Byggahus.se

Bästa energiglaset

1. S
    Medlem · gävleborg · 560 inlägg

spaxx

Medlem
    Vilket energiglas är "bäst"? Ska renovera gamla fönster och sätta en ruta innerst.

Viktigt för mig är hög ljustransmission och att ytan inte är känslig, verkar finnas "hard coated". U-värdet antar jag är liknande för samtliga 4mm -glas.

Någon med lite insikt och kunskap inom detta? Det är ju lite av en djungel, flera säljer dessa glas, men vad det är för fabrikat och vad som skiljer, är inte helt lätt att veta.

En på jobbet anlitade en lokal glasfirma, fönstren sattes in när familjen var på semester. När man kom hem så upplevde man en markant skillnad i ljus, och att glasen upplevdes som "rökiga" eller "dimmiga".

2. L
    Medlem · 17 inlägg

Lars222

Medlem
    • Laddar…
  3. L
    Medlem · 17 inlägg

Lars222

Medlem
  4. surris
    Byggveteran · Sverige · 710 inlägg

surris

Byggveteran
    Var nog med att kolla LT-värdet, ju lägre det är desto mindre synligt ljus släpper glaset in. Är detta tyvärr som blir lidande när man lägger på ett lågemissionskikt på glaset. Jag hade inte valt ett glas med LT-värde under 0,6...helst 0,7

• Laddar…
  5. S

spaxx

Medlem
  6. S

spaxx

Medlem
    Tack!

Håller med om det. Har för mig att ja till och med sett något glas med 0,8

7. surris

surris

Byggveteran
    0,8 med lågemissionskikt på? Låter alldeles för bra för att vara sant :)

8. S
    Medlem · Västernorrland · 6 164 inlägg

Stefan1972

Medlem
    tänk bara på att det är ingen ide med superglas om inte huset i sig är super i övrigt också.............Det ska nog till fasligt duktig isolering i väggarna innan man kan ta del av nå promilles skillnad på olika glas.

9. S

spaxx

Medlem
    Du har nog rätt :)

Då, åter till min fråga. Är det någon skillnad mellan alla dessa energiglas som säljs i Sverige. Eller kommer alla glas från en och samma tillverkare?

10. S

spaxx

Medlem
    • Laddar…
  11. surris

surris

Byggveteran
    Okej, är endast enkelglas. I system med fler glas blir det lite sämre, man brukar säga att gamla 2-glasfönster har LT 0,8. Tänkt nåt angående g-värdet?

• Laddar…
  12. S

spaxx

Medlem
    Jag behöver läsa på lite, det handlar väl om hur mycket energi som kommer in utifrån, alltså solens värmestrålning?

13. surris

surris

Byggveteran
    Precis nyare hus vill man inte ha så högt g-värde, risk för övertemperaturer och eventuellt kylbehov...men låter som du har lite äldre hus och då kan det vara bra med den gratisenergin man får.

• Laddar…
  14. S

spaxx

Medlem
    Tack, men hur ska jag tänka där då. Vilka gränsvärden finns? Alltså, vilka värden ska man titta efter för ett nyproducerat hus kontra äldre hus, och vilken påverkan får det?

15. S

spaxx

Medlem
    G-värde på 75% verkar ju vara ett bra mellanting, vad jag lyckats läsa mig till i alla fall :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.