5 403 läst · 68 svar
5k läst
68 svar
Bästa pris på Wago? Eller köpa annat
Besynnerligt "problem" som alltid irriterat mig när man hittat en koppling där någon slarvat med en kardel eller flera.E elmont skrev:
Hursomhelst den här bilden visar vad jag menar och då med en FK 1,5mm2 kabel.
Här är det högrisk att nollan spretar iväg och även jorden börjar "buska" till sig. Fasen har även en kardel som börjar spreta iväg.
Snabbt och enkelt så tvinnar jag alltid ihop kardelerna och aldrig några problem.
Men med större dimensoner kabel så håller ju kardelerna ihop bättre.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 142 inlägg
Man kan behöva forma ledarna så att de är raka och ligger intill varandra och behåller den lätta tvinning de har från fabrik. På bilden har man misslyckats med skalningen.
Jo har väl stött på många montage genom åren som spretat som på bilden inkl öppnat kopplingar som andra gjort där det "spretar".Bo.Siltberg skrev:
Eventuellt har jag använt en dålig skaltång men det tar några sekunder att tvinna ihop "busken".
Fortsätter nog med det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 142 inlägg
Men människa! Du ska inte tvinna några ledare för snabbklämmor som Wago 221 eller 773.P paralun skrev:
Om kardelerna är fula efter en ledare lossats från t.ex en skruvklämma, så klipper man och skalar på nytt.
Jo nu tvinnar jag alltid 1,5mm2 kardeler, sen för att definiera ordet "tvinna" så är det bara så att kardelerna håller ihop, en enkel vridning. Sen monterar jag med Wago-221 (773 har jag inte testat)Bo.Siltberg skrev:
Sen som jag skrev så kan man ju bli klart sne när någon annan kopplat och en kardel har missat och sprötar ut.
Funkar för mig!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 142 inlägg
Så nu tvinnar du plötsligt inte längre, bara formar. Bra då är jag nöjd.
Normalt sett ska man absolut undvika att tvinna, men det är ändå skillnad på t ex en hissklämma/skruv vs. en Wago221.
I den förstnämnda kan tvinningen ge med sig så att man får permanent dålig kontakt efter ett tag. Wagon med sin kraftiga fjäderbelastning "följer efter" och behåller kontakttrycket.
I den förstnämnda kan tvinningen ge med sig så att man får permanent dålig kontakt efter ett tag. Wagon med sin kraftiga fjäderbelastning "följer efter" och behåller kontakttrycket.
Om man ska tvinna eller inte beror på vad man vill uppnå. Om man använder Torix så ska man tvinna, men man använder inte tvinningen för att lösa problemet med att kardeler ligger huller om buller.
Det tekniska problemet med tvinning på kablar i 773 och 221 är att om man kan få resultatet att höjden på några tvinnade kardeler kan bli så hög att andra kardeler inte kläms korrekt. För att förbindningen ska bli pålitlig över tid måste kontakttrycket på alla kardeler bli tillräckligt för gastäthet (dvs. energin som frigörs vid oxidering behöver alltså vara lägre än energin som behövs för att syreatomen ska ska kunna lyfta klämman genom oxidering), annars kommer det att korrodera (och ge glappkontakt) med tiden. (Det är inte några jättekrafter som behövs, vi pratar om storleksordningen enstaka Newton i de här sammanhangen.) Kardelerna behöver alltså fördelas över ytan så alla kardeler kläms likartat, och om kardelerna inte är låsta mot varandra eller ligger korsade så kommer det sannolikt att bli rätt (och sedan kan man inspektera via den genomskinliga plasten att alla kardeler har kontrakterat korrekt).
Det tekniska problemet med tvinning på kablar i 773 och 221 är att om man kan få resultatet att höjden på några tvinnade kardeler kan bli så hög att andra kardeler inte kläms korrekt. För att förbindningen ska bli pålitlig över tid måste kontakttrycket på alla kardeler bli tillräckligt för gastäthet (dvs. energin som frigörs vid oxidering behöver alltså vara lägre än energin som behövs för att syreatomen ska ska kunna lyfta klämman genom oxidering), annars kommer det att korrodera (och ge glappkontakt) med tiden. (Det är inte några jättekrafter som behövs, vi pratar om storleksordningen enstaka Newton i de här sammanhangen.) Kardelerna behöver alltså fördelas över ytan så alla kardeler kläms likartat, och om kardelerna inte är låsta mot varandra eller ligger korsade så kommer det sannolikt att bli rätt (och sedan kan man inspektera via den genomskinliga plasten att alla kardeler har kontrakterat korrekt).
Hörde/läste någonstans (förmodligen youtube) om dessa wagos på Amazon... Stor risk att det är piratkopier. Minns jag rätt höll de inte samma klass som riktiga wagos, men sen om de smälte/brann vid överlast/annat minns jag inte...de visade sig av annat material än original iallafallB BSOD skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 425 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 425 inlägg
Har köpt samtliga Wago från Amazon och under rätt många år. Amazon säljer och skickar. Någon enstaka gång har tyska elfirmor varit säljare. Aldrig fått annat är äkta vara. Tro inte på allt du läser eller ser. "Stor risk" är det inte.namnbyte skrev:
Edit: Låt bli att köpa från kinesiska säljare som skickar själva också, då kan du få vadsomhelst precis som på Temu, Aliexpress och liknande. Att sprida FUD om Amazon är populärt, men Amazon själva säljer inte piratkopior oavsett Wago eller Apple t ex. Amazon är en marknadsplats, alltså måste man hålla koll på vem man beställer från.
Redigerat:
Hörde/läste någonstans (förmodligen youtube) om produkter på byggahus forum... Stor risk att det är piratkopior. Om de gick sönder vid användning/annat minns jag inte...namnbyte skrev:
Ja går ej tro allt på nätet 😁
Jo Amazon får mycket påhopp om allting men skulle aldrig riskera sitt rykte med piratkopior och risk för höga skadestånd oavsett om de säljer själv eller ansluten e-butik till Amazon.namnbyte skrev:
Här är sortimentet av Wago
https://www.amazon.se/s?k=wago&crid=1HKHW65MJFQCY&sprefix=wago,aps,100&ref=nb_sb_noss_1
Sen kan man även kolla amazon.de för sortimenten skiljer sig mellan se samt de. För just Wago ser det ut som att det mesta saluförs via .se.
Jo själv har jag aldrig blivit missnöjd när jag köpt från Amazon, först via .de och nu oftast svenska siten.E elmont skrev:
Sen är det väl bra att någon håller svenska grossister samt handlare på mattan med sin prissättning!?
Jovisst drivs sedan Amazon utan "silkesvantar" men inte olagliga förehavanden och jag tror inte det skiljer mycket mellan de etablerade e-handlarna, bara att Amazon är större.
Det som jag har tittat på gällande elgrejer så kan jag inte se att dom skulle slå mina grossister på fingrarna. Men när det gäller detaljhandel så är dom säkert billigare. men det finns många näthandlare för privatpersoner som är billigare än detaljhandeln.