jag har gjutit en betongplatta där jag tänkt mura ett lager leca innan regelstommen ska på. Väggen kan dock få en och annan spark någon gång då utrymmet ska nyttjas i nödfall som sjukbox för häst så jag tänkte fästa syllen i gängstång som går ner i plattan och fästs med kemankare på några ställen. Lecan tålighet är ju dock låg ska man ta ut ett större hål i lecan som fylls med betong runt stången eller räcker det med att bara ta kemankare hela vägen?

Hur gör jag för att det ska hålla bäst? Vill helst köra med leca då gjuten sockel känns overkill just här.

J
C Chronaus skrev:
jag har gjutit en betongplatta där jag tänkt mura ett lager leca innan regelstommen ska på. Väggen kan dock få en och annan spark någon gång då utrymmet ska nyttjas i nödfall som sjukbox för häst så jag tänkte fästa syllen i gängstång som går ner i plattan och fästs med kemankare på några ställen. Lecan tålighet är ju dock låg ska man ta ut ett större hål i lecan som fylls med betong runt stången eller räcker det med att bara ta kemankare hela vägen?

Hur gör jag för att det ska hålla bäst? Vill helst köra med leca då gjuten sockel känns overkill just här.
Du murar fast Leca stenen mer murbruk B, sedan kan du dubba i skarvarna med att borra ned lämpligt järn som hamnar i stötfogen..
Sedan är det lämpligt att putsa Leca stenen med B-bruk..

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du murar fast Leca stenen mer murbruk B, sedan kan du dubba i skarvarna med att borra ned lämpligt järn som hamnar i stötfogen..
Sedan är det lämpligt att putsa Leca stenen med B-bruk..
Ahh tack hade inte ens tänkt på stötfogen, men det måste göras innan lecablocket fästs eller menar du efter att fogen stelnat?

J
C Chronaus skrev:
Ahh tack hade inte ens tänkt på stötfogen, men det måste göras innan lecablocket fästs eller menar du efter att fogen stelnat?
Du kan borra medans du murar, allt eftersom arbetet fortlöper..

J Jansson69 skrev:
Du kan borra medans du murar, allt eftersom arbetet fortlöper..
Jag hade hellst inte borrat fast något förrän stommen var rest. Dels så torkar ju kemankaret o stelnar i blandningspipen om det är över 10-15 min per användning. Dels ser jag det som mycket bökigare med stomresning om ett antal gängstänger ska prickas in...

J
C Chronaus skrev:
Jag hade hellst inte borrat fast något förrän stommen var rest. Dels så torkar ju kemankaret o stelnar i blandningspipen om det är över 10-15 min per användning. Dels ser jag det som mycket bökigare med stomresning om ett antal gängstänger ska prickas in...
Du behöver inte kemankra dubben du kan bara köpa typ betongskruv som du drar i..

• Betongskruv med grövre gängor för användning i betong, visas på produktbild från Bauhaus med text om produktnamn och storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jansson69 skrev:
Du behöver inte kemankra dubben du kan bara köpa typ betongskruv som du drar i..
Ok! Tack för tipset. Förresten spåren i lecablocken har jag ju ingen användning för. Ska de vändas upp och fyllas med b bruk eller? Ska ju bara lägga ett lager, de är väll annars till för armering mellan skiften?

J
C Chronaus skrev:
Ok! Tack för tipset. Förresten spåren i lecablocken har jag ju ingen användning för. Ska de vändas upp och fyllas med b bruk eller?
Ja normalt om man murar högre så gör man så för man lägger Bistål i dessa..
Men om du bara murar ett skift hade jag lagt det nedåt, så du får en slät yta för syllen..

J Jansson69 skrev:
Ja normalt om man murar högre så gör man så för man lägger Bistål i dessa..
Men om du bara murar ett skift hade jag lagt det nedåt, så du får en slät yta för syllen..
Ok. Då den horisontella fogen under blir över 1,5 cm på vissa ställen för att få upp blocken i jämn höjd så kommer jag nog vända de uppåt ändå och fylla i med b bruk där. Blir ju typ 3 cm bruk under annars på vissa ställen och där jag kollat rekomenderas max 2 cm....

I vilket fall som helst undrar jag nu över hållfastheten hos lättklinker. På ett ställe kommer det 2 stora öppningar på var sida om en 40 cm bred "pelare" som går ner. Jag vet inte om det lättklinker block klarar snölast etc ovanifrån...takspann är 4,3m. Plåttak med råspont o papp under.

Min snygga bild här visar en skiss över regelverket. Var kan man hitta någon som kan räkna ut sånt här?

• Skiss på rutat papper som visar ett regelverk med måttangivelser, inklusive öppningar och en pelare, relaterat till lättklinkerbyggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Den biten skulle jag gjutit.

J Jansson69 skrev:
Den biten skulle jag gjutit.
Jag överväger det också sen putsa utsidan likadant som lättklinkern

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Sista fråga. Jag har räknat lite på den hirisontala fogen och plattan är 1 cm lägre än i andra änden...så ena änden kommer få en fog på 1 cm medan andra änden 2 cm. Detta är mer än vanligt men om jag förstår allt ok.

Problemet är att om jag murar med armeringsskårorna nedåt blir då fog+skåran 3 cm vid värsta stället. Funkar det eller blir det för mycket fog???

Murar jag med skåran upp är de ju inte plana ovanpå utan skåra+ojämnheter måste fyllas i...

Vet att jag frågade samma sak innan men undrar verkligen vad som händer med för tjock fog?

Redigerat:
J
C Chronaus skrev:
Sista fråga. Jag har räknat lite på den hirisontala fogen och plattan är 1 cm lägre än i andra änden...så ena änden kommer få en fog på 1 cm medan andra änden 2 cm. Detta är mer än vanligt men om jag förstår allt ok.

Problemet är att om jag murar med armeringsskårorna nedåt blir då fog+skåran 3 cm vid värsta stället. Funkar det eller blir det för mycket fog???

Murar jag med skåran upp är de ju inte plana ovanpå utan skåra+ojämnheter måste fyllas i...

Vet att jag frågade samma sak innan men undrar verkligen vad som händer med för tjock fog?
Du kan mura med skårorna nedåt inga problem lite styvare bruk i dem djupa änden bara..

• Gilla
Chronaus
  • Laddar…
Det brukar gå att skrä av nån cm på lecablock med en vanlig yxa om det inte handlar om för många meter.

Ett alternativ kan vara att mura med U-block, lägga i rejält med armering och fylla med betong.
Då får du ingen komplett köldbrygga men ändå styrkan av armerad betong. Och det bör palla även en relativt vildsint pålle!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.