att svänga förbi dig och dra av de stora ytorna när man ändå är ute och kör är inte många minuters extrajobb, så där finns klar potential att göra en bra deal. Istället för att du själv skall slita i timtal. Finliret kan du göra med en snöslunga och/eller skyffel.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 048 inlägg
Om du vill ha mest pang för pengen, är en liten äldre traktor att föredra framför en fyrhjuling (eller ATV, som det också heter). Den stora fördelen med att ploga snö med traktor kontra fyrhjuling, är att traktorn har tyngd på drivhjulen. En ATV är mycket lättare, och även om hästkrafterna finns där, är det risk att det bara slirar ändå.
problemet med äldre traktor är ju att man nog måste kunna skruva själv annars kan det nog bli tokdyrt och jobbigt.
Min första tanke och om grannarna inte kör själva så anlitar de antagligen någon som kör åt dem.C cpalm skrev:Du har ingen granngård som kör snöröjning på uppdrag?
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 315 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 315 inlägg
Går att hitta fina renoverade utan direkta renoveringsbehov för rimliga slantar. Skottar man bara lite snö ibland så blir det knappt slitage att tala om. Lättmekat dessutom.C cpalm skrev:
Jämfört med fyrhjulingar är kostnaden försumbar. En Grålle har varit i funktion i 70 år och håller 70 år till med lite omtanke. Gör fyrhjulingen det?
Såg en på ett svenskt forum för några år sedan som byggde en fjärrstyrd snöröjare stor som en snöskoter på ett ungefär. Varför lämna soffan när man inte behöver..