Byggahus.se

Bästa fogen till klinker på vägg och golv

1. K
    Medlem Nivå 8
    Ja nu är det 2020 och trådar som avhandlar detta är ganska många år. Så nu frågar jag er vilken fog till badrum som är bäst. Kriterier.
    Antracit eller likande
    Färgstabil
    Lätt att hålla ren

pci nano premium?
    ”Vanlig” typ finja fog?
    Någon annan?

2. K
    Medlem Nivå 8
    Kom igen nu ni som läser, är det ingen som har nåt tips?

3. Bästa svaret

T
    Allvetare · Nivå 14
    Sopro DF 10, den är dyr men det är ingen som klår den!

PCI Nano Premium är bra att jobba med men inte särskilt kulörstabil.

4. K
    Medlem Nivå 8
    @tank77 när du kör sopro df10 hur länge väntar du innan du tvättar? Jag har 60x60 plattor så jag lägger ju bara typ fogområdet så inte så orolig för att det ska bränna fast i klinkern... en annan sak, jag har en vit hinna (fix) på ett par plattor efter sättning (smutsigt vatten att tvätta med) kan man köra syra tvätt innan man fogar? Tänker på risk för tätskikt tex andra risker? Vill inte riskera att något av den hinnan fäller ut i fogen eftersom den blir basalt så lite mörkare. Samt jag vill inte riskera att missfärga basalt fogen med syratvätten. Hur göra? Samt hur mycket måste man tvätta efter syra tvätt? Blötsvamp så det rinner lite, eller slang och spola?

5. T
    Allvetare · Nivå 14
    För att tvätta bort fix behöver du ingen syra bara vanligt vatten och ja detta ska du göra innan fogning. Om det nu skulle behöva syra så gör detta också innan fogning, ingen fara för tätskiktet. Jag drar väl på en vägg eller golv i taget, typ 5-7 kvm och väntar sedan 5-10 minuter sedan kan man börja tvätta av plattorna med svamp.

6. K
    Medlem Nivå 8
    kan säga att dimman som sitter på plattorna behöver syra (testade igår på liten yta och då blir plattan ren) för att få bort. Men då kan jag köra på med sura trots att jag inte fogat alltså? Tack för svar

7. T
    Allvetare · Nivå 14
    Ja, det är ju inte så att du behöver fylla hela badrummet med syra utan bara på plattorna får jag hoppas:rolleyes::p:D(y)

8. K
    Medlem Nivå 8
    Nä jag tänkte tejpa igen dörren och fönster och sen fylla hela med syra och låta stå någon dag, okej? nä vars. Men den andra frågan om avtvätt av syran, hur mycket vatten är rikligt? Skölja bort syran eller bara torka med vattenskvalp och låta det rinna lite?

9. K
    Medlem · Nivå 14
    Blandar du fog för respektive vägg/golv, eller kan det stå i rullen utan att brinna medan man tvättar av?
    I mitt fall PCI nanu som jag kommer köra

10. T
    Allvetare · Nivå 14
    Är det vanliga Nano så kan du bara blanda lite i taget då den fogen bränner väldigt snabbt. Om du har Nano Premium så har man mycket längre tid på sig samt att fogen inte torkar in på plattan som den vanliga Nano gör, enligt mig den en skitfog