Hej,
Vi har precis påbörjat ett husbygge och eftersom huset ligger lägre än kommunens avloppsledning ute i gatan så kommer vi dessvärre behöva investera i en LTA-pump.
Jag har tittat på antingen en Flygt Compit 900, 3-fas eller en Skandinavisk kommunalteknik LPS 2000E. Flygten har betonglock vilket jag tycker är en fördel. De ligger ungefär lika i pris.

Är det någon i forumet som har koll på vilken av dessa pumpar som är bäst/driftsäkrast samt kräver minst underhåll? Eller finns det någon annan pump som är att föredra framför dessa två pumpar?
Behöver man ta hänsyn till lukt när man placerar pumpen, eller är de så täta att det inte uppstår någon lukt?

Tack på förhand!

Hej.
Inget svar på detta.
Är i liknande sits (koppla på trycksatt system ~200 m bort) och ska köpa skärande pumpstation men är lite osäker på vilken jag ska välja. Min kommun installerar LPS 2000 och grannkummunen Flygt när de står för detta. Lutar åt Flygt då den kostar mindre, 35k resp 49k.

/Ola

S Snurresprett skrev:
Hej,
Vi har precis påbörjat ett husbygge och eftersom huset ligger lägre än kommunens avloppsledning ute i gatan så kommer vi dessvärre behöva investera i en LTA-pump.
Jag har tittat på antingen en Flygt Compit 900, 3-fas eller en Skandinavisk kommunalteknik LPS 2000E. Flygten har betonglock vilket jag tycker är en fördel. De ligger ungefär lika i pris.

Är det någon i forumet som har koll på vilken av dessa pumpar som är bäst/driftsäkrast samt kräver minst underhåll? Eller finns det någon annan pump som är att föredra framför dessa två pumpar?
Behöver man ta hänsyn till lukt när man placerar pumpen, eller är de så täta att det inte uppstår någon lukt?

Tack på förhand!
Vad valde du för system?

/Ola

O OlaE skrev:
Vad valde du för system?

/Ola
Vi landade i Flygt. Köpte från Bygghemma. Men vi har inte kopplat in den än så jag kan inte säga något om hur den funkar. Själva montaget gick dock bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.