21 300 läst · 58 svar
21k läst
58 svar
Bästa sätt att driva en vedpanna vid strömavbrott?
https://www.batteriexpressen.se/pro...115-kampanjpris-med-15-rabatt?category_id=243A Avemo skrev:Bilbatterier är inte avsedda att djupurladdas. Gör man det så klarar de inte så många cykler. Men hur många cykler planerar du för? Batterier som är avsedda att laddas ur mer är mycket dyrare. Och batterier har begränsad livslängd. Om du tror att du kommer att hinna med 50 urladdningscykler de närmaste åren lönar det sig förmodligen att satsa på bättre batterier. Om du tror att de kommer att stå på underhållsladdning de närmaste åren och hjälpa dig vid enstaka strömavbrott så duger det utmärkt med bilbatterier.
Slutresultatet är rätt, men enheterna på vägen fel. Om du multiplicerar ström (a) med spänning (v) så får du watt. Men nu multiplicerar du amperetimmar (ah) med spänning. Då blir resultatet wattimmar (wh).
Här verkar det vara mer anpassat till djururladdning, högre ah.
Men klassas det som en djupurladdning om man förbrukar 50% av batteriet?
Ha ha jag får börja om i elskolan
Men svaret blev rätt, alltid något
Vet faktiskt inte ang cyklerna. Målet är ju att det inte ska behöva användas alls och som det är idag så kanske det är 1-2 korta strömavbrott per år + något planerat men inget av de har krävt någon insats alls.
När jag lyssnat av er lite så inser jag att jag har lite grejor hemma redan. Inte i klass med nödströmsanläggning deluxe
Output inverter 230vac , 100w 50hz,
Laddas via ciggkabel
Batteri:
Starthjälpen går att använda för strömförsörjning av 12 V-produkter med 12 V-propp för cigarettändaruttag. Uttaget lämnar max. 5 A. ( batteriet är 12v 17ah )
4 timmar cirkpump för det lilla stoppet
Nu var detta mest tänkt som ett skämt
Blybatterier är relativt billiga. De är lätta att ladda. De passar bra att ha stående med underhållsladdning. Sedan är det nog slut på fördelarna. Inga blybatterier tål att laddas ur helt många gånger. Men de så kallade fritidsbatterierna är mindre dåliga i det avseendet än bilbatterier. Du får många fler cykler om du laddar ur 50% än om du laddar ur 100%. Laddar du ur 30% får du ännu fler cykler.
Jag har ett bilbatteri på ursprungligen 100 ah som jag brukar använda när det är strömavbrott. Jag fick det därför att det inte längre ansågs duga till bilen det satt i. Jag tror att det är från 2003. Det har med all säkerhet inte längre några 100 ah, men det ger mig fortfarande några timmars ljus.
Jag har ett bilbatteri på ursprungligen 100 ah som jag brukar använda när det är strömavbrott. Jag fick det därför att det inte längre ansågs duga till bilen det satt i. Jag tror att det är från 2003. Det har med all säkerhet inte längre några 100 ah, men det ger mig fortfarande några timmars ljus.
Jag tror att du ska undvika att köra pannan full och sedan stänga av strömmen. Risk för att panna går i kok när den inte blir av med energin kan bli en otrevlig överaskning. I bästa fall får du provat att övertrycksventilen fungerar. I sämsta fall så blir det betydligt värre.D09 skrev:
Där sa du någotB Bumler skrev:
Man behöver alltså utöka batterivolymen för att inkludera ev shunt för att fortsatt cirkulera vattnet mellan panna och tank efter brinntiden?
För oavsett om pannan laddar tanken med 60 eller 90 % så har vedpannan restvärme som måste cirkulera för att inte koka?
Är det så du menar?
Inte riktigt. Du har drygt 160 liter vatten i pannan. Utan att ha kontrollräknat så kan troligen inte den volymen vatten ta hand om all energi i ett i lägg utan måste göra av energin någonstans. I normalfallet till dina acktankar. Om cirkulationspumpen och eventuell styrning inte går så kommer pannan att stormkoka.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Precis. Men för ungefär samma pengar så kan man, tom på Biltema, få batterier som passar bättre. Om man skall tro databladen iaf. (Och det är ju iofs ett eventuellt ganska stort "om").A Avemo skrev:Bilbatterier är inte avsedda att djupurladdas. Gör man det så klarar de inte så många cykler. Men hur många cykler planerar du för? Batterier som är avsedda att laddas ur mer är mycket dyrare. Och batterier har begränsad livslängd. Om du tror att du kommer att hinna med 50 urladdningscykler de närmaste åren lönar det sig förmodligen att satsa på bättre batterier. Om du tror att de kommer att stå på underhållsladdning de närmaste åren och hjälpa dig vid enstaka strömavbrott så duger det utmärkt med bilbatterier.
Med två 8041001 om 100Ah (om man laddar ur på 20h) så får man 200Ah för 2300:- att jämföra med 2200:- för 180Ah med startbatteriet. Och då är 8041001 garanterad 5000 laddcykler "light cycle".
MEN, till TS glöm som sagt inte att det är djupurladdning som dödar blysyrabatterier. Om du bara laddar ur dem till 50% så håller de mycket längre. Du får inga 5000 cykler med 100% urladdning. En "light cycle" är säkert inte till 50% heller. Så du måste halvera tillgängliga antalet Ah i dina beräkningar om du vill ta hänsyn till det.
Lite OT:
Såg för flera år sedan att det fanns att köpa kompletta väggskåp innehållandes en egentl bilvärmare ( tror det var Ebersp för vatten) batteri och lite styrel.
Tänkt att ersätta pannan (valfir typ..) vid ev spänningsbortfall.
Tyckte iden var god men blev tydl ingen succe..
Har för eget bruk tittat lite på en egendesign med lastbilsvärmare a 10kW och diesedrift, tillsammans med ett litet elverk 700-1000W
Har jordvärme.
Såg för flera år sedan att det fanns att köpa kompletta väggskåp innehållandes en egentl bilvärmare ( tror det var Ebersp för vatten) batteri och lite styrel.
Har för eget bruk tittat lite på en egendesign med lastbilsvärmare a 10kW och diesedrift, tillsammans med ett litet elverk 700-1000W
Har jordvärme.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Det är en intressant idé. Men inte billigt om man måste köpa grejjorna... Bara en dieselvärmare på 3.5kW kostar ett antal tusenlappar. Och de drar mer ström än man tror (märker man i båten), så elförbrukningen måste tas med i beräkningen. (Men vattenburen blir kanske enklare). Tror det blir enklare för mig att sätta familjen i båten i så fall. Om inte berget kan komma till Mohammed så...W WilleR skrev:Lite OT:
Har jordvärme.
Om det är som nödutrustning behövs inte nya grejor. Bara fungerande.lars_stefan_axelsson skrev:
Det är en intressant idé. Men inte billigt om man måste köpa grejjorna... Bara en dieselvärmare på 3.5kW kostar ett antal tusenlappar. Och de drar mer ström än man tror (märker man i båten), så elförbrukningen måste tas med i beräkningen. (Men vattenburen blir kanske enklare). Tror det blir enklare för mig att sätta familjen i båten i så fall. Om inte berget kan komma till Mohammed så...![]()
Det fanns före jul ett par 10kW värmare (24V) för runt tusenlappen..
10kW böra kunna hålla ett hus vid hygglig temp ( om än inte 23gr vintertid)
Eller så köper man ett mil elverk 12kW med luftkyld VWmotor
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Nej, tusenlapp för 10kW är ju ett extremt bra pris. Fast då undrar jag om skick... De slits en del, och måste ändå servas om de bara står still. De mår egentligen inte bra av det utan beckar gärna igen.W WilleR skrev:
10kW borde räcka väldigt långt, elpatronen var väl på 9kW på förra pannan. Mitt hus drar kanske 2-3kW (fjärrvärme, enl. mätaren) nu när det varit -10C. Och då är det gammalt med dålig isolering och drar 22000kWh värme+vatten per år.
Man kan inte göra något knep & knåp av en gammal oljepanna/oljebrännare? Spekulerar bara fritt..
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Hej
Vart bor ni om ni har så dåliga elnät att man måste bygga batteribankar? Vi har ca ett kort strömavbrott varje 10år, om ens det.
hur ofta har du avbrott? Skulle nog inte lägga så mycket energi på detta, energibolagen jagar varje avbrott nu där det är straffbart med längre avbrott än 24tim och efter 12tim är de återbetalningsskyldiga.
Vart bor ni om ni har så dåliga elnät att man måste bygga batteribankar? Vi har ca ett kort strömavbrott varje 10år, om ens det.
hur ofta har du avbrott? Skulle nog inte lägga så mycket energi på detta, energibolagen jagar varje avbrott nu där det är straffbart med längre avbrott än 24tim och efter 12tim är de återbetalningsskyldiga.
Skånes landsbygd. Cirka 5 längre (>30 minuter) strömavbrott årligen. Sekundlånga spikar mer ofta.
Liknande trådar
-
Hur tätar jag igen hålet på bästa sätt?
Lösvirke & Timmerhus -
Tvist om Fackmässigt - bästa sättet?
Juridik -
Är väggen bärande? Hur stöttar vi upp på bästa sätt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bästa sätt att värma upp uteförråd för solcellsbatteri ?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
HUR lägga detta laminatgolv på bästa sätt?
Golv