personstarthumb-up

Bästa färgvalet?

2k läst  24 svar

1. A
    Medlem Nivå 2
    Skall i sommar bygga ett hus med garage.
    Som fasadbeklädnad skall vi använda oss av huggen liggande panel, 28x195 mm.
    Då är min fråga, bör man grundolja innan grundfärgen och färdigfärgen?
    Vilken typ är bäst, olja eller vattenbaserad, för att få det ultimala skyddet.
    Vidhäftningen är förmodligen lite sämre på denna yta.
    Kan man grunda innan uppsättning eller är det risk att panelen vrider sig, så man skall vänta tills den är på plats?
    Har tidigare använt vattenspädbar alkydoljefärg men är kanske inte det som är enklast och bäst.

Mvh

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Kör grundolja, grundfärg och 2 lager täckfärg så har du dubbla kondomer :) Jag körde allt utom sista strykningen före uppsättning.

3. J
    Medlem Nivå 8
    Linoljefärg för hyvlat eller faluröd slamfärg annars, billigt, miljövänligt och lättunderhållet över tiden...

4. J
    Medlem · Nivå 13
    Jag tycker som JohanLun, linoljefärg eller slamfärg. Huggen panel talar för linoljefärg.

5. A
    Medlem Nivå 2
    Tack för era åsikter.
    Är det något som talar för att något fabrikat är bättre än något annat?
    Alla har ju sin "favoritfärg" verkar det, får ofta till svar, "köp inte den sorten" köp.........istället.
    Finns det något medel att ta på innan grundfärgen, som förhindrar att det blir "svarta mögelfläckar" nu när fasaden skall ha en vit kulör?

Mvh.

6. J
    Medlem · Nivå 13
    Förr innehöll alla färger giftiga ämnen som effektivt höll alger och annat på avstånd. Ett vanligt pigment i många färger var t.ex. blyvitt som inte får säljas längre. Olika fortfarande lagliga pigment har större eller mindre effekt, men man måste nästan vara kemist för att kunna bedöma det.

En stor och seriös tillverkare av linoljefärg idag är Ottossons i Genarp.

7. A
    Medlem Nivå 2
    Kollar runt en del, har även tittat på jotun demideck, konsept. Men alla jag pratat med hävdar att deras grundfärg VISIR är vedervärdig att penselmåla, är det så? Någon här med samma åsikt?

8. J
    Medlem Nivå 8
    Vad är det de säger, Demmidekkare målar gärna men sällan, de river gärna den ruttna panelen och målar med nåt annat nästa gång? ;)

9. J
    Medlem · Nivå 13
    Demidekk är grundmålning med syntetisk oljefärg och slutmålning med akrylatfärg. Skälet till att tillverkaren valt denna metod är att akrylatfärg har dålig vidhäftning. Men faktum kvarstår akrylatfärg är ångtät och därför olämplig på trä. Konsekvenserna beror på konstruktionens utformning och panelens fuktkvot. Och, hur gör man vid ommålning? Jag tror att få personer som har djupare kunskaper i byggnadsfysik och byggnadsmaterallära skulle använda denna färg.

10. stilofunk
    Medlem Nivå 7
    Folksams färgtest 2015 toppas ju av tre akrylatfärger och en Falu rödfärg. Alkydoljefärg får ju omdömet tveksamt val.

Någon synpunkt på det?

Redigerat 1 maj 23:23
  11. J
    Medlem Nivå 8
    Folksams test går väl ut på blekning och mögelpåväxt, inte hur bra träet under mår efter 15 år.

Ungefär som att testa duschschampo och konstatera att clorin är bättre än barnängens schampo... På att göra rent.

Operationen lyckades men patienten avled.

Färgen ser fin ut efter 15 år, men panelen har börjat må dåligt. Att ta bort färgen är ett helvete.
    Det bör finnas en anledning (förutom sämre vikeskvalitet) att man ser många nyare hus där man byter panel, medan många gamla hus som är falu-rödfärgade eller linoljefärgade förvisso kan se eländiga ut men har samma panel som de byggdes med?

12. stilofunk
    Medlem Nivå 7
    Till dina slutsatser mäste man också lägga vikeskvaliten som har försämrats. Idag är det inte så lätt att hitta panelvirke av högsta kvalitet.

13. A
    Medlem Nivå 2
    Har nu fått många tips från grannar o vänner. Många säger kör inte med alkydoljefärg utan pröva täcklasyr. Denna färgtyp har jag inte prövat, men sett grannar som använt denna typ av färg, känns lite matt o sträv tycker jag. Vill tro att den inte håller sig ren lika lätt som en blank yta? Snart måste jag besluta vilken typ av färg jag ska ha.

14. Robert63
    Medlem Nivå 7
    Klart du ska köra en täcklasyr. Var inte rädd för att den inte ska hålla sig ren, det gör den, tusen gånger bättre än uråldriga skiten linoljefärg (som folk tipsar om utan att veta varför) som kritar med tiden. Beträffande Folksams test så har den parametern miljö med, vilket ställer till det för en del färger, exempelvis Gjöco och några andra, som annars hade vunnit.

15. buspojken
    Renoverare Nivå 9
    Slår också ett slag för slamfärg, finns dessutom i många kulörer nu och inte bara röd. Enda nackdelen är väl att du får måla om lite oftare. Folksams tester ger ja inte mycket för, ena året kan en färg ligga i topp för att året efter sågas

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: