personstar

Bästa sätt att driva en vedpanna vid strömavbrott?

6k läst  58 svar

1. D09
    Medlem · Nivå 24
    Hej

Klurar på hur vilket som är vettigaste/ ekonomiskaste sättet att driva min vedpanna vid längre strömavbrott.

Låt oss säga 10 dagar och en eldning om dagen.

En vedpanna 40kw som körs mot en 4m3 tank.

1. Är det elverk som gäller?

Isåfall vilken modell är att rekommendera då det finns massa data etc

2. Skulle batterier vara en vettig lösning?

3. Kan man tvinga igenom en vedeldning genom att manuellt öppna upp reglage etc ?

Kommer bara varmvattnet över till tanken så har man ju ett värmemagasin och håller man panndörren öppen så bör värme kunna hitta sig hyffsat genom huset.

4.Finna det andra metoder?

Lite osäker på vilka uppgifter som behövs men lägger upp lite bilder på vad pannan vill ha i ström ;)

lonanders gillar
  2. D09
    Medlem · Nivå 24
    Oj. Kvaliten på bilderna drogs ner när jag laddade upp dom. Lägger upp PS lite inzoomat.

3. L
    Bannad · Nivå 20
    Är det fläkt i pannan
    Antingen ett elverk 1000W som kan dra elektronik Då pumparna inte gillar falsk sinus utan måste ha ren sinusvåg , då kan du även köra frys/kyl
    Eller en konverter ca 600W 12VDC till 230VAC men den ska även vara ren sinus och då fårdu problem med kyl/frysen

D09 gillar
  4. A
    Medlem · Nivå 16
    Det står på pannan att den vill ha 13 ampere. Har du mer info om den någonstans? det verkar orimligt mycket om den inte har någon automatisk tändning eller liknande. Troligen är det fläktar i den som behöver ett par hundra W.

1-2. 10 dagar är en lång tid. Tveksamt om du klarar det med bara batterier. Ett elverk lär nog vara en del av lösningen. Eventuellt batterier och elverk så att elverket inte måste gå på tomgång eller nästan tomgång så långa stunder.

3. Jag tror inte att du skall räkna med att få cirkulation genom panna och tank utan att ha en pump igång. Och jag tror att värmen från tanken inte i någon betydelsefull omfattning kommer att sprida sig i huset. Men det kan du enkelt prova. Stäng av alla cirkulationspumpar efter avslutad eldning och se hur varmt huset är efter ett dygn.

4. Igen. 10 dagar är en lång tid. Fundera på om du kan ha en lösning att hålla värme som inte kräver el. Vedkamin centralt i huset till exempel.

Tänkte du driva mer saker än vedpannan? Vad får det kosta? Hur mycket bränsle tänkte du hamstra? Det kommer nog lätt upp i ett par hundra liter om elverket skall gå i tio dagar.

D09 gillar
  5. D09
    Medlem · Nivå 24
    Stämmer. Fläkt i pannan.

Sinus var något nytt för mig. Det ska jag ha koll på (y)

6. L
    Bannad · Nivå 20
    Det med sinus är de 50Hz vi har i EL-nätet , har själv ett batteri till min laddpump , köpte en billg rackare ( fyrkntsvåg ) då lät pumpen som att rycka katten i svansen
    Kikade inte in skylten , därav svaret , klart något drar ström i pannan , sedan tillkommer alla pumpar , så batterier är ingen bra ide
    Ett elverk för att dra enbart värmen gör att det måste även kopplas om en del EL , till en cemtral med prio drift , då är det bättre att skaffa ett 3 fas dieselelverket och få en elektriker att göra den anslutning som ska vara vid reservdrift
    Då kan du även laga mat på spisen och ha fullt lyse i huset

D09 gillar
  7. A
    Medlem · Nivå 16
    Man skall inte överdriva betydelsen av sinusvåg. Det går att skaffa ett linjefilter om man är orolig, men det brukar gå bra ändå. Om man har en enklare växelriktare eller ups så ger den vad som kallas för modifierad sinusvåg. Det är inte riktigt fyrkantvåg men nästan. Bevisligen anses inte detta vara ett problem för datorer eftersom alla billiga ups:er för datorer ger ifrån sig detta. För pumpar har det ännu mindre betydelse. Pumpen kommer att låta onormalt mycket, men jag tror inte att den tar skada av det. I alla fall inte på 10 dagar.

Elverk ger aldrig modifierad sinus eller fyrkantvåg. Men de kan vid belastning få en del distorsion på sinusvågen. Det är inget problem för pumpar och fläktars skull. Men är man orolig kan man som sagt skaffa ett linjefilter.

big mike och D09 gillar
  8. D09
    Medlem · Nivå 24
    Stämmer. Den har inbyggd tändning.

Den behöver man ju inte använda i vid sådana tillfällen.

Har inte tänkt kombinationen innan men min tanke var att endast köra elverket under eldning och låta värmen sprida sig.

Kanske man kan ladda batterier samtidigt med elverket som sedan driver vattenpumpen endast däremellan. Som jag tolkar grejorna så är vattenpumpen på 40W ? Som en lampa då ungefär. Det borde ett bilbatteri kunna lösa eller?

Bra idé att testa. Ska ladda ska ladda pannan fullt och sedan stänga av strömmen till den.
    Finns det någon speciell tempartur ute som är önskvärd för ev omräkning? T ex 0 grader.

Ha ha vedkamin saknar jag lite faktiskt. Hade en innan vedpannan men jag hann inte få ihop det med delning av rökröret innan sotarn skulle komma så jag plockade bort den och murade igen hålet.

En kamin med kokplatta hade varit fint att ha :love: Det är fint när man ser flammorna också.

Kostnaden beror lite på.

T ex räcker det med ett litet elverk och jag kan driva vedpanna etc på vintern ( då är ju lagringen av mat inga större problem ) och är det varmt ute så är vedpannan inte viktig men kyl/frys.

Men vattendriften är ett problem eftersom jag har djupborrad brunn. Lite osäker på om sänkpumpen hade 230 eller högre ström.
    Hur kollar man det när pumpen ligger i plurret?

Vatten kan man givetvis hämta i sjön några hundra meter bort men det går åt mer vatten än man kan tänka sig i hushållet och kan man driva vattenpump för att ta upp vatten till kärl under begränsad tid så vore det inte helt fel.

Jag behöver alltså ett elverk som klarar att driva varje enhet för sig och inte flera samtidigt eller tänker jag tokigt?

Kostnaden är några tusenlappar och det är för att faktiskt köpa det. Blir det för mycket pengar så ökar risken att man tittar på något annat viktigt när klumpsumman blir för stor :oops:

Bränsle kan man ju buffra x antal liter i månaden och behöver inte bli så stor kostnad direkt som ett elverk eller batterier. Men lagringen var tänkt att kunna försörja ett elverk iaf 5 timmar/dygn när vedpannan går och under tio dagar men jag kanske tänker snålt där :thinking:

9. D09
    Medlem · Nivå 24
    Idag går det en kabel från vedpannan till en brytare och sedan vidare till elcentralen.

Gör man om till ”stickpropp” vid brytaren så borde man kunna switscha utan att man skapar en farlig situation Dvs dra kontakten ut från husets nät och stoppa in den i elverket

Klart att det låter lockande med ett rejält elverk som driver hela huset. Tror grannen hade något sådant innan. Något relä som slog över om strömmen gick och Elstart. Tror han tog med sig allt när han flyttade :/ men det krävs väl en hel del ombygge för att säkra elen bakåt? Tänker att det är en grym framtidsinvestering med det kostar nog multum?

Jag har iofs en sådan switch för reservström liggandes i garaget. Alltid något ;)

10. L
    Bannad · Nivå 20
    Det går utmärkt att göra så som du säger , då finns det inget som hindrar att koppla in reserv , men det som vi reagerade på är att pannan ska ha 13 amp , vet du varför , är det en fläkt i den
    som dragregulator , kanske den är varvtalsstyrd med så är den nog lite törstig , kolla vad det står på skylten
    Det finns dieselverk som inte är så dyra , bara hålla ögonen öppna på konkurser

D09 gillar
  11. A
    Medlem · Nivå 16
    Har du läst detta test?
    http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/?showTable=1
    Tre av åtta testade verk klarade ett långtidstest på 150 timmar.

Jag tror att en lösning med bilbatterier och växelriktare till pumparna så att dessa kan gå även när elverket står still kan vara en vettig angreppspunkt. Cirkulationspumparna behöver gå för att du skall få ut värmen i huset. Sedan går det att ladda batterierna med elverket. Tänk på att elverkens redan i grunden dåliga verkningsgrad sjunker katastrofalt vid låg belastning. Så det finns nackdelar med att ha stora elverk.

Du har någonstans en tryckströmbrytare till vattenpumpen. På den kan du se om vattenpumpen är enfas eller trefas.

Att ha elverk som klarar hela huset samt reservkraftsomkopplare är sannolikt en stor investering.

D09 gillar
  12. D09
    Medlem · Nivå 24
    Det är en fläkt. Säkert varvstyrd.

Den ligger på 120w om jag inte kollar fel.

Inget emot diesel ;)

Jag kör diesel med bilen så det är en fördel.

Sen antar jag att förbrukningen är lägre samt säkrare uppstart/ drift generellt? .

13. D09
    Medlem · Nivå 24
    Tack för länken :) Ska kolla in testet strax :)
    Resultatet är ju lite kasst att det endast är 3 st

Är det denna som kallas strömtryckbrytare?
    D26B7A77-0161-437E-86CF-6EEF93BCAA1A.jpeg

Kunde inte utläsa någon data ur den men det går en 5 ledad kabel till den. I elcentralen fanns det 3 säkringar med c16 något

BEC7B43A-62C0-41C4-9E65-3AB70B93DDA5.jpeg

Så det är väl 3 fas antar jag.. jag som hade för mig att vattenpumpen var 230v :/ fast med 4 kablar när jag tänker efter eller så minns jag rätt så dåligt ha ha

Ok. Ett elverk ska gå i hög belastning hellre än tvärtom. (y)

Redigerat 7 jan 23:20
  14. L
    Bannad · Nivå 20
    Bild 2 är ett motrorskydd men står vattenpump för dom , är det rätt säkringar som du hänvisar till , om så är , då finns nog inget alternativ än ett 3 fas elverk , sedan det med 3 st 16 amp i centralen bekräftar det med den kraft som behövs , klart pumparna kan köras på 1 fas men det brinner nog dåligt i pannan utan fläkt om den är 3 fas
    Ska vara ärlig , tror inte att den är 3 fas

D09 gillar
  15. A
    Medlem · Nivå 16
    På första bilden i första inlägget står det att pannan vill ha 230V 13A. Alltså enfas. Och om du kan välja bort den automatiska tändningen så räcker det med ett mindre elverk.

För start av elmotorer krävs lite extra av elverket. Så om du skall kunna köra vattenpumpen behöver du ett mycket större elverk än om du nöjer dig med pannan.

Liteavvarje och D09 gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: