Byggahus.se

Bästa och mest prisvärda gasdrivna spikpistol??

1. P
    Medlem Nivå 1
    Har letat runt och läst på om olika gasdrivna spikpistoler,då jag har tänkt investera i en sådan.
    Men blir inte riktigt klok på vilken som är att rekommendera...
    har ett stort nybygge som jag håller på med,så det känns som att dom pengarna är väl värda att spendera på en pistol.
    Frågan är bara vilken pistol, har som sagt tänkt mej en gas pistol,då jag vill slippa slangar m.m.
    har kollat på makita och paslode...
    Tacksam för hjälp i denna djungeln!

2. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Jag har en Hitachi NR90GR som funkat bra så länge den inte spruckit i höljet. :)
    Ena sprickan kan nog härledas till kyla (minusgrader ute) andra kan berott på bristande eller obefintligt underhåll/rengöring.
    Kan flika in med att en luftdriven pistol är bra mycket snabbare än den Hitachin jag har, vet inte om så är fallet med tex Makita och Paslode, men jag misstänker de tar lite tid på sig innan man kan panga av nästa spik.
    Paslode framstår väl som yrkesmännens val.
    USA eller UK import är väl inte helt fel om det kan vara ett alternativ.
    Hitachin kommer med NiCd (iaf den modellen jag äger) och det känns väl inte riktigt 2010.

3. P
    Medlem Nivå 1
    har kollat lite på inport från UK verkar ju skilja en hel del på priset.
    Jo det är nog som du skriver,en tryckluftsdriven maskin är nog snabbare,men då mitt hus är ca 45långt känns det skönt och slippa slangar...

4. B
    Anonym
    tycker intre du ska köpa någon gasdriven spikpistol. använd luft eller hammare..

gasdrivna blir dyr i längden

5. P
    Medlem Nivå 1
    tacksam för alla svar och synpunkter.....blir det så mycket dyrare ???

6. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    ~160:- / gaspatron på Swedol räcker väl till 1200-1500st spik om jag inte minns helt fel.
    Så nog springer det iväg lite.
    Jag fick låna en Biltemapicka under mitt garagebygge då min Hitachi spruckit, den funkade fint och kompletterade Hitachin bra.
    45m långt? En mindre kompressor går lätt att flytta runt. :)

7. wagis
    Medlem Nivå 2
    Är nöjd med min Hitachi NR90GR.
    Men som skrivits innan så är den inte supersnabb om man skall mata på i HÖG fart, men den räcker gott o väl för mig och är framför allt väldigt smidig att plocka fram.
    Jag har kompressor & pistol till den oxå, men för mindre jobb så vinner alltid gaspickan.

8. K
    Medlem Nivå 1
    Senco rekomenderar jag, har använt en sådan nu under denna veckan, tycker att den är lätt och smidig. kört in 550spik änsålänge. Viktigt att kolla priset på gasen samt på spiken också, min maskin har 21graders spik, som man kan köpa på jula, typ 250kr för 1100 spik. Gaspatronerna är billiga om man hittar dom röda behållarna, 250kr för 2st, dom rosa (paslode) ville järnaffären ha 600kr för 2st.......

Tror att senco är samma maskin som paslodes spikpistol fast med annat (billigare) märke.....

/martin

Redigerat 15 jul 2010 18:24
  9. B
    Anonym
    250kr bara för att slå in lite spik?
    ska ni börja producera och göra åt ett spik paket om dagen. då kan ni börja tänka på spikpistol

Redigerat av moderator 15 jul 2010 20:59
  10. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Vad talar för att Sencon är samma maskin som Pasloden? :)

11. wagis
    Medlem Nivå 2
    Precis som med skruvdragaren, minst en låda skruv om dagen annars är de skruvmejsel som gäller! q(;^;)p

• Laddar…
  12. K
    Medlem Nivå 1
    hade fel, sencon är bättre =) Senco och paslode har flera produkter som är liknande, kan använda samma spik/gas och vissa reservdelar över märkena. Men är inte samma, fel av mig.......fick googla =)

jag har en Senco gt90frh, 2st li-on batterier, 80ml gas-cell och är jättenöjd, kan rekomendera den....

13. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Kom Li-Ion batterierna med den, om ja var köpte du den, eller batterierna? :)
    Hoppas du är lika nöjd efter 5500 eller 55000st spik.
    Jag har nog lyckats göra slut på en 10-12000 spik på garagebygget. :)

14. K
    Medlem Nivå 1
    nu ljög jag igen:blushing:, ska inte skriva inlägg på ett forum mitt i natten, batterierna heter VB0109 är på 6V ej li-on.

Spikpistolen har slagit in 40000 spik änså länge, köptes in 2st till ett nybygge. Så har varit med från syllen till vindskivan :D fungerar mycket bra hittils.

/martin

15. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    550 spik eller 40000st spik? :)
    550st spik kändes som lite tunnt att rekommendera nåt på, men har den gått 40000 så äre ju viss skillnad ;)