812 läst · 2 svar
812 läst
2 svar
Bästa metod/system för golvvärme i nytt mellanbjälklag?
Jag bygger ut huset och ska ha golvvärme i mellanbjälklaget som är huvudvåningen. Jag ska snart börja med undervåningen och måste då veta hur hög jag ska göra denna så att färdigt golv på huvudplan blir rätt med +/- 1cm. Men då måste jag ju redan nu bestämma vad för system jag ska ha även om jag hellre hade vätat med det beslutet.
Först hade jag tänkt lägga enligt ritning alltså skruvlimmade golvspånskivor och sedan lägga på något system för golvvärme på det, kanske upnor Siccus? Men sen såg jag att de hade en variant Tignum 17 som är en färdig spånskiva som ska ersätta den ordinarie.
Vad brukar man göra vid nybyggnation? Bygghöjden är inget problem, men jag måste bestämma mig nu. Är Tignum 17 lika bra som en riktig spånskiva eller blir det klenare på något sätt? Det låter enklast/billigast att bara lägga den direkt så är det klart sen för parkett. Eller blir det mer stabilt med först vanlig spånskiva och sen nåt golvvärmesystem uppepå det?
Edit: Om det har betydelse så är undervåning/källare platta på mark med golvvärme uppvärmt till 15-20 grader.
Först hade jag tänkt lägga enligt ritning alltså skruvlimmade golvspånskivor och sedan lägga på något system för golvvärme på det, kanske upnor Siccus? Men sen såg jag att de hade en variant Tignum 17 som är en färdig spånskiva som ska ersätta den ordinarie.
Vad brukar man göra vid nybyggnation? Bygghöjden är inget problem, men jag måste bestämma mig nu. Är Tignum 17 lika bra som en riktig spånskiva eller blir det klenare på något sätt? Det låter enklast/billigast att bara lägga den direkt så är det klart sen för parkett. Eller blir det mer stabilt med först vanlig spånskiva och sen nåt golvvärmesystem uppepå det?
Edit: Om det har betydelse så är undervåning/källare platta på mark med golvvärme uppvärmt till 15-20 grader.
Jag ser nu att Tignum uppfyller klass P6 enligt EN 312 vilket verkar vara samma hållfasthets- och styvhetskrav som t.ex. Byggmax golvspånskivor. Men ändå, de är ju trots allt urspårade borde det inte påverka något? Eller är det försumbart när man pratar stumhet i ett golv?
Såg när jag läste manualen för andra gången för Tignum 17:
"Uponor Tignum 17 ger tillräcklig bärkapacitet på träbjälkar med c/
c 600 mm tillsammans med parkett- eller laminatgolv, och ersätter
därmed det vanliga undergolvet."
Då får man väl lite på att jag kan köra med endast denna. Det verkar vara den enklaste och billigaste metoden, eller finns det bättre?
"Uponor Tignum 17 ger tillräcklig bärkapacitet på träbjälkar med c/
c 600 mm tillsammans med parkett- eller laminatgolv, och ersätter
därmed det vanliga undergolvet."
Då får man väl lite på att jag kan köra med endast denna. Det verkar vara den enklaste och billigaste metoden, eller finns det bättre?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bästa verktyg/metod för att riva invändigt?
Byggnadsvård -
Bästa metoden att tvätta bort mögel på undersida verandatak?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kapa plåt på skorsensinklädnad på plats, bästa metod?
Ved, Pellets, Flis -
Bästa metoden för att sätta nya jordtag?
El -
Plugga 16 mm kopparrör inne i väggen. 2 Rörssystem , Bästa metod?
Värme allmänt