Vaughan 20oz tubular har skönt driv, men eftersom hammaren används så sällan numer så använder jag mest en lättare Hultafors TR16 XL. Skönt grepp och tillräckligt bra driv i den med, även om den inte kan jämföras med Vaughan. Jag har även ett par Douglas-modeller med sköna träskaft men jag tror inte att de kan köpas längre. Näst på tur att testas står en 13oz Sturnus med korta skaftet.
Estwing med läderskaftet var tha shiznit när man började på 90-talet, men det är en kass klubba. Snorhal i väta, dålig avvibrering och pingar som en stämgaffel vid varje slag.
Estwing med läderskaftet var tha shiznit när man började på 90-talet, men det är en kass klubba. Snorhal i väta, dålig avvibrering och pingar som en stämgaffel vid varje slag.
Det finns ingen hammare som är "absolut bäst".mexitegel skrev:
Lika lite som det finns en skruvmejsel, såg, bil eller ost som är absolut bäst. Du fattar vad jag menar. Det är två saker som gör att det inte går att svara på vilken som är "absolut bäst"
- Vad den skall användas till
- Vad man själv tycker passar bäst
Verkligen?J jawen skrev:
Det vet väl "alla", även de som inte är varken yrkesmän eller yrkeskvinnor.J jawen skrev:
Däremot verkar många ha dålig koll på att det finns många olika typer av snarlika verktyg avsedda för olika ändamål. Tydligen verkar många ha dålig koll på att det finns många olika typer av hammare avsedda för olika ändamål. Vilket även gäller att det finns många olika typer av skruvmejslar avsedda för olika ändamål.
Alltså att det finns gott om folk som inte vet skillnaden och därför använder verktyg till annat an det de är avsedda till.
Källa: Lite info om olika typer av hammare från Wikipedia
Skruvmejslar ska vara tyska, men hammare verkar jänkarna ha koll på.
Även om jag har 4-5 stycken Tors/Hultafors XL 16/20...
Men jag köper på second hand så jag har åsikten att den lite dyrare
hammaren som du snubblar över på loppisen är bäst. 😅
Även om jag har 4-5 stycken Tors/Hultafors XL 16/20...
Men jag köper på second hand så jag har åsikten att den lite dyrare
hammaren som du snubblar över på loppisen är bäst. 😅
Tors var bra men sedan de blev Hultafors har de småningom blivit sämre.
Peddighaus är fortfarande bra. Jag spikar med en 20 oz Peddighaus i mitt dagliga arbete.
Som ni troligen vet vid det här laget så hatar jag skruvar samtidigt som min gamla ryggskada inte tycker om spikpistoler. Hammaren går alltså en hel del.
Jag har provat en bra amerikansk hammare en gång men jag minns inte om det var Vaughan eller Estwing.
Peddighaus är fortfarande bra. Jag spikar med en 20 oz Peddighaus i mitt dagliga arbete.
Som ni troligen vet vid det här laget så hatar jag skruvar samtidigt som min gamla ryggskada inte tycker om spikpistoler. Hammaren går alltså en hel del.
Jag har provat en bra amerikansk hammare en gång men jag minns inte om det var Vaughan eller Estwing.
Så, vilka hammare har du? Vilka är dina erfarenheter? Kan du svara initierat på min fråga eller är du bara här och tycker teoretiskt? I vilka situationer använder du vilken hammare? När är en lite lättare med långt skaft att föredra framför motsatsen? 16 eller 20 Oz och varför? Upplys mig.O skrev:
Verkligen?
Det vet väl "alla", även de som inte är varken yrkesmän eller yrkeskvinnor.
Däremot verkar många ha dålig koll på att det finns många olika typer av snarlika verktyg avsedda för olika ändamål. Tydligen verkar många ha dålig koll på att det finns många olika typer av hammare avsedda för olika ändamål. Vilket även gäller att det finns många olika typer av skruvmejslar avsedda för olika ändamål.
Alltså att det finns gott om folk som inte vet skillnaden och därför använder verktyg till annat an det de är avsedda till.
Källa: Lite info om olika typer av hammare från Wikipedia
Estwing är ju ”legendarisk” men jag har själv aldrig använt någon så då vill jag få lite input så jag inte köper grisen i säcken.
Jag vill självklart få forummedlemmarnas erfarenheter inte en länk till Wikipedia när jag ska införskaffa en ny livskamrat.
Redigerat:
Har hört det där om att den är hal också men det andra var intressanta nyheter. Det vill man ju inte ha. Nu finns den väl med gummihandtag, men ändå.ACME skrev:
Jag får redan nu lätt ont i handlederna efter mycket hamrande. Förviso med hammare av okänt märke.
Omöjligt att svara bra om du inte också skriver vad du ska ha den till. Svårt med bara en hammare också, vad har du för modeller tidigare? Till smide 0,5 1,0 och 1,5 kg svensk form Tors (Hulta) är fina. Tors (Hulta) kul- och penhammare med stålkulor som tar bort rekylen är toppen till allmänt hamrande. Hultas TR20, rak klo, är skön att spika spik med. Hultas list/elektrikerhammare är jättebra att komma åt med, dyckert, fönsterstift osv.mexitegel skrev:
Jo, jag är möjligen lite biased för slagverktyg från Eskilstuna
Produkter som diskuteras: "dyckert"

Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Det är just problem med handleden en "dålig" hammare ofta skapar, när man spikar "lite mer".mexitegel skrev:
Balansen i hammaren, greppet, vinkeln, höjdskillnad skaft & skalle, hur skallen är utformad & att skallen ALLTID hålls ren vid spikning, så man får rena träffar på spiken.
Sedan är det stor skillnad på att spika med kvalité spik eller "skit-spik", som bör beaktas.
När jag nämner hammare, så menar jag verktyget man slår i 2,5", 3", 4", 5", 6" spik med & inget annat.
Slägga, penhammare, murhammare, kulhammare o.s.v är områdesspecifika verktyg, som inte har med det "rena" ordet hammare att göra.